دستور دادم ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود/ تحقیق از هفت نفر در رابطه با پرونده ویلموتس
دستور دادم ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود/ تحقیق از هفت نفر در رابطه با پرونده ویلموتس
رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران، گفت: به همکارانم گفتم که این موضوع را پیگیری کنند هم‌چنین دستور دادم که ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود زیرا بعد از این اتفاق نیز حادثه تلخ تصادف سربازان را داشتیم.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه‌قضائیه با گرامیداشت ۷۲ تن شهید هفتم تیر و تبریک برگزاری انتخابات، گفت: مردم بار دیگر با حضور در انتخابات ثابت کردند پای نظام و مقام معظم رهبری هستند.”دستور دادم ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود”

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یکی از حوادثی که همه ما را غمگین کرد جان باختن دو خبرنگار بود که خدمت اصحاب رسانه تسلیت عرض می‌کنم و به همکارانم گفتم که این موضوع را پیگیری کنند هم‌چنین دستور دادم که ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود زیرا بعد از این اتفاق نیز حادثه تلخ تصادف سربازان را داشتیم.

وی در ارتباط با رویکردهای قوه‌قضائیه گفت: یکی از موضوعات حائز اهمیت پیگیری‌ ماموریت مندرج در سند تحول قوه‌قضائیه است و ما ۱۲ ماموریت داریم نکته دیگر جهت‌گیری‌های کلان سازمان بازرسی است که یکی از آن‌ها پیگیری‌های همه جانبه است تا به سمت نظارت‌های ماموریت محور حرکت کنیم به همین دلیل نظارت ما بر پایه

رئیس سازمان بازرسی کشور در رابطه با اقدامات این سازمان گفت: تعداد بازرسی‌های ما در سال ۹۹ و سه ماهه امسال ۴۵۷۶ و ۱۷۰۱ گزارش بود و مجموع گزارشات در این بازه ۷۵۷۳ گزارش در سال ۹۹ و ۱۲۹۶ گزارش برای سه ماهه امسال است هم‌چنین تعقیب انتظامی کارکنان و اداری مدیران ۲۷۲۱ گزارش بود و تعقیب کیفری ۱۰۴۳ گزارش و ابطال مصوبات خلاف قانون در سال ۹۹، ۶۳ مورد بوده است که ریز این آمار و به تفکیک معاونت ها وجود دارد.

وی گفت: در رابطه با ترک فعل‌ها بیش از ۷۰ پرونده در این مورد داریم که در رابطه با اراضی ملی، شهرداری‌ها و مواردی مربوط به خلع ید و تصرف از اراضی در این موارد است هم‌چنین یرخی از مصادیق اقدامات ما در نتیجه بازرسی‌ها مثل بحث جمعیت است که پیگیری‌های جدی و مستمری همکاران ما چه در رابطه با وظایف وزارت بهداشت و طرح مجلس انجام دادند و بحث غربالگری و سقط جنین را پیگیری کردند هم‌چنین تولید مرغ لاین ایرانی با پیگیری‌هایی که انجام شد در مدار تولید قرار گرفت و اگر دولت پیگیری کند شاید بتوانیم تا پایان سال جاری به خودکفایی در این سویه مرغ برسیم که هم موجب کاهش خروج ارز به ارزش یک میلیارد دلار می‌شود و هم موجب سالم‌تر شدن می‌شود

وی گفت: «مسئله‌محوری» است و حول این موضوع برنامه‌های خود را تعیین کردیم و ۵۰ درصد فعالیت ما در سال جاری بر پایه مسائل اصلی کشور است.”دستور دادم ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود”

درویشیان خاطرنشان کرد: در فرمان ۸ ماده‌ای رهبری در سال ۸۰ یکی از محورها شناسایی آسیب‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی است و ما یکی از موضوعاتی که دنبال کردیم و در سال جاری بر آن متمرکز شدیم شناسایی آسیب‌های اساسی است که چه بسترهایی موجب ایجاد رانت و فساد می‌شود و می‌خواهیم این آسیب‌ها را به دستگاه‌های آسیب‌زدا اعلام کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کشور در رابطه با اقدامات این سازمان گفت: تعداد بازرسی‌های ما در سال ۹۹ و سه ماهه امسال ۴۵۷۶ و ۱۷۰۱ گزارش بود و مجموع گزارشات در این بازه ۷۵۷۳ گزارش در سال ۹۹ و ۱۲۹۶ گزارش برای سه ماهه امسال است هم‌چنین تعقیب انتظامی کارکنان و اداری مدیران ۲۷۲۱ گزارش بود و تعقیب کیفری ۱۰۴۳ گزارش و ابطال مصوبات خلاف قانون در سال ۹۹، ۶۳ مورد بوده است که ریز این آمار و به تفکیک معاونت‌ها وجود دارد.

