به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد با افزایش قیمت دلار قیمت خودرو در بازار روند افزایشی پیدا کرده است. چندی پیش سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران هم اعلام کرد کاهش قیمتها در بازار خودرو آغاز شد.” خودرو ارزان میشود”
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو هم مساله کاهش قیمت خودرو در بازار را تایید کرد و به تجارتنیوز گفت: قیمت خودرو در بازار ارزان میشود به شرط آن که مسئولان قیمت خودرو را در کارخانه اصلاح کنند. متاسفانه خودروسازان هنوز ضرر میدهند و به سوددهی نرسیدهاند.
مشکل دیگری که محمدرضا نجفیمنش به آن اشاره کرد کمبود قطعات خودرو در بازار است که بر قیمت خودرو اثر میگذارد. او گفت: به عنوان مثال پژو ۲۰۷ هم به دلیل نبود قطعه در بازار گران شده است.
محمدرضا نجفیمنش افزود: قطعات از کشورهای مختلف وارد کشور شده و در گمرک دپو است. چنانچه ارز به قطعات خودروها اختصاص پیدا کند، قطعات راهی خط تولید میشود و تعداد خودروهای دپو شده در کف پارکینگ خودروسازان نیز کاهش خواهد یافت.
او با اشاره به وضعیت تولید قطعهسازان اظهار کرد: به دولتمردان هشدار میدهیم چنانچه منابع مالی لازم را در اختیار قطعهسازان قرار ندهند قطعهسازها تعطیل خواهند شد. در حال حاضر طلب قطعهسازان از خودروسازان حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت یکشنبه گذشته با مقایسهای میان وضعیت معوقات خودروسازان در سالجاری و سال گذشته عنوان کرده بود که تعهدات معوق شرکتهای ایران خودرو و سایپا در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد کاهش داشته است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت در حال حاضر کل تعهدات معوق این دو شرکت ۱۰۸ هزار دستگاه است، این در حالی است که سال گذشته در همین زمان ۴۴۷هزار دستگاه خودرو معوق در پارکینگ خودروسازان دپو شده بود. به این ترتیب بهنظر میرسد که وعده خودروسازان مبنی بر رفع تمامی تعهدات تا پایان شهریورماه امسال با توجه به تعهدات ۱۰۸ هزار دستگاهی محقق نخواهد شد.
اما به چه دلیل خودروسازان این امکان را پیدا نکردند تا به برنامهریزی پیشین خود مبنی بر بهروزرسانی معوقات در پایان نیمه اول سال پایبند بمانند؟
- منبع خبر : تجارت نیوز