خیوه، پایتخت جذاب گردشگری جهان اسلام و شهر مناره ها
خیوه، پایتخت جذاب گردشگری جهان اسلام و شهر مناره ها
خیوه، ازبکستان - در تاریخ 2 ژوئن 2024، شهر تاریخی و فرهنگی خیوه در ازبکستان میزبان جلسه وزیران گردشگری سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) بود که این شهر به طور رسمی فعالیت‌های خود را به عنوان پایتخت گردشگری سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) با حضور نمایندگان از کشورهای عضو OIC و بسیاری از خبرنگاران محلی و بین‌المللی که برای گزارش این رویداد گردشگری مهم در منطقه OIC گرد هم آمده بودند، برگزار کرد.

خیوه، پایتخت جذاب گردشگری جهان اسلام و شهر مناره ها

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد موضوع دوازدهمین نشست وزیران گردشگری OIC بود: “توسعه صنعت گردشگری به روش پایدار و مقاوم”. خیوه، که در ازبکستان واقع شده است، به واقع یک شهر جذاب با تاریخ غنی و اهمیت فرهنگی است، به‌ویژه به عنوان یکی از مراکز سابق جهان اسلام. خیوه دو بخش دارد – بخش “مدرن” شهر که مردم در آن زندگی می‌کنند و جاهایی مانند جاده‌ها (کم‌تر) و بازارها (یکی) و مواردی از این دست وجود دارد، و شهر باستانی درون دیواره‌ها کاملاً احاطه شده است. بخش درون دیوار شامل مرکز تاریخی، بخش مهم برای گردشگران، منطقه میراث جهانی است. آن را ایچان کالا می‌نامند، شهر درون دیوار، و بیش از ۵۰ مقبره از اهمیت تاریخی را که واقعاً مانند مقابری پر از علامت‌های بسیار است، در خود جای داده است. خیوه، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای منطقه خوارزم با تاریخی که بیش از ۲۵۰۰ سال به آن برمی‌گردد، شناخته شده است. این شهر به خاطر قلعه متوسط ​​ایچان قلعه (Ichan-Qаl’а) در دوره میانه شناخته شده و از سال ۱۹۹۰ به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده است. این موزه فضای باز حفظ شده با دقت، یک نگاه به گذشته شکوفایی منطقه از فرهنگ و پیشرفت علمی آن، به همراه برداشتن از مشارکت‌هایش در غنی‌سازی تمدن اسلامی را ارائه می‌دهد. منطقه خوارزم از ازبکستان بین قرن‌های نهم تا دوازدهم یک شعبه یادگیری و علم بوده است، با معروفه آکادمی المأمون در خوارزم که کارهای نخستین را در زمینه‌های نجوم، ریاضیات، پزشکی و شیمی ترویج کرده است. دانشمندان برجسته‌ای از این منطقه برخاسته‌اند، مانند محمد بن موسی خوارزمی (پدر جبر) و ابوریحان بیرونی، دانشمند نجوم و فلسفه. در دل خیوه، ایچان قلعه به عنوان یک شاهکار گذشته این شهر، که بیش از دو هزار سال به گذشته آن برمی‌گردد، قرار دارد. ایچان قلعه در داخل دیوارهای خیره‌کننده قرار گرفته است و به عنوان یک مرکز ضروری در طول جاده ابریشم افسانه‌ای عمل کرده است، که شرق و غرب را در یک تبادل پربار کالا، ایده‌ها و فرهنگ به هم متصل می‌کند. پیمودن دروازه‌های ایچان قلعه مانند ورود به یک کپسول زمان است، جایی که هر سنگ فرش و مناره‌ای داستان‌های دوران‌های گذشته را می‌گوید. افق شهر با بناهای باشکوه زینت‌دار، از جمله مناره اسلام خوجا، که چشم‌اندازهای سراسری از منظر اطراف را ارائه می‌دهد، زینت‌بخشیده شده است. این شهر که به عنوان شهر مناره ها معروف است بزرگترین مناره جهان اسلام را در خود جای داده است. در پرسه‌های خیابان‌های پیچ‌وخمیده ایچان قلعه، بازدیدکنندگان توسط ثروتمندی از عجایب معماری استقبال می‌شوند، از جمله کار سفالگری پیچیدهٔ کاخ تا دیوارهای داخلی آرام مسجد جمعه. هر ساختمان نشانه‌ای از ارثی غنی خیوه دارد که تأثیراتی از فرهنگ‌های فارس، ترکیه و فراتر از آن را بازتاب می‌دهد. نمی‌توان سرزنش کرد که بدون محاصره از بازارهای زنده و پرآوازه‌ی ایچان قلعه، جایی که صنایع دستی‌گران در میان یک رنگ و بوی چشم‌نواز جای می‌گیرند، مسافران به شدت متأثر شوند. از فرش‌های دست‌بافته تا سرامیک‌های زیبا، بازارها یک نگاه به صنایع دستی سنتی را ارائه می‌دهند که از نسل به نسل منتقل شده‌اند. اما ایچان قلعه فقط یک پیکره از گذشته نیست؛

