درخواست بزرگترین حزب اسلامی الجزایر برای عذرخواهی فرانسه
درخواست بزرگترین حزب اسلامی الجزایر برای عذرخواهی فرانسه
جنبش "جامعه صلح آمیز"؛ بزرگترین حزب اسلامگرا در الجزایر از فرانسه خواست که از همه مردم الجزایر به خاطر جنایات خود عذرخواهی کرده و به آنها غرامت بدهد.

جنبش “جامعه صلح آمیز”؛ بزرگترین حزب اسلامگرا در الجزایر از فرانسه خواست که از همه مردم الجزایر به خاطر جنایات خود عذرخواهی کرده و به آنها غرامت بدهد.

به گزارش صبح اقتصاد، به نقل از آناتولی، عبدالرزاق مقری، رئیس جنبش “جامعه صلح آمیز” الجزایر گفت که فرانسه گروه‌های موسوم به “حرکی ها” را تحقیر کرده است و امروز می‌خواهد از آنها عذرخواهی کند.

مقری گفت: ما فرزندان دوران استقلال (از استعمار فرانسه) تاریخ را فراموش نمی‌کنیم، آن را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنیم و از جنایات فرانسه صحبت خواهیم کرد.

وی افزود: زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، به تاریخ الجزایر توهین کرد، می خواست به راست افراطی در فرانسه خدمت کند، اما ورق علیه آنها خواهد برگشت و تمام نقشه‌های آنها شکست خواهد خورد.

ماه گذشته، ماکرون در بیانیه‌های مطبوعاتی، مقامات الجزایر را به “کینه توزی” از فرانسه متهم کرد. وی وجود ملت الجزایر را قبل از استعمار فرانسه (۱۸۳۰-۱۹۶۲) به چالش کشید. و گفت: آیا قبل از استعمار فرانسه ملتی الجزایری وجود داشت؟!

به گفته مقری، فرانسه پس از استقلال، حرکی‌ها (الجزایری‌هایی که در صف نیروهای فرانسه و علیه انقلاب آزادیبخش جنگیدند و بعد از شکست فرانسه رها شدند) تحقیر کرد و آنها را در رتبه دوم قرار داد و در کمپ‌ها بازداشت کرد و حالا می‌خواهد از آنها عذرخواهی کند.

وی تاکید کرد: فرانسه باید از همه الجزایری‌ها به خاطر جنایات خود عذرخواهی کند و به آنها غرامت بدهد و ما آن را تا رسیدن به این هدف پیگیری خواهیم کرد.

پنجشنبه گذشته، مجمع ملی فرانسه (پارلمان) بحث درباره لایحه “عذرخواهی از حرکی‌ها و پرداخت غرامت” را آغاز کرد.

مقری توضیح داد که جنبش متبوعش وظیفه خود را برای صدور قانون جرم انگاری استعمار از طریق نمایندگان خود در پارلمان انجام داد و همه جناح‌های پارلمانی دیگر را به چالش کشید. حالا مسئولیت تصویب آن بر عهده مسئولان و پارلمان است، مقابله با تداوم بدخواهی فرانسوی ها تنها به صدور بیانیه نیست، بلکه با جرم انگاری استعمار و پخش زبان عربی در همه دستگاه ها و بر زبان مسئولان است.

پایان اکتبر گذشته، نمایندگان الجزایر لایحه‌ای را برای جرم انگاری استعمار فرانسه در کشورشان، همزمان با تشدید بحران بین الجزایر و پاریس، به پارلمان ارائه کردند.