رایزنی‌های سفیر ایران در تایلند با مقامات میانمار
رایزنی‌های سفیر ایران در تایلند با مقامات میانمار

سخنگوی وزارت امور خارجه از رایزنی‌های سفیر ایران در تایلند با مقامات میانمار خبرداد و گفت: به منظور توقف خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیایی، جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده هیاتی از وزارت امور خارجه به میانمار سفر کند.  بهرام قاسمی از رایزنی‌های سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند با مقامات میانماری خبر داد و گفت: […]

قاسمی

سخنگوی وزارت امور خارجه از رایزنی‌های سفیر ایران در تایلند با مقامات میانمار خبرداد و گفت: به منظور توقف خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیایی، جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده هیاتی از وزارت امور خارجه به میانمار سفر کند.

 بهرام قاسمی از رایزنی‌های سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند با مقامات میانماری خبر داد و گفت: آخر این هفته هیاتی به سرپرستی معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با سفر به بنگلادش در جمع آوارگان حضور خواهد یافت و از نزدیک در جریان وضعیت این آوارگان قرار خواهد گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش های مستمر جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل و فصل مشکلات مسلمانان میانمار اظهار داشت: به سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند که سفیر آکرودیته در میانمار است دستور داده شد سریعا به میانمار سفر و مواضع جمهوری اسلامی ایران را به طرف میانماری ابلاغ کند. وی امروز در میانمار با معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و پیرامون آخرین وضعیت مسلمانان این کشور گفت و گو کرد.
قاسمی اضافه کرد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند در این دیدار ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی تاکید کرد که این فاجعه انسانی و خشونت‌ها علیه مسلمانان این کشور هرچه سریعتر باید خاتمه یابد.
وی افزود: همچنین در این دیدار مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مشکلات، خشونت و جنگ تحمیل شده به مسلمانان این کشور با صراحت تشریح و تاکید شد که ادامه این روند با توجه به گزارشاتی که نهادها و سازمانهای بین المللی منتشر می‌کنند به نفع این کشور نخواهد بود و آن کشور را با چالش‌های بزرگی در آینده مواجه خواهد ساخت.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این ملاقات ضمن ابراز تاسف و نگرانی از کشته شدن صدها مسلمان و اجبار بیش از ۳۰۰ هزار نفر به فرار از مناطق درگیری به آنها یادآور شد که تداوم این وضعیت ممکن است زمینه‌ساز سوءاستفاده افراط‌گرایان و جریانات حامی تروریستها در این منطقه شود و لذا باید با تیزبینی و درایت بیشتر با گفت و گو و مذاکره زمینه حل و فصل و تفاهم برای رفع مشکلات ایجاد شده را فراهم کرد.
قاسمی ادامه داد: در این دیدار از مقام میانماری خواسته شد تا شرایط لازم برای اعزام هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به آن کشور و همچنین مجوزهای مورد نیاز برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق درگیری را فراهم کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: در این دیدار مقام میانماری توضیحاتی در خصوص حوادث به وجود آمده در این کشور ارائه کرد و قرار شد با نگاه مثبت به شرایط موجود در اولین فرصت مجوز و تسهیلات لازم برای پذیرش کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران را فراهم نمایند.
وی اضافه کرد: در این دیدار همچنین مقرر شد یک هیات سیاسی از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره و تبادل نظر در این خصوص به میانمار سفر کند.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آخر هفته جاری نخستین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه و نیازهای اولیه ۳۰۰ هزار مسلمانان آواره که در شهر «کاکس بازار» بنگلادش مستقر هستند به این کشور ارسال خواهد شد.
قاسمی اضافه کرد: همچنین هیاتی به سرپرستی معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه و نمایندگان هلال احمر جمهوری اسلامی هم به میان آوارگان خواهند رفت و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت آنان قرار خواهند گرفت و مراتب همدردی دولت و ملت ایران را به اطلاع آنان خواهند رساند.
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های خود برای کاهش آلام آوارگان مسلمان میانمار و حل مشکلات آنان و جلوگیری از استمرار این جنایت ضدبشری به کار خواهد گرفت گفت: همانطور که در دیدار با مقامات میانماری اعلام شد جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد علاوه بر ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه رایزنی‌های سیاسی را هم برای حل و فصل این مسئله به کار گیرد و آمادگی دارد محموله های بیشتری برای آوارگان ارسال کند.
قاسمی گفت: ما در تماس دائم با مقامات بنگلادش و میانمار خواهیم بود تا بتوانیم سهم خود را برای توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان و حل ریشه‌ای مشکلات ایجاد شده ایفا کنیم.