خیوه

این یک جامعه زنده و تنفس‌گر است که زندگی مدرن با سنت‌های باستانی در آن تنیده شده است. در میان بن‌های تاریخی، کافه‌ها و فروشگاه‌های پرمشغله چشمهایی از فرهنگ معاصر ازبکستان را ارائه می‌دهند، در حالی که اجراهای موسیقی و رقص سنتی به ارثیه هنری این منطقه پنجره‌ای باز می‌کنند. هنگامی که خورشید بر دیوارهای سنگی ایچان قلعه می‌تابد و بازتاب طلایی روی ساختمان‌های خسته‌ای از زمان می‌اندازد، نمی‌توان احساس نبود که شهری بی‌زمان را درک نمود. در یک دنیایی که به طور مداوم در حال تغییر است، ایچان قلعه به عنوان شاهکاری از روحیهٔ ماندگار ارث فرهنگی ازبکستان ایستاده، مهمانان را به سفری در اسناد تاریخ دعوت می‌کند. به هر حال بخش دیگر خیوه دیچان قلعه نام دارد. دیچان قلعه به عنوان یک شاهکار بی‌زمان از روحیهٔ ماندگار خیوه، یک شهری که زمان را سپری کرده و به عنوان یک منارهٔ تمدن اسلامی ظاهر شده، ایستاده است. هنگامی که بازدیدکنندگان در خیابان‌های پیچ‌وخمیده‌اش پرسه می‌زنند و به عجایب معماری آن حیرت می‌انگیزند، به یک دنیایی منتقل می‌شوند که گذشته و حال در آن هم‌آمیخته‌اند، جایی که تاریخ در هر ساختمان فرسوده و سنگی زنده می‌شود. در دل ازبکستان، در میان شن‌های براق بیابان، دیچان قلعه مسافران را به سفری در طول زمان دعوت می‌کند، آنان را به کشف رازهای دژ مرموز خیوه دعوت می‌کند و در خوشنودی از گذشته‌ی فرخندهٔ آن می‌ماند. صنعت گردشگری ازبکستان در آستانهٔ یک رنسانس است، زیرا مسافران از سراسر جهان گنجینه‌های پنهان کشور را کشف می‌کنند و خیوه یکی از مقاصد گردشگری این کشور است. با تاریخ غنی، فرهنگ متنوع و مناظر زیبایش، ازبکستان تجربه‌ای فراموش‌ناپذیر برای کسانی ارائه می‌دهد که به مسیرهای مختلف مسافرت می‌کنند. در حالی که این کشور به ساختار زیرساخت‌های گردشگری خود سرمایه‌گذاری می‌کند و خود را در صحنهٔ جهانی معرفی می‌کند، آیندهٔ ازبکستان به عنوان یک مقصد اصلی در آسیای مرکزی روشن است.