دبیرکل سابق ناتو مشاور زلنسکی شد
دبیرکل سابق ناتو مشاور زلنسکی شد
آندرس فوگ راسموسن به عنوان رئیس یک هیئت مشاوره‌ای به کی‌یف رفت.

آندرس فوگ راسموسن به عنوان رئیس یک هیئت مشاوره‌ای به کی‌یف رفت.

به گزارش صبح اقتصاد به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آندرس فوگ راسموسن، نخست‌وزیر سابق دانمارک و دبیرکل سابق ناتو به تازگی به عنوان مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین انتخاب شده است.

او در این منصب جدید، نخست از شهر ایرپین بازدید کرده و سپس در قالب هیئتی بین‌المللی به کی‌یف رفت تا با زلنسکی دیدار کند. قرار است این هیئت کارشناسان، در حوزه «تضمین‌های امنیتی» اوکراین به زلنسکی کمک کنند.

این گروه که راسموسن در حال حاضر ریاست مشترک آن را برعهده دارد، از تعدادی از کارشناسان بین‌المللی در حوزه‌های سیاست جهانی، سیاست خارجه، دیپلماسی و آکادمیک تشکیل شده است. در میان دیگر اعضای این گروه می‌توان به کوین راد و کارل بیلدت، نخست‌وزیران سابق استرالیا و سوئد اشاره کرد.

راسموسن در توییتر نوشت، ملاقات با زلنسکی «باعث افتخار بود» و تاکید کرد که این گروه به گفت‌وگو درباره اقدامات لازم برای حمایت بیشتر جهان دموکراتیک از اوکراین پرداخت.

این دبیرکل سابق ناتو گفت: وظیفه این گروه این است که راه‌هایی برای فراهم کردن تضمین‌های بهینه امنیتی برای اوکراین بیابیم تا زمانی که شاید در آینده عضو ناتو شود. اوکراین هنوز این آرزو را دارد، اما وظیفه ما این است که ببینیم در حال حاضر چه اقداماتی برای تضمین امنیت اوکراین انجام دهیم.

این کارگروه اعلام کرد که به بررسی چگونگی کمک شرکای کی‌یف به «تقویت و بازسازی نیروهای مسلح اوکراین» برای پیشگیری از تهاجمات آتی پرداختند. در همین حال، راسموسن تاکید کرد که تعهد دیگر کشورها نمی‌تواند جایگزین توانایی‌های قدرتمند دفاعی خود اوکراین باشد.

راسموسن در سال ۲۰۰۹ به فعالیت خود به عنوان نخست‌وزیر دانمارک پایان داده و دبیر کل ناتو شد. پس از ترک این منصب در ۲۰۱۴ با کارنامه‌ای پرسش‌برانگیز – از جمله بمباران گسترده لیبی در ۲۰۱۱- به عنوان مشاور فعالیت داشته است.

  • منبع خبر : ایسنا