دلارهای آمریکا اجازه نمی‌دهد اروپابا ایران رابطه بانکی داشته باشد
دلارهای آمریکا اجازه نمی‌دهد اروپابا ایران رابطه بانکی داشته باشد

سفیر ایران در آلمان گفت: دلارهای آمریکایی اجازه نمی دهد که بانکهای بزرگ اروپایی با ایران رابطه بانکی برقرار کنند و تلاش های ما در این حوزه ناکام مانده است. علی ماجدی در ششمین همایش تجاری ایران و اروپا گفت: اگر به ابزارهای سیاسی بین المللی نگاه اجمالی داشته باشیم، مهمترین نهاد بین المللی سازمان […]

سفیر ایران در آلمان گفت: دلارهای آمریکایی اجازه نمی دهد که بانکهای بزرگ اروپایی با ایران رابطه بانکی برقرار کنند و تلاش های ما در این حوزه ناکام مانده است.

علی ماجدی در ششمین همایش تجاری ایران و اروپا گفت: اگر به ابزارهای سیاسی بین المللی نگاه اجمالی داشته باشیم، مهمترین نهاد بین المللی سازمان ملل است که در این وضعیت، شاهد هستیم که هیچگونه فشار سیاسی برای ۵کشور عضو دائم شورای امنیت ملی امکان پذیر نیست؛ به این معنا که در زمینه سیاسی، امریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه را تحت فشار قرار دهید چراکه حق وتو دارند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان افزود: در عین حال اگر هر یک از این کشورها، رابطه ویژه ای با برخی دیگر از کشورها داشته باشند، این فشارها را نمی توانند بر ضد کشورهای دیگر را داشته باشند. نمونه آن نیز تمام وتوهایی است که امریکا بر ضد اسرائیل انجام داده است و نگذاشته که هیچگونه قطعنامه ای بر ضد این کشور باشد. به همین سادگی و صرف نظر از درست بودن یا غلط بودن، وتوهایی است که در رابطه با سوریه، از سوی روسیه صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: وقتی که چنین فضاهایی بر ابزارهای سیاسی بین المللی حاکم باشد، در مقایسه با ابزارهای اقتصادی بین المللی حتما به این نتیجه می رسیم که ابزارهای اقتصادی اگرچه فاقد چنین قدرتی نسبت به ابزارهای سیاسی هستند، اما اثرگذاری آنها بعضا بیشتر است.

به گفته ماجدی، امروزه تحریم و تحریم کردن کشورها، کارایی بیشتری دارد که به دست برتر غرب به ویژه امریکا برمی گردد. روشن و واضح است که اگر امریکا فشار سیاسی به روسیه وارد آورد، حتما با وتو مواجه می شود. تحریم های اقتصادی تبدیل به ابزارهای سیاسی شده اند.

وی افزود: اقتصاد سیاست زده شده است؛ ولی نکته جالب دیگر آن است که در میان ابزارهای اقتصادی، وضعیت سیستم بانکی و قدرت امریکا، غیرقابل انکار است. اگر نگاه به تولید ناخالص جهانی در این رابطه داشته باشیم، سهم امریکا از تولید ناخالص جهانی ۲۵ درصد است که اگر بخواهد این قدرت را اعمال کند، حتما سهم او ۲۵ درصد است، اما در هم تنیدگی اقتصاد با سیاست این را رقم می زند که اثرگذاری این کشور بالاتر باشد.

ماجدی گفت: دلارهای امریکایی اجازه نمی دهد که اقتصاد دنیا به شیوه دیگری رقم بخورد، این در حالی است که در پرتفولیوی اکثر بانکهای اروپایی سهم دلار بسیار بالا است و لذا علیرغم اینکه سعی شد با بانکهای اروپایی تماس نزدیک داشته باشم، اما نتوانستیم با زبان تکنیکی که کمابیش قادر هستم، آنها را قانع کنم که دویچه بانک با ایران فعالیت کند.

وی اظهار داشت: رئیس بانک مرکزی آلمان یا رئیس بافین آلمان نیز عملا ترس از این دارند که با ایران رابطه مالی داشته باشند و بنابراین شرایط نامناسب و سهم دلار در بانکها برای آنها اجازه نمی دهد که با ایران همکاری بانکی داشته باشند.

سفیر ایران در آلمان خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی آلمان این بحث بود که دویچه بانک جریمه خود را بپردازد یا خیر که در نهایت توصیه این بود که جریمه را بدهند. بنابراین این نشان می دهد که چرا علیرغم همه موارد، ما در برجام در زمینه بانکی موفق نبوده ایم.

وی اظهار داشت: یوروبیس بانک که اگرچه کار مشکلی است یک ایده است که می تواند به ما کمک کند، در این ایده یک بانک باید صرفا با یورو کار کند، بنابراین بانک کوچکی خواهد بود. این در حالی است که همه بانکهای بزرگ به خاطر کلیرینس یا داشتن شعبه، محدودیت کار با ایران را دارند.

ماجدی گفت: چرا اف ای تی اف را سیاسی می کنیم، این در حالی است که به اندازه کافی از این ابزارهای سیاسی بر علیه ایران استفاده می شود، پس چرا نباید آن را در داخل تشدید کنیم؛ به هرحال این ها ابزارهای بانکی بین المللی هستند که ایران باید به آن تن دهند.

وی افزود: در حال حاضر پروژه های زیادی از سوی هرمس برای پوشش دادن آماده است و البته پروژه های کوچکی نیز پوشش داده شده است، اما ما مشکل فاینانس داریم، بنابراین اروپایی ها که یکی از سه قدرت بزرگ دنیا هستند باید با ایران به یورو کار کنند.