دانشگاهها با تعامل مشکل المپیادیها را حل کنند
دانشگاهها با تعامل مشکل المپیادیها را حل کنند
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به عدم پذیرش برخی المپیادی ها در رشته های پرطرفدار از سوی دانشگاه ها گفت: به دانشگاه ها اعلام کردیم که با تعامل شرایط پذیرش این افراد را فراهم کنند.

دکتر ابراهیم خدایی افزود: دارندگان مدال های طلا، نقره و برنز المپیادهای دانش آموزی بر اساس قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای تسهیلاتی هستند که با کسب ۸۰ درصد نمره آخرین نفر سهمیه آزاد می توانند به دانشگاه ها معرفی شوند و در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند.

وی افزود: به دانشگاه ها اعلام کرده ایم که معرفی این افراد از سوی سازمان سنجش قانونی است و باید در دانشگاه ها ثبت نام شوند اما از سوی دیگر دانشگاه ها نیز چه در رشته های پزشکی و چه در رشته های غیر پزشکی با مشکل کمبود ظرفیت مواجه اند.

وی گفت: طبق قانون سازمان سنجش میزان ۱۰ درصد یک رشته را به دانشگاه به منظور ثبت نام المپیادی ها معرفی می کند و اتفاقی که رخ داده این است که ۱۰ درصد رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با معرفی دارندگان مدال طلای المپیاد تکمیل شده است و دانشگاه از آنها ثبت نام به عمل آورده است.

وی گفت: داوطلبان دارنده مدال های نقره و برنز المپیادهای دانش آموزی اصرار دارند که حتما رشته دندانپزشکی تهران و شهید بهشتی را انتخاب کنند و در مقابل دانشگاه ها نیز با کمبود ظرفیت به ویژه در ظرفیت یونیت و تجهیزات آموزشی دندانپزشکی مواجه اند.

وی افزود: این مشکل از سال ها پیش وجود داشته است و ما درخواست داده ایم که مصوبه پذیرش المپیادی ها و استعدادهای درخشان اصلاح شود تا با این مشکل مواجه نشویم. اما به هر حال سازمان سنجش بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کرده و به دانشگاه ها هم اعلام کردیم که با المپیادی ها تعامل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه صنعتی شریف نیز از ۶۰ نفر ظرفیت مهندسی کامپیوتر، ۳۵ نفر المپیادی دارد و آنها نیز با همین مسئله مواجه شده اند.

وی تاکید کرد: مطمئن هستیم که دانشگاه های پزشکی و غیر پزشکی با تعامل مشکل بچه های المپیادی را حل می کنند. به هر حال این افراد در چارچوب قانون معرفی شده اند و به دلیل اصرار آنها بر یک رشته و دو دانشگاه مشخص این مشکل ایجاد شده است.

  • منبع خبر : مهر