دموکراسی پیروز شد
دموکراسی پیروز شد
جو بایدن در سخنانی بعد از تایید به عنوان رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت: در این نبرد برای روح آمریکا، دموکراسی پیروز شد. اکنون زمان آن است که ورق را برگردانیم، همانطور که در طول تاریخ انجام داده‌ایم؛ متحد شویم، مرهم شویم.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد جو بایدن ساعاتی پس از آنکه آرای الکترال ایالت به ایالت رسما او را به عنوان رئیس جمهوری آتی آمریکا مشخص کرد، از حملات دونالد ترامپ که مشروعیت پیروزی او را زیر سوال می‌برد، انتقاد کرد.”دموکراسی پیروز شد”

رای‌گیری روز دوشنبه که تشریفاتی بود، با توجه به تلاش‌های ترامپ برای تغییر نتایج و طرح اتهاماتی درباره تقلب انتخاباتی در سوم نوامبر، اهمیت دوچندانی یافت. گام بعدی، مراسم تحلیف بایدن است که ۲۰ ژانویه انجام می‌شود.

بایدن شامگاه دوشنبه به وقت آمریکا در سخنرانی ۱۳ دقیقه‌ای خود خواستار اتحاد شد و گفت که نهادهای دموکراتیک کشورش مقابل تلاش‌های ترامپ برای تغییر نتیجه این انتخابات ایستادند.

او گفت: شعله دموکراسی مدت‌ها پیش در این کشور روشن شده است. اکنون می‌دانیم که حتی یک همه‌گیری یا سوءاستفاده از قدرت نمی‌تواند آن شعله را خاموش کند.”دموکراسی پیروز شد”

جو بایدن دموکرات تاکید کرد که ترامپ و متحدانش “ده‌ها و ده‌ها” چالش حقوقی به جریان انداختند که همگی ناکام ماند، از جمله شکایت تگزاس که از دیوان عالی می‌خواست تا نتایج در چهار ایالت را باطل اعلام کند. این دیوان که سه تن از قضات آن به دست ترامپ منصوب شده‌اند، این شکایت را رد کرد.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا همچنین گفت ۳۰۶ رای الکترال او مقابل ۲۳۲ رای ترامپ، مشابه پیروزی ۲۰۱۶ ترامپ است که جمهوریخواهان آن را “چشمگیر” توصیف می‌کردند.

در همین حال چندین سناتور ارشد جمهوریخواه دوشنبه پس از آنکه کالج الکترال پیروزی بایدن را تایید کرد، به پیروزی او اذعان کرده و ایده تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در کنگره را رد کردند.

سناتور جان تون، جمهوریخواه شماره دو سنای آمریکا گفت، قانونگذاران حق دارند که آرای الکترال را به چالش بکشند. او اما همچنین گفت که “زمان حرکت رو به جلو است” و به محض اینکه بایدن از “آستانه ۲۷۰ رای لازم” در کالج الکترال بگذرد، رئیس جمهوری منتخب است.

از دیگر سناتورهای جمهوریخواهی که دوشنبه بایدن را به عنوان رئیس جمهوری منتخب به رسمیت شناختند می‌توان به لیندسی گراهام، از نیروهای وفادار به ترامپ از کارولینای جنوبی، راب پورتمن از اوهایو، روی بلانت از میسوری که جمهوریخواه شماره چهار سناست و شلی مور کاپیتو از ویرجینیای جنوبی اشاره کرد.”دموکراسی پیروز شد”

سناتور جان تون همچنین گفت، هرگونه تلاش برای تغییر این نتایج در زمانی که کنگره آرای کالج الکترال را در ششم ژانویه شمارش می‌کند، با حمایت اندکی مواجه خواهد شد. او به خبرنگاران گفت: این راه به جایی نمی‌برد.

سناتور جان کورنین، از دیگر جمهوریخواهان کارکشته گفت به اعتقاد او چنین تلاشی “اشتباه” خواهد بود. او به خبرنگاران در کنگره گفت: زمانی می‌رسد که شما باید به این درک برسید که با همه تلاش‌های شما، ناموفق بوده‌اید، این به نوعی ماهیت اینگونه انتخابات‌هاست. باید برنده‌ای باشد. باید بازنده‌ای باشد.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که یک گذار قدرت مسالمت‌آمیز از جانب ترامپ انجام شود؛ مقامی که تاکنون از پذیرش شکست مقابل بایدن امتناع کرده و ده‌ها شکایت حقوقی ناموفق برای تغییر باخت خودش مقابل بایدن به جریان انداخته است.”دموکراسی پیروز شد”

  • منبع خبر : ایسنا