درآمد ماهانه ۵۰۰ میلیون دلاری ایران از فروش فرآورده‌های نفتی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا
درآمد ماهانه ۵۰۰ میلیون دلاری ایران از فروش فرآورده‌های نفتی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا
رویترز طی گزارشی نوشت علی‌ رغم تحریم ‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، جمهوری اسلامی همچنان ماهانه نزدیک به 500 میلیون دلار از فروش محصولات نفتی درآمد دارد.

به نقل از رویترز، علی‌ رغم تحریم ‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، جمهوری اسلامی همچنان ماهانه نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار از فروش محصولات نفتی درآمد دارد.

تحریم‌ ها آشکارا بر صادرات محصولات نفتی ایران عمدتا نفت کوره که برای تولید برق و کشتیرانی و ال ‌پی ‌جی که برای مصارف خانگی و خوراک پتروشیمی‌ها استفاده می‌شوند، تاثیر گذاشته است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت: «صادرات محصولات ایران در ماه آگوست به بالاترین میزان رسیده است… در صادرات این محصولات ما مشکلی نداریم.»

موسسه FGE برآورد کرد صادرات محصولات نفتی ایران روزانه ۴۰۰ تا ۶۵۰۰ هزار بشکه در روز است که از صادرات نفت خام این کشور در ماه جولای برابر با روزانه ۴۰۰ هزار بشکه فراتر رفته است.

آمارهای ریفینیتیو ایکون نشان می ‌دهد ایران در ماه آگوست روزانه بیش از ۲۳۰ هزار بشکه نفت کوره تماما به امارات صادر کرده است که اندکی بیش از ارقام ماه جولای برابر با ۲۲۰ هزار بشکه در روز است. بر اساس قیمت کنونی و با این فرض که ایران تخفیف زیادی نمی ‌دهد، چنین حجمی از صادرات، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در ماه برای ایران درآمد دارد.

صادرات نفت کوره ایران

شرکت جمع ‌آوری اطلاعات کپلر می ‌گوید ایران در ماه جولای ۵۱۴ هزار تن یا ۲۰۰ هزار بشکه در روز ال ‌پی ‌جی به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار با قیمت بازار صادر کرده است. این رقم در ماه ژوئن برابر با ۵۷۹ هزار تن بوده است. چین ۹۵ درصد خرید ال ‌پی‌ جی ایران در ماه ژوئن را انجام داده است.

صادرات ال پی جی ایران

سامانتا هارتکه، رئیس بخش گاز طبیعی مایع و ال ‌پی ‌جی موسسه انرژی اسپکت گفت شرکتش انتظار ندارد، با توجه به ایجاد ظرفیت پتروشیمی جدید چین که تقاضا چشمگیری برای مواد اولیه دارد، واردات ال‌ پی‌ جی چین از ایران کاهش یابد.

ایمان ناصری، مدیرعامل بخش خاورمیانه FGE، گفت برخلاف نفت خام که در نهایت، خریدار آن یک پالایشگاه است، نفت کوره و ال‌ پی‌ جی می ‌تواند راه خود را به هزاران خریدار صنعتی یا مسکونی کوچک بالقوه باز کند.

وی افزود: «بازار این دو محصول بسیار وسیع است بطوریکه یافتن و هدف گیری این افراد آسان نیست.»

* خودکفایی

ایران ظرفیت پالایشگاهی حدود ۲٫۲۳ میلیون بشکه در روز دارد که این کشور را پس از عربستان در رتبه دوم منطقه قرار می‌ دهد. اما به علت سال‌ ها تحریم و عدم سرمایه ‌گذاری در بخش پالایشگاهی این کشور، از رقبای حاشیه خلیج فارس خود عقب مانده است.

ظرفیت پالایشگاهی خاورمیانه در سال ۲۰۱۸

با این حال، ایران پس از افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت روزانه ۳۵۰ هزار بشکه در ماه فوریه، خودکفایی در تولید بنزین را اعلام کرد. آمارهای کشتیرانی نشان می ‌دهد ایران اخیرا هیچ محصول نفتی وارد نکرده است.

به گفته زنگنه، ایران روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر یا روزانه ۶۶۰ هزار بشکه بنزین تولید می‌ کند درحالی‌که میزان مصرف داخلی آن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه کمتر از میزان تولید است. این کشور برای نخستین بار امسال بنزین صادر کرد. این کشور روزانه ۷۲۰ هزار بشکه در روز گازوئیل تولید می ‌کند.

  • منبع خبر : فارس