درآمد ١٥٠ میلیارد دلاری با کاهش ٥٠ درصدی مصرف سوخت
درآمد ١٥٠ میلیارد دلاری با کاهش ٥٠ درصدی مصرف سوخت
وزیر نفت گفت: سالیانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود و اگر این مصرف سوخت کشور را نصف کنیم، می‌توان سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت تحویل داد.

وزیر نفت گفت: سالیانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود و اگر این مصرف سوخت کشور را نصف کنیم، می‌توان سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت تحویل داد.

به گزارش صبح اقتصاد، جواد اوجی – وزیر نفت در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت نفت و شهرداری تهران با تاکید بر اینکه روزانه ۹۵ میلیون لیتر مصرف بنزین کشور است، تصریح کرد: قیمت بنزین اکنون در جهان به ۹۰ سنت رسیده است، با صرفه‌جویی در این زمینه و افزایش صادرات درآمد بزرگی به کشور وارد می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه امیدواریم امروز با امضای این تفاهم‌نامه و استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان، مصرف انرژی کاهش یابد و این انرژی با صادرات و تزریق به زنجیره ارزش درآمد بیشتری برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته مجموع درآمد صنعت نفت از محل صادرات نفت، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و غیره ۴۳ میلیارد دلار بوده است، اظهار کرد: امروز ظرفیت پالایشی کشور در بنزین و گازوییل با میزان مصرف نزدیک است.

او افزود: یکی از وظایف وزارت نفت موضوع تولید است تا امنیت انرژی کشور را تامین کنیم، ظرفیت سرمایه‌گذاری در این صنعت روز به روز بیشتر می‌شود زیرا با روند مصرف، تامین تولید مشکل خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه سال گذشته ۸۵۰ میلیون متر مکعب تزریق گاز شیرین به شبکه انجام شده است، تاکید کرد: به دلیل بالا بودن مصرف انرژی با کسری ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز مواجه بودیم و صنایع با محدودیت مواجه شدند.

وی با بیان اینکه ۸۰ میلیارد دلار در مدت هشت سال در حوزه گاز باید سرمایه‌گذاری شود تا به ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب تولید گاز برسیم، گفت: بسیاری از صنایع مصرف سوخت بهینه‌ای ندارند و ارزش افزوده آنها پایین است. میانگین بازدهی نیروگاه‌ها در کشور ۳۷ درصد بوده درحالی که این عدد در جهان حدود ۴۸ درصد است.

به گفته وزیر نفت، تلاش‌های خوبی در زمینه تأمین گاز شده است،  طبق پیش‌بینی‌ها برای تحقق هدف تولید روزانه یک میلیارد و ۴٠٠ میلیون مترمکعب گاز باید در سال‌های آینده ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم، در صورت نبود سرمایه‌گذاری کافی مجبور به واردات خواهیم بود.

با توجه به اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری، مستفاد از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (مصوب ۱۳۹۴) و قانون اصلاح الگوی مصرف، برنامه پنج ساله ششم توسعه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مصوبه‌های شورای اقتصاد، مصوبه‌های شورای عالی انرژی و سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با مشارکت دستگاه‌ها، وزارت نفت و شهرداری تهران صبح امروز (سه‌شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه) در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و علیرضا زاکانی، شهردار تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه که با هدف توسعه و فراهم کردن زمینه همکاری‌های وزارت نفت و شهرداری تهران و همسو با گسترش بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود امضا شد، دو طرف به اجرایی‌سازی اهدافی همچون «اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف»، «دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴»، «همکاری در تدوین و پیاده‌سازی الزام‌ها، استانداردها، مقررات ملی و طرح‌های جامع به منظور کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها»، «تشریک مساعی در زمینه پژوهش، نظارت، اجرا، سرمایه‌گذاری و راهبری مجموعه‌ای از طرح‌ها و پژوهش‌های کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌های محیط‌ زیست»، «ارتقای شاخص‌های بهره‌وری انرژی در حوزه‌های حمل ونقل، ساختمان و صنایع مرتبط»، «توسعه شبکه همکاری فناورانه برای هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها»، «کمک به اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» و «همکاری با هدف فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، آموزش و تبلیغ و ترویج درباره اصلاح الگوی مصرف انرژی (ذیل ماده ۶۷ قانون اصلاح الگوی مصرف)» متعهد شدند.

کمک به کاهش مصرف سوخت، همکاری در تأمین گازوئیل پاک، همکاری برای تکمیل پروژه فناورانه مینی ال‌ان‌جی، مدیریت پسماندهای ویژه و فاضلاب‌های تولیدی صنعت نفت، معرفی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت نفت و غیره از مهمترین محورهای همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران در این تفاهم‌نامه همکاری خواهد بود.