در دورهمی یلدایی تلویزیون چه می‌گذرد؟
در دورهمی یلدایی تلویزیون چه می‌گذرد؟

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد بلندترین شبِ سال در راه است و معمولاً شبکه‌های تلویزیونی چه سراسری و چه استانی هر ساله برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند البته امسال کرونا قدری شکل و شمایل تدارکِ برخی از شبکه‌ها را تغییر داده است. مروری بر این برنامه‌ها در شبکه‌های سراسری و استانی داریم:”در دورهمی یلدایی […]

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد بلندترین شبِ سال در راه است و معمولاً شبکه‌های تلویزیونی چه سراسری و چه استانی هر ساله برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند البته امسال کرونا قدری شکل و شمایل تدارکِ برخی از شبکه‌ها را تغییر داده است. مروری بر این برنامه‌ها در شبکه‌های سراسری و استانی داریم:”در دورهمی یلدایی تلویزیون چه می‌گذرد؟”

مهران مدیری غایب است و البته رضا رشیدپور هم به سبک و سیاقِ گذشته با “شب آرام” و برنامه گفت‌وگو‌محور پا به کارزار رقابت شبِ یلدای تلویزیون نگذاشته و این بار با همان مسابقه “سیم آخر” این شبِ بلند را می‌گذراند. شبکه یک دست به تغییر عجیبی زده و “دستپخت” را به میدان فرستاده، شبکه دو دوباره به احسان ارغوانی تهیه‌کننده پایِ ثابت یلدای این شبکه، اعتماد کرده و شبکه پنج روش خودش را تغییر داده و این بار ویژه برنامه‌اش را به بهمن هاشمی و سیدمرتضی حسینی دو مجری قدیمی سپرده است.

باید دید چقدر این ترکیبِ برنامه‌سازها و مجریان می‌تواند، تلویزیون را سربلند بیرون آورد.

شبکه یک و “دستپخت”

“دستپخت” در شب یلدا با داوری مهران رجبی، نادر سلیمانی و امیر کربلایی‌زاده و حضور سه خانواده، به استقبال طولانی‌ترین شبِ سال می‌رود.  شرکت‌کنندگان قرار است غذاهای محلی و سفره آرایی مخصوص شب یلدا را به نمایش بگذارند. این برنامه از ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۸۰ دقیقه پخش خواهد شد.

شبکه دو با “ایرانیش”

شبکه دو با ویژه برنامه “ایرانیش” به استقبال بلندترین شبِ سال می‌رود اما این بار با ترکیب گیتی‌خامنه مجری قدیمی و مجید واشقانی بازیگر که برای اولین بار در تلویزیون اجرا خواهد کرد. این ویژه برنامه قرار است شنبه شب با جشن ولادت حضرت زینب(س) آغاز شود و در شبِ یلدا هم با بازی‌های خانواده‌های ایرانی در این آیین کهن ایرانی و حضور هنرمندان، ورزشکاران، خوانندگان و البته میهمانی از جنس کادر درمان، سَر خواهد کرد.

این برنامه بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری روانه آنتن  می‌‌شود.”در دورهمی یلدایی تلویزیون چه می‌گذرد؟”

شبکه سه؛ “زوجی‌نو” و شاید “عطسه” و “سیم آخر”

شبکه سه این بار “شب آرام” ندارد حداقل با رضا رشیدپور ندارد. زیرا مجری این روزهای “سیم آخر” اعلام کرد که امسال با این ویژه برنامه روی آنتن نمی‌رود. او گفته مسابقه “سیم آخر” طبق کنداکتور هفتگی‌اش پنجشنبه و جمعه با حال و هوای شب یلدا پخش می‌شود. البته گویا این مسابقه هم قرار است ویژه یلدایی داشته باشد که هنوز مشخص نیست.

