دانشگاه فرهنگیان را در ۵ سال اخیر تعطیل کردیم
دانشگاه فرهنگیان را در ۵ سال اخیر تعطیل کردیم

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، گفت: اکنون معلمان حق التدریس و نهضتی ها را داریم که باید از آنها استفاده کنیم. امسال دانشگاه فرهنگیان باید بالای ۵۰ هزار دانشجو بگیرد. حمیدرضا حاجی بابایی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش های نیروی انسانی به روی آنتن شبکه آموزش‌رفت با بیان اینکه زمانی که بنده وزارتخانه را تحویل […]

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، گفت: اکنون معلمان حق التدریس و نهضتی ها را داریم که باید از آنها استفاده کنیم. امسال دانشگاه فرهنگیان باید بالای ۵۰ هزار دانشجو بگیرد.

حمیدرضا حاجی بابایی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش های نیروی انسانی به روی آنتن شبکه آموزش‌رفت با بیان اینکه زمانی که بنده وزارتخانه را تحویل دادم نرم تراکم دانش آموزی در هر کلاس ۲۲.۵ بوده است گفت: اکنون این شاخص دارد به ۳۵ می رسد.

وی افزود: اکنون کمتر از ۹۰۰ هزار نفر حقوق بگیر در آموزش و پرورش داریم، که حدود ۸۶۰ هزار نفر میشوند. از این تعداد ۶۰ هزار نفر خدماتی، ۲۲۰ هزار نفر کادر اجرایی و ۴۰ هزار نفر کارمند اداری اند و ۶۰۰ هزار معلم باقی می ماند.

حاجی بابایی با بیان اینکه آنچه در مدرسه معین و ماجرای آزار جنسی گروهی از دانش آموزان اتفاق افتاد یک زخم ملی است گفت: زخم ملی را سیاسی نکنید، زیرا ظلم در حق آموزش و پرورش است. از این موقعیت استفاده کنیم. باید همه آنها که غفلت کردند و آموزش و پرورش را محور قرار ندادند برگردند و اشتباهشان را جبران کنند.

وی ادامه داد: راهکار آموزش و پرورش پول خرج کردن است و معتقدم پول نفت باید برای آموزش و پرورش خرج شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه آمار رئیس کمیسیون آموزش مبنی بر وجود ۹۴۰ هزار حقوق بگیر در آموزش و پرورش اشتباه است، گفت: روزی که آموزش و پرورش را تحویل دادیم ۹۳۰ هزار حقوق بگیر داشتیم و تعدادی هم بازنشسته شده اند چطور ممکن است اکنون ۹۴۰ هزار حقوق بگیر داشته باشیم؟ ۹۴۰ هزار حقوق بگیر نداریم. اگر آن‌قدر حقوق بگیر داریم اصلا آموزش و پرورش مشکلی نباید داشته باشد. اگر صد هزار نفر بازنشسته شده باسند و ۲۰ هزار نفر هم جذب کرده باشند باید حدود۸۴۰ هزار بازنشسته داشته باشیم.

وی افزود: در سال ۹۱، ۲۲۵ هزار مدیر و مربی پرورشی و تربیتی داشتیم. اتفاقات ناخوشایندی که در مدارس رخ می‌دهد به علت نداشتن مدیر و معاون است. نقش مدیر و معاون کار آموزشی است نه اداری. اینکه تعداد نیروی پشتیبان کم شده است و از یک نفر به ازای هر ۳۰ دانش آموز به یک نفر به ازای هر ۷۰ دانش آموز رسیده یعنی مدیران و معاونان را کاهش دادیم. یعنی ضریب امنیت مدارس و کیفیت مدارس را کاهش دادیم.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، با بیان اینکه به اجبار تعدادی فوق لیسانس را با ۳۰ سال سابقه بازنشسته کردند و اجازه استمرار خدمت را به آنها ندادند گفت: وضعیت آموزش و پرورش وخیم تر از اینهاست. بر اساس سند تحول در مهر۱۳۹۱ نظام آموزش و پرورش ۳-۳-۶ شده است. در آن سال تمام مدارس معلم کافی داشتند و حدود ۷۰ هزار مربی و ۲۲۰ هزار پشتیبان داشتیم.

وی افزود: راهکار ساماندهی نیروی انسانی رتبه بندی و مهندسی نیروی انسانی است که دو روی یک سکه اند. نظام رتبه بندی می گوید باید گام هایی را برداریم تا در ۱۰ سال آینده همه معلمان در دوره ابتدایی دارای لیسانس دوره ابتدایی باشند و در دوره متوسطه معلم غیرمتخصص وجود نداشته نباشد و توازن نیروی انسانی برقرار شود. ما در سال ۹۱ کمبود معلم نداشتیم و در دوره دبیرستان یک مقدار مازاد معلم داشتیم چون پایه هفتم حذف شده بود.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه قرار شد در دانشگاه فرهنگیان ۲۳ هزار نفر جذب کنیم که نیرو به ازای بازنشسته ها جبران شود عنوان کرد: باید هر سال حداقل ۶۰ هزار دانشجو می گرفتیم اما از سال ۹۱ مرتب معلم ها را بازنشسته کردیم و نیرویی را جایگزین نکردیم. در آموزش و پرورش مدام گفتند ۳-۳-۶ مشکل بوده است. پنج سال غفلت کردیم و همه مشکلات را گردن ۳-۳-۶ انداختیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون معلمان حق التدریس و نهضتی ها را داریم که باید از آنها استفاده کنیم عنوان کرد: امسال دانشگاه فرهنگیان باید بالای ۵۰ هزار دانشجو بگیرد. قلب سند تحول معلم است اگر چهار سال روی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان کار کنید دچار بسیاری مشکلات نمیشویم. این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان را در این پنج سال تقریبا تعطیل کردیم و پردیس های دانشگاه کم جمعیت و خالی است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، ادامه داد: قانون برنامه ششم و سند تحول می گوید جز از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نباید نیرو جذب شود. وزیر آموزش و پرورش در حال پیگیری برای جذب ۲۵ هزار دانشجو معلم است، مگر نمی دانید ۳۵۰ هزار نیرو در این چند سال کمبود پیدا می کنید، آموزش و پرورش مظلوم است و سریع می گویند تراکم کلاس ها را ۴۰ نفره می کنیم. در این چندسال همه نمایندگان جلوی خصوصی سازی را گرفته ایم. همه عزم خود را جزم کرده اند آموزش و پرورش را خصوصی سازی کنند. خصوصی سازی ظلم به مردم است.