درخواست سناتورهای آمریکایی از ترامپ برای پایان مذاکرات هسته‌ای با عربستان
درخواست سناتورهای آمریکایی از ترامپ برای پایان مذاکرات هسته‌ای با عربستان
۲ سناتور ارشد آمریکایی از مقام‌های دولت ترامپ خواسته‌اند تا مذاکرات با عربستان سعودی درباره ساخت رآکتورهای اتمی را متوقف کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پس از حملات اخیر پهپادی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو که موجب نصف شدن تولید نفت عربستان سعودی شده است، ۲ سناتور ارشد دموکرات از مقام‌های دولت ترامپ خواستند تا مذاکرات با ریاض درباره ساخت رآکتورهای اتمی را متوقف کنند.

ریک پری وزیر انرژی آمریکا روز سه شنبه در یک کنفرانس هسته‌ای در شهر وین تاکید کرد که ایالات متحده تنها به شرطی حاضر به تامین فناوری هسته‌ای مورد نیاز عربستان سعودی است که ریاض توافقنامه‌ای را برای بازرسی‌های سرزده و جامع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا کند.

ولی عربستان سعودی حاضر به پذیرفتن شروط آمریکا از جمله اعمال محدودیت‌های منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیست، محدودیت‌هایی که مانع از غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت هسته‌ای می‌شود.

بر اساس این گزارش، “اد مارکی” و “جف مرکلی” سناتورهای عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای برای ریک پری و مایک پامپئو وزیر خارجه ایالات متحده، از دولت ترامپ خواسته‌اند تا روند فعلی مذاکرات هسته‌ای با عربستان سعودی را متوقف کنند.

نمایندگان آمریکایی به شدت نگران عدم تمایل عربستان سعودی برای پذیرش شروط مطرح شده از سوی واشنگتن هستند. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سال گذشته گفته است که کشورش به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست ولی اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، ریاض نیز همین مسیر را دنبال می‌کند.

در نامه این دو سناتور آمریکایی آمده است: به اشتراک گذاشتن فناوری هسته‌ای با عربستان سعودی به خصوص بدون ضمانت‌های کافی، ابزارهای لازم را در اختیار ریاض قرار خواهد داد تا آرزوی‌های محمد بن سلمان برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را به واقعیت تبدیل کند.

وزارتخانه‌های انرژی و خارجه آمریکا تاکنون حاضر به اظهار نظر در این باره نشده‌اند.

ریک پری در این باره گفته است که اگر ایالات متحده با عربستان سعودی همکاری نکند، سایر کشورهای عرضه کننده فناوری هسته‌ای مثل روسیه و چین به ریاض برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای کمک خواهند کرد.

ولی برخی نمایندگان بر این باورند که اگر روسیه و چین هم به عربستان سعودی برای تولید انرژی هسته‌ای بدون رعایت استانداردهای کافی منع اشاعه تسلیحات اتمی همکاری کنند، آمریکا ابزارهای لازم برای مقابله با آنها را در اختیار دارد.

ریاض قصد دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی یک مناقصه چند میلیارد دلاری برای ساخت ۲ رآکتور هسته‌ای را اعلام کند.