در مراسم پایانی جایزه «قلم زرین» چه گذشت؟
در مراسم پایانی جایزه «قلم زرین» چه گذشت؟
"ضرورت تربیت نویسندگان جوان، توجه به زبان فارسی و تکریم و بزرگداشت چهره‌های شاخص ادبیات به ویژه ادبیات انقلاب" از مسائلی بود که یاسر احمدوند در مراسم پایانی جایزه قلم زرین بر آن‌ها تأکید کرد.

“ضرورت تربیت نویسندگان جوان، توجه به زبان فارسی و تکریم و بزرگداشت چهره‌های شاخص ادبیات به ویژه ادبیات انقلاب” از مسائلی بود که یاسر احمدوند در مراسم پایانی جایزه قلم زرین بر آن‌ها تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، مراسم پایانی بیست و یکمین دوره جایزه «قلم زرین»، امروز چهارشنبه، ۱۴ تیرماه هم‌زمان با روز قلم برگزار شد.

در این مراسم یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی  با تبریک عید غدیر خم  و روز قلم  و با بیان اینکه جایزه «قلم زرین» جایگاه خوبی را در میان جوایز ادبی به خود اختصاص داده است، گفت: این جایزه، جایزه‌ای معتبر و باسابقه است که مورد توجه اهل قلم بوده است. امیدواریم با تدابیر جدید، اثرگذاری این رویداد بیش از پیش شود.

او با بیان اینکه جوایز ادبی کشورمان در جایگاه مطلوب خود قرار ندارند، گفت: یکی از راه‌های اثرگذاری تکرار و استمرار جایزه است؛ در واقع سابقه جایزه یکی از دلالیل اثربخشی است. این‌که سال‌های سال جایزه‌ای با  کیفت خوب اهدا شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

احمدوند با تأکید بر ضرورت تربیت و آموزش نویسنده‌ها گفت: انجمن قلم می‌تواند یکی از اهتمام‌های اصلی خود را معطوف به امر آموزش و توسعه مهارت‌های نوشتن در میان جوانان و نوجوانان کند. البته متون آموزشی ما در این زمینه نیز اندک است و انجمن می‌تواند در این زمینه  اقدام کند. وزارت ارشاد نیز می‌تواند در این زمینه همکاری‌هایی با انجمن قلم داشته باشد.

او در ادامه بیان کرد: تکریم و بزرگداشت چهرهای شاخص ادبیات به ویژه ادبیات انقلاب، یکی از اقدامات می‌تواند باشد که البته انجمن قلم سوابق خوبی در این زمینه دارد و ما نیز برای این موضوع اعلام مساعدت و همکاری می‌کنیم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه  زبان فارسی از ارکان هویتی کشور ماست و یکی از موضوعاتی است که همیشه مورد هجمه واقع می‌شود، گفت: بخشی از کار حفظ و توجه به زبان فارسی به عهده حکومت است و بخشی هم مربوط به مباحث میراثی، که این بخش می‌تواند موثرتر ظاهر شود و نهادهای غیردولتی هم می‌توانند به آن توجه کنند.

او سپس به موضوع ترویج کتاب خوب پرداخت و معرفی برگزیدگان جوایز را یکی از راه‌های شناخت آثار خوب ادبی خواند و افزود: در کشورمان آثار خوبی تولید می‌شود اما شناسانده نمی‌شود و یکی مفقوده‌های حلقه نشر، مسئله ترویج است.  انجمن قلم می‌تواند با ایده‌های خلاقانه کمک‌حال ما باشد.

احمدوند با اشاره به سخنان محمدرضا سرشار درباره روز قلم که ایده‌ای برای جهان اسلام بوده  که مورد غفلت واقع شده است، اظهار کرد: این موضوع را می‌توان پیگیری و برای آن برنامه‌ریزی کرد و جایزه جهانی قلم در گستره جهان اسلام و نویسندگان مسلمان داشته باشیم و یا این‌که این جایزه می‌تواند بخشی از جایزه قلم زرین باشد.

در ادامه مراسم، محمد سرشار، رئیس انجمن قلم در سخنانی با اشاره به سخنان احمدوند، گفت: استمرار یک مسیر نشان‌دهنده این است که یک مکتب و جریان ادبی شکل گرفته و به شکل پویا و بالنده حرکت رو به جلو دارد.

او سپس اظهار امیدواری کرد مسئله آموزش به علاقه‌مندان ادبیات به ویژه ادبیات انقلاب در مرزهای ایران و خارج از کشور به شکل گسترده‌ای  دنبال شود و افزود: در انجمن طرح‌هایی  در این زمینه داشته‌ایم که امیدواریم شکل جدی‌تر بگیرد و نسل جدید از داستان‌نویسان  و اهل قلم را به انقلاب اسلامی تقدیم کنیم.

محمد سرشار در ادامه «ترین»های جایزه قلم زرین را نام برد که در ادوار مختلف موفق به کسب جایزه مجدد شده‌اند.

سپس مهدی رمضانی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی با محکوم  کردن هتک‌ حرمت قرآن، گفت: درباره قرآن کم‌کاری شده و در مقابل این حرمت‌شکنی‌ها باید عکس‌العمل‌های بیشتری داشته باشیم زیرا کتاب اصلی ماست.

او با بیان این‌که موضوع نقد امروزه کم‌فروغ‌تر از قبل شده است اعلام آمادگی کرد در نهاد کتابخانه‌های عمومی در زمینه نقد ادبی که منجر به پیشرفت ادبیات می‌شود، برنامه‌هایی  با انجمن قلم داشته باشند.

رمضانی با تأکید بر محتوای کتاب‌ها به عنوان یکی از بهره‌وران کتاب  و نمایندگان مردم در این حوزه گفت: در مسئله نوجوانان ضعف جدی داریم و محتوای مناسب نداریم و یا خیلی کم داریم. ضعف محتوا هم فقط در زمینه کتاب نیست. انجمن قلم می‌تواند در این زمینه پیش‌رو باشد.

او همچنین در زمینه برگزاری تجلیل از اهالی قلم در طول سال نیز اعلام آمادگی کرد و از ظرفیت نهاد کتابخانه‌ها برای آموزش نویسندگی گفت.

در ادامه حمید هنرجو، دبیر این دوره از جایزه با اشاره به برگزاری نشست‌های نقد و بررسی برگزیده‌های جایزه «قلم زرین» گفت: این جایزه می‌خواهد  به مردم نزدیک شود و فرهنگ‌ساز باشد.

او سپس بیانیه هیئت داوران بیست و یکمین دوره جایزه «قلم زرین» را خواند و برگزیدگان را معرفی کرد.

در بخش دیگری از این مراسم برای  یادکرد از عباسعلی براتی‌پور، رضا اسماعیلی غزلی از او را برای حاضران خواند.

او پیش از شعرخوانی، براتی‌پور را شاعری شریف و صبور خواند و گفت: او مخلصانه در حوزه ادبیات کار می‌کرد. براتی‌پور سلوکی پدرانه داشت که دوست داشت شاعران را زیر پر و بال خود بگیرد و دست‌گیر آن‌ها باشد.

انتهای پیام