وی گفت: در رابطه با ترک فعل‌ها بیش از ۷۰ پرونده در این مورد داریم که در رابطه با اراضی ملی، شهرداری‌ها و مواردی مربوط به خلع ید و تصرف از اراضی در این موارد است هم‌چنین یرخی از مصادیق اقدامات ما در نتیجه بازرسی‌ها مثل بحث جمعیت است که پیگیری‌های جدی و مستمری همکاران ما چه در رابطه با وظایف وزارت بهداشت و طرح مجلس انجام دادند و بحث غربالگری و سقط جنین را پیگیری کردند هم‌چنین تولید مرغ لاین ایرانی با پیگیری‌هایی که انجام شد در مدار تولید قرار گرفت و اگر دولت پیگیری کند شاید بتوانیم تا پایان سال جاری به خودکفایی در این سویه مرغ برسیم که هم موجب کاهش خروج ارز به ارزش یک میلیارد دلار می‌شود و هم موجب سالم‌تر شدن می‌شود

درویشیان ادامه داد: تعیین تعرفه دندانپزشکی نیز با پیگیری‌های ما در حوزه بهداشت و درمان به تصویب رسید و ابلاغ شد و بسیاری کسانی که از وضعیت خوب مالی برخوردار نبودند تا قبل از این نمی‌توانستند از این درمان استفاده کنند. هم‌چنین ما شاهد کاشت ۲۰ هزار درخت و خرید تضمینی گندم نیز هستیم. در حوزه کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تا الان بیش از ۱۰۰ هشدار به رئیس‌جمهور و سازمان‌های مختلف داده شده است هم‌چنین در ارتباط با تولید واکسن همکاران ما در وزارت بهداشت مستقر هستند و پیگیری می‌کنند.

درویشیان در پاسخ به سوالی در رابطه با سامانه گزارشگران فساد گفت: در این سامانه ۴۴ پرونده تشکیل دادیم تعداد گزارش‌های ثبت شده از کسانی که با مشخصات گزارش کردند ۲۱۱۲ گزارش است ۴۲۵ مورد آن در دست بررسی است و تاکید می‌کنیم کسانی که گزارشی به ما اعلام می‌کنند حتی‌الامکان گزارش‌ها را با مشخصات ثبت کنند تا در صورت ابهام با ان‌ها در ارتباط باشیم و حدود ۴۴ هزار و ۸۰۰ گزارش نیز به صورت ناشناس در این سامانه ثبت شده است.”دستور دادم ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود”

وی در ارتباط با قطعی برق نیز گفت: بلافاصله که این موضوع مطرح شد مفصل این موضوع را بررسی کردیم و بعد از آن بازرسی فوق‌العاده‌ای را ترتیب دادیم و هیئتی را در وزارت نیرو مستقر کردیم و یکی از مشکلات در حوزه برق که موجب قطعی‌های اخیر شد این است که باید سالانه ۵ هزار مگاوات تولید برق اضافه شود در صورتی که کمتر از ۵۰ درصد اتفاق افتاد که وزیر دلیل آن را کمبود اعتبارات دانست و کاهش بارندگی در ۵۰ سال اخیر و گرمی هوا و تولید رمزارزها نیز از دیگر عوامل این موضوع بود. ۲۰۰۰ هزار مگاوات برق برای تولید رمزارزها استفاده می‌شود و آقای رئیس‌جمهور دستور داد که از تولید رمزارزهای غیرمجاز جلوگیری شود. پیشنهاد راهبردی ما تاسیس وزارت‌خانه انرژی است تا همه مسائل در آن‌جا حل و فصل شود.