اما دیگر برنامه این شب‌های شبکه سه، “زوجی‌نو” است که باربد بابایی اجرا می‌کند. نام “عطسه” برنامه عصرگاهی شبکه هم به میان آمده، باید دید این شبکه تلویزیونی آیا همین تدارک‌ها را خواهد داشت و یا نام ویژه برنامه‌ای دیگر در آستانه شبِ یلدا اعلام می‌شود؟

شبکه پنج با “انار”

شبکه پنج که قرار بود با برنامه “ما ایرانی‌ها” به استقبال بلندترین شبِ سال برود، اما  گویا قرار است “انار” را با اجرای بهمن هاشمی و سیدمرتضی حسینی واردِ کنداکتور یلدایی تلویزیون کند. در حالی که چند سال اخیر، بازیگران ویژه‌های یلدایی شبکه پنج را اجرا کردند حضور دو مجری قدیمی در نوعِ خودش قابل توجه است.

این ویژه برنامه قرار است از روز جمعه ساعت ۲۱ آغاز شود و شنبه و یکشنبه هم ادامه داشته باشد.

شبکه آموزش با دو برنامه پربیننده

“رادیو هفت” به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفی یکشنبه ساعت ۲۲ پخش خود را آغاز می‌کند. براساس گفت‌وگویی که با منصور ضابطیان داشتیم قرار است رشید کاکاوند دیگر مجری این برنامه باشد، هنرمندان در این برنامه به دلیل شرایط کرونا حضور ندارند و آیتم های خود را از منزلشان ضبط و ارسال خواهند کرد.

“رادیو هفت” در شبِ یلدا از ساعت ۲۳ به مدت ۳ ساعت روی آنتن می‌رود.

دیگر تدارکِ شبکه آموزش، “قند پهلو” است که با شبِ یلدا دوباره به آنتن برمی‌گردد.  رضا رفیع، ناصر فیض و شهرام شکیبا این دورهمی‌ شبانه را اجرا می‌کنند. البته قرار است به دلیل همزمانی با ایام فاطمیه، ادامه پخش برنامه به ۱۳ بهمن‌ماه موکول شود که به تعبیرِ تهیه‌کننده “قندپهلو” برای ۱۵ بهمن به بعد ۱۳ شب برنامه در نظر گرفته شده است که با کمی تغییرات روی آنتن می‌رود.

شبِ یلدای “قندپهلو” از ساعت ۲۰ تا ۲۲ برقرار است.”در دورهمی یلدایی تلویزیون چه می‌گذرد؟”

شبکه نسیم و غیبتِ آقای مدیری

شبکه نسیم هر سال یا مدیری داشت یا رامبد جوان؛ اما امسال هر دو مهیای آمدنِ دوباره‌اند. مهران مدیری که براساس گفته‌های عوامل پشت صحنه‌اش ضبط را از سر گرفته و رامبد جوان هم در پیش‌تولید فصل جدید “خندوانه” به سر می‌برد. با این حال “کودک‌شو” برنامه اصلی کنداکتور یلدایی این شبکه تلویزیونی است که با اجرای حمید گودرزی ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود.  البته “کتاب‌باز” مثل همیشه ویژه‌ای را درنظر گرفته و برنامه‌هایی مثل نسیم‌ آوا، ویتامین‌ خ و شوتبال هم مثل روالِ همیشگی‌شان آن روز به آنتن می‌رسند.

“شب‌های هنر” شبکه چهار

شبکه چهار هنوز چیزی درباره یلدای خود اعلام نکرده، این شبکه هر ساله ویژه‌ای را برای آنتنِ خود درنظر می‌گرفت اما تا الان “شب‌های هنر” مطرح است. برنامه‌ای که جواد مولانیا اجرا می‌کند و ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود.

در شبکه‌های استانی چه خبر است؟

برنامه‌های مختلفی با محوریت شب یلدا و سالروز میلاد حضرت زینب(س) در قالب ۳۳ ویژه برنامه و ۳ هزار و ۶۳۰ دقیقه، در سیمای استان‌ها تولید و پخش خواهد شد.

از جمله برنامه‌های مراکز در این شب می‌توان به ویژه برنامه شو چله (شب یلدا)، چله شو، برنامه چهلستون، اولدوز، پلاک ۱۶ (ویژه شب یلدا) ، چیله گئجه‌‏سی، چیله اقیانوسی، کریمانه، شب‌های زعفرونی و چهل‌ستون اشاره کرد.”در دورهمی یلدایی تلویزیون چه می‌گذرد؟”

  • منبع خبر : تسنیم