دست‌اندازهای تولید و عرضه گلیم در بازار/ ابتدا باید سفارش بگیریم!
دست‌اندازهای تولید و عرضه گلیم در بازار/ ابتدا باید سفارش بگیریم!

یک تولیدکننده گلیم ضمن تشریح شرایط اقتصادی نامناسبت حاکم بر بازار تولید و عرضه گلیم از نبود اطلاع‌رسانی بابت برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی انتقاد کرد.  یاسر معصومیان از تولیدکنندگان گلیم برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی را در معرفی هنرمندان و نوع فعالیت آن‌ها موثر  دانست و افزود: این نمایشگاه‌ها در صورتی می‌توانند موثر باشند که برنامه‌ریزی […]

یک تولیدکننده گلیم ضمن تشریح شرایط اقتصادی نامناسبت حاکم بر بازار تولید و عرضه گلیم از نبود اطلاع‌رسانی بابت برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی انتقاد کرد.

 یاسر معصومیان از تولیدکنندگان گلیم برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی را در معرفی هنرمندان و نوع فعالیت آن‌ها موثر  دانست و افزود: این نمایشگاه‌ها در صورتی می‌توانند موثر باشند که برنامه‌ریزی شده و هدفمند جلو بروند. برای مثال بهتر بود ساعت دومین نمایشگاه عیدانه تغییر می‌کرد؛ چراکه بسیاری افراد کارمند هستند و نمی‌توانند تا ۵ یا ۶ بعد از طهر خود را به نمایشگاه برسانند. از سوی دیگر، تبلیغ و اطلاع رسانی درستی برای این نمایشگاه وجود ندارد تا تعداد بازدیدکنندگان بالا رود و اصلا مخاطبان در جریان چنین نمایشگاهی قرار بگیرند.

معصومیان به کاهش قدرت اقتصادی مردم و تأثیر آن در فروش گلیم و گبه اشاره و بیان کرد: ما با ۲۰ بافنده در استان خراسان شمالی همکاری می‌کنیم. پیش از این محصولات خود را تولید می‌کردیم و بعد به فروش می‌رساندیم اما شرایط کنونی تغییر کرده؛ به این معنی که ابتدا سفارش می‌گیریم و بر اساس میزان سفارشات خود، گلیم می‌بافیم. میزان صادرات هم به همین اندازه کاهش پیدا کرده؛ تحریم‌های اقتصادی و مشکلاتی که در زمینه نقل و انتقال پول وجود دارد هم بی تاثیر نیست و موجب شده تا بازار خارجی ما تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

این تولیدکننده گلیم در پاسخ به این که چه اندازه سلیقه مخاطب را در نظر می‌گیرید گفت: این به بافندگان و تولیدکنندگان بستگی دارد. برخی دلشان می‌خواهد، همان طرح‌ها و رنگ‌های سنتی را به کار ببرند اما بعضی دیگر طرح‌ها و رنگ‌ها را تغییر می‌دهند و یا هماهنگ با سلیقه مشتری رفتار می‌کنند. خود من حد میانه را در نظر می‌گیرم. نه اصالت‌ها را نادیده می‌گیرم نه مخاطب را فراموش می‌کنم چرا که می‌توان با تکیه بر اصالت‌ها، نوآورانه رفتار کرد.

معصومیان، رنگ را  یکی از مواردی دانست که مشتریان خارجی به آن توجه می‌کنند و افزود: برای مثال، رنگ سال ۲۰۱۸، بنفش است و تولیدکنندگانی توانسته‌اند با این رنگ هماهنگ شوند که مبلغی را به موسسات جهانی مد پرداخته و از دو سال پیش، تولیدات گلیم خود بر این مبنا را شروع کرده‌اند. ما نمی‌توانیم این مبلغ را پرداخت کنیم به همین خاطر ترجیح می‌دهیم، کار خودمان را بکنیم و بر اساس طرح‌ها و رنگ‌های خود به تولید گلیم و گبه بپردازیم.