خودکفایی دارویی در فشارها
خودکفایی دارویی در فشارها
رییس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح اقدامات انجام شده جهت تولید دارو و ماشین آلات به روز دنیا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، در عین حال از صرفه‌جویی ۲۴ درصدی در ارز دارو و تجهیزات پزشکی طی سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم تقدیر از توانمندسازی‌های تولیدی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و ایام دهه فجر، گفت: ما وظیفه داریم به عنوان یک مجموعه دولتی به شرکت‌های تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی خسته نباشید بگوییم. البته این موضوع باید از در حد حرف بودن خارج و به مرحله عمل برسد تا با رفع موانع به تولید کنندگان کمک کنیم.” خودکفایی دارویی در فشارهای بین‌المللی”

صرفه‌جویی ۲۴ درصدی در ارز دارو طی امسال

وی با افتخار آفرین خواندن تولیدات دارویی کشور، ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۳.۷ میلیارد دلار ارزبری حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را شاهد بودیم که این عدد در سال ۹۸ به ۳ میلیارد دلار رسید، یعنی حدود ۲۴ درصد کاهش یافت که می‌توان گفت سایر حوزه‌های تولیدی کشور تا این اندازه صرفه‌جویی و کاهش ارزبری نداشتند.

سهم ۶۰ به ۴۰ تولید و واردات در تخصیص‌های ارزی

شانه‌ساز در توضیح علت این صرفه‌جویی‌های ارزی گفت: تغییر الگوی تخصیص ارز بین واردات و صادرات عامل این موفقیت بود؛ به گونه‌ای که سهم تولید امسال ۶۰ درصد و واردات ۴۰ درصد شد.

استفاده از ارزهای شرقی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: با صرفه‌جویی‌های صورت گرفته توانستیم به سراغ ارزهای شرقی پیش برویم که خدمت بزرگی به سیستم بانکی کشور است. برنامه‌ریزی ما نشان می‌دهد که قصد داریم گام‌های بلندتری به سوی تولید برداریم که به هیچ وجه در حد شعار نیست و باید عملی شود. روند پیشروی به سوی تولیدات داخلی و خود کفایی از زمانی که فشار بین‌المللی و تحریم بر مردم ما اعمال شد، باعث شد توفیقات بیشتری را شاهد باشیم، امروز به جایی رسیدیم که از نظر تعداد افتتاح خط تولید دارو و تجهیزات پزشکی در حد بالایی قرار داشته باشیم.

وی در ادامه سخنان خود، اظهار کرد: بسیار خرسندیم که امسال برای دومین سال سندیکاهای تولید دارو و تجهیزات پزشکی دست به دست هم دادند تا چنین بزرگداشتی برگزار شود. امروز شرکت‌های دانش بنیان در حال تولید ماشین‌آلاتی هستند که در مرزهای دانش‌ دنیا قرار دارد و نکته‌ای که نباید مغفول بماند این است که رمز رسیدن به تولید ماشین آلات به روز دنیا، استفاده هم‌زمان از دانش‌های مختلف است.” خودکفایی دارویی در فشارهای بین‌المللی”

شانه‌ساز آغاز این افتخارات را مربوط به پیش از انقلاب و همزمان با شعارهای انقلابی امام خمینی (ره) دانست و ادامه داد: اولین تحقق آن شعارهای والا، پیروزی انقلاب اسلامی بود و افتخارات اکنون سبب شده تبدیل به الگوی سایر کشورها باشیم.

وی افزود: خروج ارز دارو و تجهیزات پزشکی ما عدد بزرگی را به خود اختصاص می‌دهد. باید به این فکر باشیم که ارزهای وارد شده به کشور به موجب صادرات را به عنوان یک ارز غیر نفتی در کنار سبد ارزی کشور قرار دهیم.” خودکفایی دارویی در فشارهای بین‌المللی”

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان تولید کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی را مجاهدین اصلی در نبرد اقتصادی دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم موانع را از سر راه شما برداریم.

  • منبع خبر : ایسنا