دستیابی به دانش فنی تولید داروی کاهش اوره در مبتلایان به سرطان
دستیابی به دانش فنی تولید داروی کاهش اوره در مبتلایان به سرطان
بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی‌درمانی با عارضه افزایش اوره مواجه می‌شوند که باید به سرعت میزان آن در بدن کاهش یابد؛ محققان کشور با توسعه دانش فنی داروی رسبوریکاز، دسترسی بیماران مبتلا به این دارو را تسهیل کردند.

به گزارش صبح اقتصاد بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی‌درمانی با عارضه افزایش اوره مواجه می‌شوند که باید به سرعت میزان آن در بدن کاهش یابد؛ محققان کشور با توسعه دانش فنی داروی رسبوریکاز، دسترسی بیماران مبتلا به این دارو را تسهیل کردند.

سید سینا دُر یتیم، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت در سال ۹۸ با هدف تولید و توسعه دانش فنی داروهای های‌تک در حوزه بیوتکنولوژی و همچنین مکمل‌های انسانی و دامی شروع به کار کرد،‌ گفت: عمده‌ترین داروهای این شرکت تولید داروهایی است که نمونه خارجی دارند تا از این طریق بتوانیم این داروهای پیشرفته بیوتکنولوژی را در کشور توسعه دانش دهیم.

وی داروی ” رسبوریکاز” را از جمله این داروها دانست و افزود: ما با توسعه دانش فنی این دارو، گامی در جهت دسترسی بیماران مبتلا به سرطان به داروهای مورد نیاز برداشتیم. این دارو برای درمان “هایپر اوریسمی” در بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند، کاربرد دارد.

دُر یتیم، عارضه هایپر اوریسمی را افزایش اوره در بدن توصیف کرد و ادامه داد: “رسبوریکاز” دارویی است که می‌تواند موجب کاهش اوره شود و در درمان هایپر اورسمی مؤثر خواهد بود.

مدیر عامل این شرکت خاطر نشان کرد: “رسبوریکاز”، داروی بیولوژیک است که در جهت درمان هایپراوریسمی بیماران تحت شیمی درمانی تجویر می‌شود و ما در این شرکت اقدام به توسعه دانش فنی آن کردیم و تکنولوژی این دارو را در جهت تولید، به کشور منتقل کردیم.

به گزارش ایسنا، پورین‌ها، جزئی از بافت‌های طبیعی بدن انسان هستند که در بسیاری از غذاها وجود دارند. اسید اوریک در نتیجه تجزیه شدن پورین‌ها بوجود می‌آید.

به طور طبیعی، اسید اوریک در خون حل شده و از طریق کلیه‌ها و ادرار از بدن دفع می‌شود و اگر تولید اسید اوریک زیاد شود و یا دفع آن از کلیه‌ها کاهش یابد، مقدار اسید اوریک در خون افزایش می‌یابد که به این حالت هیپراوریسمی (hyperuricemia) گفته می‌شود.

عوامل ژنتیکی، کم‌کاری تیروئید، مصرف داروهای ضعیف‌کننده سیستم ایمنی، عفونت وسیع، چاقی، لوسمی، لنفوم و پرتو درمانی از عوامل افزایش اسید اوریک در بدن هستند.