دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دپو شده
دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دپو شده
پس از رایزنی‌های گمرک، سرانجام وزیر صمت دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی پروانه شده مانده در گمرک را صادر کرد.

دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دپو شده در گمرک صادر شد

پس از رایزنی‌های گمرک، سرانجام وزیر صمت دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی پروانه شده مانده در گمرک را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، به نقل از گمرک؛ پس از پایان مهلت ترخیص خودرو‌های دپو شده، ۱۰۴۸ دستگاه با وجود دریافت پروانه گمرکی، به دلیل پایان مهلت تعیین شده، مجوز ترخیص را دریافت نکردند.

در چند ماه گذشته رایزنی‌هایی از سوی گمرک ایران با دستگاه‌های مربوطه انجام و پیشنهاداتی درخصوص ترخیص، ارائه شده بود که اطلاعات دریافتی، حاکی از این است که با بررسی‌های انجام شده و موافقت دستگاه‌های ذیربط، وزیر صمت نیز دستور ترخیص خودرو‌های پروانه شده را صادر کرده است.

این در حالی است که ۱۳ هزار خودروی وارداتی از دو سال پیش وارد شده بود که به دلایلی از جمله محدودیت‌های ثبت سفارش و ارزی، مجوز ترخیص نداشتند تا این‌که از نیمه دوم سال گذشته هیئت دولت، طی مصوبه‌ای مهلت چهار ماهه‌ای را برای ترخیص خودرو‌ها صادر کرد که این فرصت در اردیبهشت‌ماه بار دیگر دو ماه تمدید شد. در نیمه تیرماه و پایان مهلت تعیین شده در نهایت حدود ۷۰۰۰ دستگاه ترخیص و ۱۰۴۸ دستگاه دیگر با وجود دریافت پروانه گمرکی به دلیل پایان مهلت نتوانستند از گمرک خارج شوند.

در این مدت بحث‌های زیادی در این رابطه مطرح شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که فعلا زمان را تمدید نمی‌کند و این در حالی بود که ارونقی – معاون فنی و امور گمرکی ایران- تاکید کرده بود که از نظر گمرک مشکلی در ترخیص این خودرو‌ها وجود ندارد. اما آنچه فعلا اتفاق افتاده، وزیر صمت برای ترخیص این ۱۰۴۸ دستگاه موافقت و به گمرک ایران ابلاغ کرده است.

گفتنی است؛ ماجرای خودروهای دپو شده به ورود ۱۳ هزار خودرویی بر می‌گردد که از دو سال گذشته وارد شده اما به دلیل ممنوعیت ثبت سفارش یا مسائل ارزی در مواردی دچار مشکل برای ترخیص شد تا اینکه از نیمه دوم سال گذشته هیات وزیران طی مصوبه‌ای با ترخیص بخشی از خودروها که مراحل قانونی را طی کرده بودند موافقت کرد. در اردیبهشت زمان به پایان رسید و بار دیگر دو ماه تمدید شد.

در این فاصله بیش از ۷۰۰۰ خودرو ترخیص شده و ۱۰۴۸ دستگاه دیگر به دلیل پایان زمان با وجود اینکه مشکلی از لحاظ قانونی نداشتند در گمرک باقی مانده بودند. این در حالی است که تعداد دیگری از خودروها ظاهرا به دلیل داشتن پرونده‌های قضایی فعلا امکان ترخیص ندارند.