دنیای خسته از مادیگری روی بـه مکتـب‌هـای الهـی و معنـوی آورده است
دنیای خسته از مادیگری روی بـه مکتـب‌هـای الهـی و معنـوی آورده است

آیت الله مکارم شیرازی در پیامی برای کارگاه مطالعات شیعه پژوهی برلین گفت: دنیای خسته از مادیگری رو بـه مکتـب‌هـای الهـی و معنـوی آورده و در میـان مکتب‌های الهی، مکتب اهل بیت(ع) عقلانیت و علم را در رأس تعلیمات خود قرار داده است.  آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیامی را با عنوان «هزار سال مدرسه […]

مکارم

آیت الله مکارم شیرازی در پیامی برای کارگاه مطالعات شیعه پژوهی برلین گفت: دنیای خسته از مادیگری رو بـه مکتـب‌هـای الهـی و معنـوی آورده و در میـان مکتب‌های الهی، مکتب اهل بیت(ع) عقلانیت و علم را در رأس تعلیمات خود قرار داده است.

 آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیامی را با عنوان «هزار سال مدرسه شیعی» برای کارگاه مطالعات شیعه پژوهی که ۱۴ و ۱۵ مهر ۱۳۹۶ در برلین  برگزار می‌شود صادر کرد.

در این پیام آمده است:

«بسم االله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز لازم می‌دانم تشکیل ایـن کنگـره باشـکوه را بـه همـه شـما بـرادران و خـواهران عزیـز و دستاندرکاران تبریک گویم. به یقین تشکیل چنین کنگرهای در این مکان و در این زمان با آن هدف عـالی از
کارهای فرهنگی بسیار پرارزش است و به یقین در پیشرفت مکتب اهل بیت(علیهم السلام) اثر مثبت دارد.

در آن زمانی که مرحوم شیخ طوسی شیخ‌الطائفه بر اثر آزار نااهلان از بغداد به نجف اشرف آمـد و اسـاس حوزه علمیه را در جوار حرم امیرمؤمنان علی(ع) بنا نهاد فصل تازهای از تلاش‌های علمی شیعیان گشوده شد و روز به روز بر شکوه و عمق آن افزوده شد.

به موازات این حوزه علمیه بزرگ، در شهر مقدس قم نیز از زمان ائمه هدی (علیهم الـسلام) راویـان اخبـار اهلبیت(علیهم السلام) پایه گذار حوزهای شدند که با گذشت زمان گسترش یافت. سپس در سایر شهرهای بزرگ دیگر اعم از شهرهای مهم عراق و لبنان و سوریه و شهرهای مختلـف ایـران حوزه‌ها یکی بعد از دیگری تأسیس شد و الان بزرگ‌ترین حوزه علمیه را عالم تشیع دارد و خوشبختانه انـواع علوم اسلامی در این حوزه‌ها پرورش یافت و دامنه آن روز به روز گسترده شد.

ما معتقدیم دنیای امروز از مادیگری خسته شـده و رو بـه مکتـب‌هـای الهـی و معنـوی آورده و در میـان مکتب‌های الهی مکتبی که عقلانیت و علم را در رأس تعلیمات خود قرار داده مکتب اهل بیت(علیهم الـسلام)  است، هرچند متأسفانه خبررسانی کافی در این زمینه نشده است. امیـدواریم ایـن برنامـه شـما پایـه‌ای بـرای خبررسانی بیشتر و بهتر در این زمینه باشد.

البته ما هم تصمیم گرفتیم که در سال آینده کنگره ای تحت عنوان نقش شیعه در پیـدایش و گـسترش علـوم اسلامی در حوزه علمیه قم داشته باشیم. از همه دانشمندان اسلام اعم از شیعه و اهل سنت کـه دارای تعـصب خاصی نباشند و حتی از شرق‌شناسان نیز دعوت به عمل آورده‌ایم و هر یک از علوم اسـلامی را جداگانـه بـه گروهی سپرده‌ایم و امیدواریم محصولش ده‌ها جلد کتاب در زمینه نقش شیعه در پیدایش و گسترش این علـوم باشد، البته تجربیات شما برای ما با ارزش است و امیدواریم تجربیات گسترده حوزه علمیه قم نیز زمین‌های برای آیندگان فراهم کند تا مکتب اهلبیت (علیهم السلام) که همچنان در مظلومیت قرار دارد به همگان معرفی شود و جایگاه خود را در افکار عمومی پیدا کند.

از این که توفیق حاصل شد نماینده‌ای به نام حجت‌الاسلام آقای خوشخو بـرای شـرکت در کنگـره شـما بفرستیم خوشوقتیم و بار دیگر ازهمه شما عزیزان و دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم و شما را بـه خـدای بـزرگ می‌سپارم.

والسلام علیکم ورحمه االله وبرکات»