در سوله‌های بحران چه اقلامی نگه‌داری می‌شود؟
در سوله‌های بحران چه اقلامی نگه‌داری می‌شود؟
مدیر هماهنگی امور مناطق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه سوله‌های مدیریت بحران مخصوص نگهداری مردم در زمان بحران نیست، گفت: در این سوله‌ها اقلام امدادی از قبیل موتورهای برق، اره‌های چوب‌بر، اره بتن‌بر، بیل‌، کلنگ، کپسول اطفا حریق، تبر، پمپ‌های تخلیه آب و ... نگهداری می‌شود.

مدیر هماهنگی امور مناطق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه سوله‌های مدیریت بحران مخصوص نگهداری مردم در زمان بحران نیست، گفت: در این سوله‌ها اقلام امدادی از قبیل موتورهای برق، اره‌های چوب‌بر، اره بتن‌بر، بیل‌، کلنگ، کپسول اطفا حریق، تبر، پمپ‌های تخلیه آب و … نگهداری می‌شود.

به گزارش صبح اقتصاد خسرو شاکری در جریان بازدید خبرنگاران از تعدادی از سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران اظهارکرد: برخی از سالن‌های منطقه بزرگ‌تر از دیگر سوله‌ها هستند، اما باید توجه داشته باشیم که این فضاها برای اسکان اضطراری نیست بلکه فضایی برای ساماندهی و مدیریت بحران است.

مدیر هماهنگی امور مناطق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: این سوله‌ها مخصوص نگهداری مردم در زمان بحران نیست. در این سوله‌ها اقلام امدادی از قبیل موتورهای برق، اره‌های چوب‌بر، اره بتن‌بر، بیل‌، کلنگ، کپسول اطفا حریق، تبر، پمپ‌های تخلیه آب و غیره نگهداری می‌شود.

شاکری ادامه داد: اقداماتی در راستای نگهداری از این وسائل صورت می‌گیرد که به عنوان مثال کپسول‌های آتش‌نشانی در تیرماه سال جاری همگی شارژ شدند. در این سوله‌ها تجهیزاتی نگه‌داری می‌شود که نسبت به بازدیدهای دوره‌ای از آنان اقدام می‌شود.

در ادامه، مجید رسولی، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منطقه ۱۱ شهرداری تهران نیز گفت: تعریف اصلی که برای سوله‌های بحران در نظر گرفته شده امدادرسانی به شهروندان است. فضای این سوله‌ها قطعا زمانی برای پاسخگویی به بحران استفاده نمی‌شود. در زمان بحران اعضای گروه‌های دوام، امدادگران هلال احمر و … به منظور آماده باش و هماهنگی و انجام اقدامات لازم در این سوله‌ها مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در زمان‌ شیوع کرونا نیز از برخی از این سوله‌ها برای اقداماتی مانند انجام واکسیناسیون استفاده شد، گفت: همچنین در شرایط عادی نیز از این سوله‌ها برای انجام تمرین‌های آمادگی جسمانی گروه‌های پاسخگو مثل دوام و اقدامات مرتبط با امدادرسانی استفاده می‌شود.

رسولی درباره گنجایش پایگاه‌های سطح منطقه ۱۱ شهرداری تهران نیز اظهارکرد: تمامی پایگاه‌های منطقه ۱۱ دارای گنجایش حدود ۱۰۰۰ نفر هستند. البته منطقه ۱۱ حدود ۳۰۸ هزار نفر جمعیت دارد و سه درصد تهران دراین منطقه ساکن هستند. ما با توجه به بافت فرسوده این منطقه به دنبال افزایش تاب‌آوری شهر نیز هستیم و یکی از موارد دیگری که آن را دنبال می‌کنیم افزایش ایمنی ساختمان‌هاست.

وی تاکید کرد: این موضوع قابل توجه است که سیاست‌گذاری سوله‌های بحران برای پوشش دادن تمامی شهروندان نیست و اقدامات اولیه و تجهیزات لازم برای امداد رسانی اولیه در این محل نگهداری می‌شود.

در ادامه این بازدید مهدی خسروانی، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منطقه ۶  شهرداری تهران نیز اظهار کرد: از سال ۱۳۸۴ ایجاد پایگاه‌ها در دستورکار ما قرار گرفت . هر منطقه یک پایگاه ویژه داشته و ۲۲ پایگاه ویژه در تهران واقع شده است. تمام کارکرد این پایگاه‌ها صرفا بحرانی و فعالیت دیگری در اینجا انجام نمی‌شود.

خسروانی با بیان این‌که دراین محل دپوی اقلام انجام می‌شود، گفت: چهار پایگاه نیز به عنوان استان‌های معین و پشتیبانی در نظر گرفته شدند تا اگر افرادی از استان‌های معین آمدند از آن استفاده کنند.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منطقه ۶ شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر باید حدود ۱۲۴ پایگاه در تهران وجود داشته باشد، گفت:‌ در حال حاضر تعداد این پایگاه‌ها به ۱۰۵ پایگاه رسیده است. بخشی از سوله‌ها هم در حال حاضر در دست سازمان ورزش است که زمان وقوع بحران این سوله‌ها به مدیریت بحران تعلق پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند مردم باید در این سوله‌ها اسکان پیدا کنند این در حالی است که این تصور بسیار اشتباه است. ما در حال حاضر با ۲۴ سازمان امدادی کار می‌کنیم و این فضاها در واقع برای اسکان مردم نیست.

 

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منطقه ۶ شهرداری تهران با بیان این‌که در تمام سوله‌های مدیریت بحران شاید بتوان ۲۸ هزار نفر را اسکان داد، تصریح کرد: مرکز اسکان مردم در پارک‌ها و دانشگاه‌ها و غیره است که در زمان بحران در آنها باز می‌شود و استفاده لازم از آنها صورت می‌گیرد.

  • منبع خبر : ایسنا