درویشیان در خصوص مدیریت فضای مجازی گفت: در خصوص فضای مجازی نیز یک کارگروه ویژه تشکیل دادیم که با دادستانی همکاری می‌کند، این موضوع یکی از موضوعات مهم کشور است که برخی از آثار تخریبی آن را در انتخابات دیدیم و حتما از دستگاه‌های اجرایی وظایفشان را در این خصوص مطالبه می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با نظر نهایی سازمان در خصوص برگ سبز گفت: این موضوع اختلاف دیرینه بین سازمان ثبت اسناد و نیروی انتظامی است. بخشنامه‌ای را رئیس پیشین قوه‌قضائیه و رایی هم دیوان عدالت صادر کردند، اخیرا شکایتی از سازمان ثبت اسناد دریافت کردیم که در حال بررسی است. بر اساس سابقه این موضوع و نظرات کارشناسی و ادعاهای نیروی انتظامی در دست بررسی است که نتیجه آن اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ترک فعل مسئولان در حوزه کالاهای اساسی گفت: این موضوع، موضوع مهمی است و ما معتقدیم ظرفیت کشور برای تولید نهاده‌های دامی بیش از آن چیزی است که اکنون وجود دارد و ما معتقدیم حتی می‌توانیم در این زمینه خودکفا شویم، ما هشدارهای متعددی را در رابطه با نهاده‌های دامی به رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان دادیم و همکاران در بازرسی‌های وزارت صمت نیز این موضوع را پیگیری می‌کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با حوزه بورس و خسارات مردم در این حوزه گفت: موضوع بورس از موضوعاتی است که همه بخش‌ها به آن ورود داشتند و ما برحسب وظیفه قانونی نظارت بر بورس از همان ابتدا ورود کردیم و هشدارهایی را به وزیر محترم اقتصاد و رئیس سازمان بورس دادیم، دولتی‌ها نباید ورود مردم به این حوزه را تبلیغ می‌کردند و مردم به آن‌ها اعتماد کردند، ما گزارشات مفصلی در این رابطه دادیم و علل این وضعیت را تشریح و پیشنهادی نیز ارائه کردیم و امیدواریم در دولت مردمی این پیشنهادها مورد توجه قرار گیرد. یک تخلف این است که در سال ۹۸ و به ویژه در سال ۹۹ تسهیلات به کارگزاری ‌های بورسی داده شده است در حالی که طبق بخشنامه‌ سازمان بورس دادن تسهیلات به کارگزاری‌های بورس خلاف قانون است. ما از همان ابتدای شتاب نامتعارف بورس هشدار دادیم که این شتاب منطقی نیست و مخصوصا کسانی که سرمایه‌های خرد را وارد کردند بیشتر متضرر شدند.

درویشیان در رابطه با پیگیری‌های این سازمان برای اعاده اموال نامشروع مسئولان گفت: طبق قانون مسئولیتش با قوه‌قضائیه است و دیوان محاسبات مکلف هست اگر اموال نامشروعی هست به قوه‌قضائیه اعلام کند و در حال حاضر گزارشی نداریم که چه پیگیری‌های انجام شده است زیرا این کار نتیجه همکاری چند دستگاه از ۱۳ سال پیش است.

وی در رابطه با افزایش قیمت بلیط هواپیما و ورود سازمان بازرسی نیز گفت: ما این موضوع را رصد مردیم و همکاران ما در حوزه امور راه‌ و شهرسازی اقداماتی را انجام دادند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با اخلال در برخی شعب رای‌گیری نیز گفت: ما از همان ابتدا نظارت بر این موضوع که کاندیداها از امکانات دولتی نباید استفاده کنند را انجام دادیم اما نظارت بر اجرای انتخابات برعهده شورای نگهبان است و ما وظیفه‌ای در این خصوص نداریم به همین دلیل دخالتی نداشتیم اما کاستی‌ها در روز انتخابات را پیگیری کردیم و گزارشی نیز آماده کردیم و قرار است گزارش را به دادستان کل ارائه دهیم.

وی در رابطه با قرعه‌کشی خودروها گفت: این موضوع، موضوع ملی است و در مقطعی شورای رقابت قیمتی را براساس شاخص‌هایی که تعیین کرده بود اعلام کرد اما بررسی‌های ما حاکی از آن بود که اطلاعاتی که به شورای رقابت داده شده دقیق نبوده و در نهایت با پیگیری‌های ما از افزایش قیمت خودرو در پایان سال جلوگیری شد.

درویشیان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده و حکم انفصال معاون شهردار تهران به دلیل ترک فعل او در حادثه کلینیک سینا اطهر گفت: بلافاصله بعد از آن حادثه بازرسی‌هایی را انجام دادیم، شهرداری منطقه یک، شهردار سابق منطقه یک و معاون خدمات شهری مجرم شناخته شدند، یک نفر به انفصال دائم محکوم شد، یک نفر کسری حقوق دریافت کرد البته آرا قابل تجدید نظر هستند و هنوز رای نهایی اعلام نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شهردار سابق منطقه یک همان معاون فعلی شهردار تهران است یا خیر گفت : بله همان فرد است.”دستور دادم ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود”

رئیس سازمان بازرسی در رابطه با پیگیری‌های پرونده ویلموتس نیز گفت: گزارش نهایی این موضوع به دادسرا ارسال شده و از ۸ نفر تحقیق به عمل آمده است.

درویشیان در رابطه با ورود این سازمان به ساخت واکسن برکت و ایمنی‌زایی آن گفت: همکاران ما از نزدیک به طور روزانه اقدامات را رصد و پالایش می‌کنند چه در رابطه با صدور مجوزهای کمیته اخلاق و چه تست‌های بالینی این واکسن، واکسن برکت بالای ۹۲-۹۳ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و مجوز لازم را هم از وزارت بهداشت دریافت کرده البته ممکن است برخی عوارض را ایجاد کند اما این‌که ثابت شود و پزشکی قانونی اعلام کند فوت در اثر واکسن بوده را نداشتیم.”دستور دادم ایمنی اتوبوس‌ها بررسی شود”

  • منبع خبر : ایسنا