در باب سال حمایت از کالای ایرانی
در باب سال حمایت از کالای ایرانی

حمیدرضا شکوهی در سال حمایت از کالای ایرانی هم مثل سالهای قبل که هر کدام با اسمی آغاز می شد، از همان روزهای آغازین سال، با موج عظیمی از اظهارنظرها و تبلیغات در جهت حمایت از این نامگذاری مواجه هستیم. نمیخواهم روی دور تکرار همین اظهارنظرها قرار بگیرم و به همین دلیل خاطره ای از […]

حمیدرضا شکوهی

در سال حمایت از کالای ایرانی هم مثل سالهای قبل که هر کدام با اسمی آغاز می شد، از همان روزهای آغازین سال، با موج عظیمی از اظهارنظرها و تبلیغات در جهت حمایت از این نامگذاری مواجه هستیم. نمیخواهم روی دور تکرار همین اظهارنظرها قرار بگیرم و به همین دلیل خاطره ای از مهندس شعری مقدم مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی را محور این یادداشت قرار می دهم که همواره در ذهنم هست و خود بیانگر دو نکته است. هم، دربرگیری بالای این شعار حتی در صنعت نفت را نشان می دهد و هم، پیش نیازهای حمایت از کالای ایرانی را یادآور می شود.

 

این خاطره را آقای مهندس شعری مقدم بیش از یک سال پیش برایم بیان کردند و شاید در بیان جزییاتش اشکالاتی باشد که پیشاپیش از ایشان اگر مطلب را می خوانند به دلیل لغزش احتمالی، عذرخواهی میکنم اما کلیتش این بود که : زمانی که مدیر عامل شرکت پلیمر آریا ساسول بودم فردی نزد من آمد و گفت که شما که برای بسته‌بندی محصول هایتان کیسه های سه لایه می‌خرید از من هم قیمت بگیرید. پرسیدم کارخانه‌تان کجاست ؟ گفت کارخانه من امارات است، گفتم چرا امارات؟ گفت چون در آنجا وقتی موافقت اصولی به ما می‌دهند از روز بعد مسئولین اماراتی به دنبال ما هستند که اگر ما به مشکلی برخوردیم مشکل ما را برطرف کنند. در ایران بر عکس است ، از زمانی که موافقت اصولی به ما می‌دهند برخی مسئولین به دنبال ما هستند که ما مشکل آنها را برطرف کنیم. یا افرادی برای استخدام معرفی می‌کنند، یا کمک مالی برای منطقه‌شان می‌خواهند؛ اگر هم ندهیم بیچاره‌مان می‌کنند و باید کارخانه‌ را ببندیم و برویم.

 

خاطره ای که آقای شعری مقدم برایم تعریف کرد و من در اینجا بازنشر کردم، خود به خوبی گویای وضعیت کلی تولید و سرمایه گذاری در ایران است که قرار است به تولید کالای داخلی ختم شود. اینجاست که می بینیم دایره حمایت از تولید کالای داخلی، بسیار فراتر از این است که مردم را ترغیب به خرید کالای داخلی کنیم یا حتی وزارتخانه هایی مثل نفت و صنعت و … را  مجبور به خرید کالا از تولیدکنندگان داخلی کنیم که البته اینها هم در چرخه حمایت از کالای داخلی و تولید ملی، بی تردید، لازم و ضروری است اما نقطه آغازین آن حمایت از سرمایه گذارانی است که قصد سرمایه گذاری و تولید و به تبع آن ایجاد اشتغال را در هر حوزه ای در اقتصاد دارند.

 

رشد مشاغل و کسب و کارهای واسطه ای در کشور، یکی از دلایلش همین فراهم نبودن زیرساختهای تقویت تولید و ایجاد کسب و کارهای متکی بر مواد اولیه داخلی و تولید کالاهای ایرانی است که رونق بخش اقتصاد و اشتغال در کشور است. بهتر است حمایت از کالای داخلی از نقطه آغازین، یعنی حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ترغیب آنها به تولید در داخل، آن هم نه در شعار، بلکه در عمل و با تسهیل در مسیر سرمایه گذاری و تولید آنها آغاز شود و بعد به نقاط نهایی همچون ترغیب مردم به خرید کالای داخلی برسیم. البته در این زمینه گفتنی ها بسیار است که فعلا به همین حد بسنده می کنم.