دانلود واتس اپ جعلی و آلوده در پلی‌استور به یک میلیون بار رسید!
دانلود واتس اپ جعلی و آلوده در پلی‌استور به یک میلیون بار رسید!

نسخه جعلی و آلوده به بدافزار اپلیکیشن پیام رسان واتس اپ که در پلی‌استور گوگل رصد شده تاکنون بیش از یک میلیون بار دانلود شده است. گوگل پلی در مقایسه با فروشگاه‌های نرم‌افزاری رقیب نظیر اپ استور شرکت اپل، فضای بازتری را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. از طرف دیگر، شرایطی نظیر هزینه کم‌تر توسعه […]

نسخه جعلی و آلوده به بدافزار اپلیکیشن پیام رسان واتس اپ که در پلی‌استور گوگل رصد شده تاکنون بیش از یک میلیون بار دانلود شده است.

گوگل پلی در مقایسه با فروشگاه‌های نرم‌افزاری رقیب نظیر اپ استور شرکت اپل، فضای بازتری را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. از طرف دیگر، شرایطی نظیر هزینه کم‌تر توسعه اپلیکیشن باعث شده این فروشگاه نرم‌افزاری، به گزینه جذاب‌تری برای توسعه دهندگان مبدل شود. البته این ترکیب چندان هم بی‌عیب و نقص نبوده و به عنوان مثال باعث گسترش سریع‌تر و چشمگیرتر بدافزارهای خطرناک در این اکوسیستم شده است.

در جدیدترین مورد، به روزرسانی جعلی واتس اپ که توسط “WhatsApp Inc. ” در پلی‌استور گوگل قرار گرفته دانلود بیش از یک میلیون بار را تجربه کرده است. نکته قابل توجه اینکه اپلیکیشن یادشده به انتشار بدافزار از طریق انتشار آگهی‌های تبلیغاتی می‌پردازد. درنظر داشته باشید که تفاوت موجود در عنوان توسعه دهنده واتس اپ جعلی، جای خالی است که پس از عبارت Inc قرار گرفته است.

با این تفاسیر، در صورتی که قصد دارید نسخه جدید واتس اپ را از فروشگاه نرم‌افزاری به جز پلی استور گوگل دانلود کنید ابتدا اطمینان حاصل کنید که نسخه قدیمی و البته رسمی واتس اپ روی دستگاه شما نصب شده و در مرحله بعدی، به روزرسانی جدید را روی آن نصب کنید.

در نظر داشته باشید که دو ایراد عمده به نسخه جعلی واتس اپ وارد است. ایراد اول، نمایش انبوهی از تبلیغات ناخواسته روی گوشی کاربر است و ایراد دوم اینکه کاربر عملاً از به روزرسانی جدید اپلیکیشن پیام رسان واتس اپ بهره‌مند نخواهد شد. محققان امنیتی پیش از این نیز اعلام کرده بودند پلی استور گوگل نباید اجازه انتشار اپلیکیشن‌ها را با نامی مشابه با عنوان توسعه دهنده رسمی و اصلی نرم‌افزارها بدهد. در این‌جا، اضافه کردن یک جای خالی پس از نام اصلی توسعه دهنده رسمی واتس اپ باعث فریب سازوکارهای امنیتی موجود در پلی‌استور گوگل شده است. از سوی دیگر، نام این اپلیکیشن یعنی Update Whatsapp Messenger نیز نباید امکان عبور از فیلترهای امنیتی پلی استور گوگل را داشته باشد.

نکته‌ای که در این میان قابل توجه است آن است که پس از نصب اپلیکیشن، نشانه‌ای از آن در لانچر گوشی هوشمند خود مشاهده نخواهید کرد و عملاً آیکون این برنامه، از دید شما مخفی خواهد شد. این در حالی است که اپلیکیشن یادشده، فضایی از گوشی شما را اشغال کرده و تبلیغات آزاردهنده را در مقابلتان قرار می‌دهد. با وجود این، در صورتی که از منوی تنظیمات، به قسمت Apps در گوشی خود مراجعه کنید امکان حذف این نرم افزار جعلی را خواهید داشت.