در حال مذاکره با ترکیه برای صادرات برق هستیم در حال مذاکره با ترکیه برای صادرات برق هستیم
در حال مذاکره با ترکیه برای صادرات برق هستیم در حال مذاکره با ترکیه برای صادرات برق هستیم
مدیرعامل توانیر اظهار کرد: مذاکرات اولیه برای صادرات برق به ترکیه صورت گرفته است و اکنون منتظر موضوعات تکمیلی هستیم تا با خود دولت و یا بخش غیردولتی این کار را انجام دهیم.

مدیرعامل توانیر اظهار کرد: مذاکرات اولیه برای صادرات برق به ترکیه صورت گرفته است و اکنون منتظر موضوعات تکمیلی هستیم تا با خود دولت و یا بخش غیردولتی این کار را انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، آرش کردی امروز در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی خبری و در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص آخرین وضعیت صادرات برق به ترکیه تصریح کرد: ۴۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات پتانسیل تبادل برق با ترکیه وجود دارد ترک‌ها نیز در این زمینه سرمایه‌ گذاری انجام دادند؛ اقدامات اولیه انجام‌شده و اکنون این قابلیت وجود دارد که سنکرون شویم.

وی با بیان این‌که برای تعیین نرخ اکنون در حال مذاکره هستیم و این مساله تابع بازار برق ترکیه است، گفت: زمینه ارتباطی با کشورهای خلیج فارس، کشورهای شمالی و بحث  افزایش صادرات به پاکستان نیز مطرح است. در خصوص افغانستان نیز باید گفت که به دلیل شرایط سیاسی خاص این کشور اکنون نمی‌توان اظهارنظر قطعی را اعلام کرد.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: نکته اساسی این است که ما با محدودیت مصرف مواجه هستیم اما با این حال نسبت به قراردادهایی که برای صادرات منعقد کرده‌ایم از نظر حقوقی و بین‌المللی پایبند خواهیم بود ولی ارجحیت تامین نیازهای داخل است.

کردی با بیان این‌که از اساس استراتژی و تبادل در صنعت برق یک استراتژی پذیرفته شده در تمام کشورها به حساب می‌آید، تصریح کرد: این مساله دلایل مختلفی دارد که می‌توان به موضوع اقتصادی و فنی اشاره کرد دلیل اقتصادی این مساله این است که کشورها می‌توانند با صادرات برق ارزآوری داشته باشند و از نظر فنی نیز هرچه شبکه گسترده‌تر شود مدیریت آن پایدارتر خواهند بود.

مدیرعامل توانیر تاکید کرد: بنابراین اصل ارتباط و صادرات برق را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. توان صادراتی ما اکنون به صورت قراردادی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات است و این قابلیت وجود دارد که این عدد را به ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ مگاوات ارتقاء دهیم.

وی در خصوص صادرات برق به اروپا نیز گفت: در شمال کشور نیاز به مسیرهای زیردریایی وجود ندارد و از طریق خطوط موجود می‌توانیم به روسیه متصل شویم همچنین از طریق ترکیه نیز می‌توانیم برق را به اروپا صادر کنیم اما به دلیل این‌که این کار می‌بایست از طریق کشورهای واسط انجام شود با مسائلی مواجه هستیم.

کردی با بیان این‌که با دو کشور حاشیه خلیج فارس مذاکراتی را برای این مساله انجام داده‌ایم و مطالعات برای اتصال به عمان و قطر آغاز شده که قابلیت اجرا نیز دارد، اظهار کرد: با قطر مذاکرات جدی داشته‌ایم و امیدواریم اولین کابل‌های دریایی را با عمان و قطر داشته باشیم. براساس پیش بینی‌های صورت گرفته با هر کدام از این کشورها قابلیت تبادل ۱۰۰۰ مگاوات را خواهیم داشت.

مدیرعامل توانیر در خصوص زیرساخت‌های موجود برای صادرات و واردات گفت:‌در بخش صادرات ۲۰۰۰ مگاوات زیرساخت وجود دارد و براساس برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته قراردادهایی را جهت توسعه این موضوع در دستور کار داریم. زیرساخت واردات نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات تخمین زده می‌شود که اگر طرح‌های ترکمنستان و ارمنستان اجرایی شود می‌توانیم تا ۱۲۰۰ مگاوات این ظرفیت را افزایش دهیم.

کردی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه رمزارزها گفت: از همان سال ۱۴۰۰بحث رمزارزها در دست بررسی قرار گرفت به گونه‌ای که نقش آنها در پیک به چه صورتی باشد. دولت اخیرا نیز مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که براساس آن نحوه برخورداری رمزارزها مشخص شد عمدتا این برخورداری به شکلی بود که منابع جدید تامین برق مانند تجدیدپذیرها و یا سایر روش‌های بهره‌وری بتواند منبع رمزارزها شود و فشار به شبکه نیاید.

