دعوت رئیس جمهوری چین از سران آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا برای سفر به پکن
دعوت رئیس جمهوری چین از سران آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا برای سفر به پکن
در پی دعوت رئیس جمهوری چین از مقامات ارشد اروپایی برای سفر به کشورش، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد، مقامات اروپایی هنوز به این دعوت برای دیدار با شی‌ جینپینگ در اواخر سال جاری میلادی پاسخ نداده‌اند.

در پی دعوت رئیس جمهوری چین از مقامات ارشد اروپایی برای سفر به کشورش، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد، مقامات اروپایی هنوز به این دعوت برای دیدار با شی‌ جینپینگ در اواخر سال جاری میلادی پاسخ نداده‌اند.

به گزارش صبح اقتصاد، به نقل از بلومبرگ، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا برای دیدار با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در نوامبر سال جاری میلادی دعوت شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: دولت‌های فرانسه، ایتالیا و اسپانیا به سوالات در این رابطه پاسخ ندادند در حالی که مقامات چین هنوز هیچ اظهارنظری در این باره نکرده و دولت آلمان نیز از پاسخگویی امتناع کرده است. در این گزارش هیچ اشاره‌ای به زمان ارسال دعوت‌نامه‌ها نشده است.

نشست پکن احتمالا مصادف می‌شود با نشست گروه ۲۰ که قرار است ۱۵ و ۱۶ نوامبر سال جاری میلادی (۲۴ و ۲۵ آبان) در بالی برگزار شود. این نشست همچنین احتمالا پس از کنگره بزرگ حزب کمونیست چین که برای نیمه دوم سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده، برگزار می‌شود؛ کنگره‌ای که قرار است در آن مسئولیت سومین دوره ریاست جمهوری به شی جینپینگ اعطا شود.

برای شی جینپینگ میزبانی از رهبران اروپایی بیانگر بازگشت به دیپلماسی رو در رو با غرب است چرا که وی از زمان شیوع پاندمی کرونا در ژانویه سال ۲۰۲۰  به خاطر استراتژی ویروسی تحمل صفر چین به هیچ عنوان از کشورش خارج نشده و در تمامی نشست‌ها و اجلاس‌های سیاسی از طریق تماس تصویری شرکت کرده است.

مقامات خارجی که در دوران پاندمی کرونا به چین سفر می‌کردند معمولا در شهرهایی چون تیانجین در خارج از پکن مورد میزبانی قرار می‌گرفتند به استثنای المپیک پکن که اکثر دموکراسی‌های غربی از حضور در آن اجتناب کردند. در آن زمان یعنی چند هفته پیش از حمله روسیه به اوکراین، شی جینپینگ دوستی “بدون محدودیتی” را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد.

اخبار مربوط به این دعوت‌ها در حالی منتشر می‌شود که براساس بیانیه کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا و چین قرار است امروز (سه‌شنبه) نشستی در سطح مقامات عالی رتبه پیرامون اقتصاد و تجارت برگزار کنند. در آستانه این مذاکرات، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک ماکرون گفت‌وگو کرد.

از سوی دیگر، براساس بیانیه وزارت امور خارجه تایوان نیکولا بییر، معاون رئیس پارلمان اروپا در قالب نخستین سفر رسمی یکی از اعضای عالی رتبه نهاد قانون‌گذاری اتحادیه اروپا امروز وارد تایوان شد. این سفر باعث خشم پکن می‌شود چرا که با ارتباطات رسمی میان شرکای دیپلماتیکش و دولت تایوان مخالف است. پکن تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند اگرچه دولت کمونیست چین هرگز کنترلی بر این جزیره نداشته است.

روابط پکن و اروپا پس از آن خدشه‌دار شد که اتحادیه اروپا مقامات چین را به خاطر اتهامات نقض حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ تحریم کردند. پکن با اعمال تحریم علیه قانون‌گذاران، اساتید دانشگاه و دیگر افراد اروپایی به این اقدام پاسخ متقابل داد و باعث شد تا این بلوک یک توافق سرمایه‌گذاری دیرینه را متوقف کند. از آن زمان به بعد چین تجارت با لیتوانی را به خاطر مساله تایوان مسدود کرد و از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین امتناع کرده است.

  • منبع خبر : ایسنا