به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مهدی صادق نیارکی در حاشیه دومین میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو اظهار داشت: در این میز حدود ۹۱ میلیون دلار کاهش ارزبری در قطعات مصرفی خودروهای داخلی خواهیم داشت و حدود ۴۳ قطعه، داخلیسازی میشوند.خودروی جایگزین پراید مشخص شد”
وی افزود: در نخستین میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو نیز حدود ۸۵ میلیون یورو کاهش ارزبری اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه افزایش داخلیسازی در صنایع مختلف در دستور کار وزارت صنعت است،گفت: مجموع این اقدامات ما را به سمت کاهش وابستگی و تحکیم رشد داخلی تولیدات صنعتی هدایت میکند و تا پایان سال ۱۴۰۴ کاهش واردات را با تعمیق ساخت داخل خواهیم داشت.
صادق نیارکی تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۴ حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو داخلیسازی قطعات انجام خواهد شد.
وی توضیح داد: در قراردادهایی که بین قطعهسازان و خودروسازان امضاء میشود، بخشی از مبالغ از سوی خودروسازان به قطعهسازان پرداخت میشود و بر اساس منابع موجود نیز با هماهنگی با بانکهای عامل،کمکهایی صورت خواهد گرفت.
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت ادامه داد: قراردادهای منعقد شده برای داخلیسازی قطعات در سال ۹۸ یا ۶ ماهه اول سال ۹۹ به نتیجه خواهند رسید و با ظرفیتهای موجود، عملیاتی خواهند شد.
وی در مورد توقف تولید پراید نیز گفت: تمهیدات لازم برای جایگزین خودروها اندیشیده شده و خودروهای جایگزین نیز مشخص شدهاند که نام آنها پس از تکمیل زنجیره تأمین اعلام خواهد شد.
پراید خود در اوایل دهه هشتاد، به نوعی جایگزین پیکان در بازار ایران محسوب شد، چرا که از پس خداحافظی پیکان با خط تولید، این پراید بود که با افزایش تولید، عملا جایگزین این خودروی نوستالژیک در بازار ایران شد.
پراید که حالا نزدیک به سه دهه است در ایران تولید می شود و عنوان پرتیراژترین خودروی تولیدی را از آن خود کرده است، از پس افزایش شدید قیمت ارز با رشد قیمتی بالایی مواجه شد. این خودرو که حتی تا نزدیکی ۶۰ میلیون تومان پیشروی کرده بود، حالا به قیمتی در محدوده ۴۵ تا ۴۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. قیمت تحویل خودروی این کارخانه برای پراید ۱۱۱ اندکی بالاتر از ۳۹ میلیون تومان است.
- منبع خبر : فارس