مدیرعامل توانیر گفت: در سال جاری شرایطی را پشت سر گذاشتیم که در آن توانستیم رضایت تمام بخش‌ها را ایجاد کنیم و در بخش خانگی تلاش بر این بود که رضایت مطلق باشد و با استفاده از برنامه‌های تشویقی کاهش مصرف را شاهد بودیم. در بخش خانگی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفت و در حوزه بارهای بزرگ نیز توانستیم ۹۴۰۰ تا ۱۰ هزار مگاوات مدیریت مصرف را اعمال کنیم و درصدد هستیم تا امسال ۲۵۰۰ مگاوات دیگر را به این بخش اضافه کنیم.

وی با بیان این‌که برای سال آینده برنامه‌های مدیریت مصرف را تعریف خواهیم کرد، گفت: صنایع موظف هستند پنج درصد نیاز خود را از طریق تجدیدپذیرها تامین کنند که در این راستا مشوق‌هایی نیز در دستور کار قرار دارد همچنین با بخش صنعت و کشاورزی تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کردیم که براساس آنها میزان مصرف کاهش یافته است. تعداد این تفاهم‌نامه‌ها در سال ۱۴۰۰، ۳۲۰ هزار مورد بود که به ۴۵۶ هزار افزایش یافت تفاهماتی که به لحاظ کیفیت و حجم تاثیرات بالایی در صنعت برق دارند.

کردی با بیان این‌که در سال‌های قبل این تفاهم‌نامه‌ها به صورت اقتضایی صورت می‌گرفت بدین گونه که زمان و تاریخ مشخصی برای آن تعریف نمی‌شد. در دور جدید از ابتدای طرح زمان و نحوه انجام کار را به طور کامل تبیین کردیم و همین مساله باعث افزایش کاهش مصرف شد.

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که به صنایع اعلام کردیم هر چه صرفه‌جویی بیشتری انجام دهند می‌توانند از آن با عنوان رفع محدودیت‌ها در تابستان استفاده کنند، گفت: اکنون چنین بازاری در حال ایجاد است و اگر قیمت برق اقتصادی شود اجرای این طرح مفهوم جدی‌تری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت تلفات شبکه برق اظهار کرد: در بخش توزیع میزان تلفات هفت تا ۷.۵ درصد مطلوب است و این عدد در ایران طی ۱۰ سال گذشته ۱۶ تا ۱۷ درصد بوده که با اقدامات صورت گرفته توانسته‌ایم آن را به ۹.۷ تا ۹.۸ درصد کاهش دهیم و این روند نیز ادامه دارد.

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که کاهش هر یک درصد از تلفات کار سخت و پیچیده‌ای است، تصریح کرد: تلفات در دو بخش فنی و غیرفنی ارزیابی می‌شوند در حال حاضر تلفات غیرفنی چندان قابل توجه نیست و بالا ارزیابی نمی‌شوند. در بخش فنی با انجام اقداماتی در حال کاهش تلفات هستیم.

وی ادامه داد: در شبکه انتقال نگرانی چندانی در حوزه تلفات وجود ندارد به طوری که اکنون بین ۲.۶ تا ۲.۹ درصد است.

کردی با تاکید بر این‌که هیچ افزایش قیمتی ناشی از تغییر و تحول در صنعت برق در بخش صنعت اتفاق نیفتاده است گفت: برنامه‌های تعریف شده برای اعمال محدودیت بر صنایع امسال برای ۴۶۰ صنعت بزرگ و صنایع شهرکی تعریف شد که آن هم با اعمال سیاست‌های درست توانستیم با موفقیت و کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل توانیر در خصوص اقدامات صورت گرفته برای هوشمند سازی شبکه برق اظهار کرد: در حال حاضر ۳۹ میلیون مشترک در صنعت برق وجود دارد که برای هوشمند سازی کنتور این میزان مشترک با محدودیت منابع مالی مواجه هستیم. برای ۱۵ میلیون کنتور در چهار سال آینده پیش‌بینی منابع ۴۲ هزار میلیارد تومان شده است که مربوط به کنتورهای سه فاز صنایع، کشاورزی و تجاری می‌شود.

وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۲ برنامه ‌ریزی شده که هیچ مشترک کشاورزی، صنعتی و تجاری فاقد کنتور هوشمند نباشد در کنار آن نیز بحث اولویت مشترکان خانگی که دو برابر الگو مصرف می‌کنند در دستور کار قرار دارد و در مرحله آخر نیز به سراغ مشترکانی که الگو را رعایت می‌کنند خواهیم رفت.

به گفته کردی، امسال حدود ۴۶ درصد بار را به صورت هوشمند رصد کردیم و برای سال آینده نیز قرار شده این عدد را به بالای ۵۵ درصد افزایش دهیم.