دولت به جای گران کردن بنزین از هنرمندان میلیاردر مالیات می‌گرفت
دولت به جای گران کردن بنزین از هنرمندان میلیاردر مالیات می‌گرفت
دولت برای جبران کسری بودجه خود به جای اینکه بنزین را گران کند و موجب اعتراض مردم شود، بهتر بود از میلیاردرها مثل برخی هنرمندان مالیات می گرفت تا امروز سلبریتی های متهم، مدعی نشوند.

دولت به جای گران کردن بنزین از هنرمندان میلیاردر مالیات می‌گرفت

دولت برای جبران کسری بودجه خود به جای اینکه بنزین را گران کند و موجب اعتراض مردم شود، بهتر بود از میلیاردرها مثل برخی هنرمندان مالیات می گرفت تا امروز سلبریتی های متهم، مدعی نشوند.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، یکی از مباحث مهم امروز اقتصاد کشور بحث افزایش قیمت بنزین در کشور است که در این رابطه بین کارشناسان نظرات متفاوتی وجود دارد. در این بین مخالفان افزایش قیمت بنزین معتقدند در شرایط فعلی رشد قیمت بنزین باعث افزایش تورم و در نتیجه گرانی کالاها می‌شود اما موافقان افزایش قیمت بنزین معتقدند پرداخت یارانه به جای فروش ارزان بنزین موجب کاهش نابرابری و کمک به طبقات محروم جامعه می‌شود. در این رابطه خبرنگار تسنیم با حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت و گو  کرده است.

وی با انتقاد از عملکرد تیم برنامه وبودجه قوه مجریه در اصلاح ساختار بودجه نویسی کشور علی رغم تأکیدات چند باره مقام معظم رهبری گفت: مشکل اساسی کشور که باعث کسری بودجه نیز شده است ساختار بودجه نویسی است اما دولت به جای اصلاح ساختار بودجه نویسی به سراغ افزایش قمیت بنزین رفته است.

این نماینده مجلس  با تصریح بر اینکه  اگردولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس می آورد نیاز به پرداخت هزینه هایی که نظام بابت افزایش قیمت بنزین داد نبود گفت: یکی از محورهای اصلاح ساختار بودجه اصلاح قیمت بنزین بود اما با روش و نحوه اجرای معقولانه ای که حداقل آسیب به مردم و به ویژه اقشار ضعیف  وارد شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که به چه علت اعتقاد دارد اصلاح قمیت بنزین برای جبران کسری بودجه دولت است گفت: همانطور که بیان شد یکی از مباحث مهم در اصلاح ساختار بودجه، یارانه حاملهای انرژی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار توجه به آن از سوی دولت شده اند  اما دولت در کمال تعجب شتابزده به سراغ افزایش قمیت بنزین رفت در صورتی که می توانست آن را در قالب اصلاح ساختار بودجه دنبال کند.

وی با انتقاد از شیوه اجرای افزایش قمیمت بنزین گفت: اگر دولت با تأمل بیشتر به سراغ افزایش قیمت بنزین می رفت می توانست مردم را نیز همچون تجربه سهمیه بندی بنزین در دولت سابق با خود همراه کند اما در ماجرای اخیر اکثر مردم  مقابل این تصمیم دولت  ایستادند چرا که احساس کردند شأن و عزتشان به نوعی مورد هدف قرار گرفته است بنابراین نتوانستند با تصمیم دولت همراهی کنند.

حاجی دلیگانی با تصریح بر اینکه کسری بودجه با اصلاح ساختار بودجه قابل جبران است گفت: در لایحه اصلاح ساختار بودجه علی القاعده اصلاح قیمت بنزین و حاملهای انرژی دیده می شود اما اگر بر اساس آن عمل می شد قمیت بنزین به نحوه معقولانه ای اصلاح می شد به گونه ای که به مردم آسیب نرسد.

** سهم سه دهک بالای جامعه از پرداخت مالیات فقط ۳ درصد!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تصریح بر اینکه دولت برای اینکه زیر بار اصلاح ساختار بودجه و گرفتن مالیات از سه دهک بالای جامعه نرود راهی جز افزایش حاملهای انرژی نداشت گفت: اکنون فقط ۳ درصد بار مالیاتی کشور به دوش سه دهک بالای جامعه است و متأسفانه بار اصلی پرداخت مالیات بر عهده اقشار متوسط جامعه همچون کارمندان و کارگران است که از مالیات بر حقوق آنها گرفته تا مالیات بر کالا و خدمات همچون بسته های اینترنتی اپراتورها آنها مجبور هستند مالیات پرداخت کنند.

وی با ابراز اینکه علی رغم اینکه ساختار بودجه نویسی به اصلاح اساسی نیاز دارد گفت: در زمینه اخذ مالیات از دهکهای بالا مشکل ساختاری وجود ندارد اما دولت آن را اجرای نمی کند که اگر این مهم نیز صورت می گرفت برای جبران کسری بودجه  اصلا نیازی به اصلاح قمیت بنزین وجود نداشت اما همچنان متأسفانه شاهد آن هستیم که مالیتاهای چون مالیات بر عایدی سرمایه گرفته نمی شود و بسیاری از دلالان، پزشکان، هنرمندانی که امروز مدعی شدند! و  از دهکهای بالای جامعه هستند از مالیات معاف هستند و باید کارمندان و کارگران مالیات بدهند.

* کسری بودجه عامل اصلی افزایش قمیت بنزین به وسیله دولت

حاجی دلیگانی در پاسخ به این پرسش که طبق چه برآوردی عقیده دارند دولت برای جبران کسری بودجه به اصلاح قمیت بنزین دست زده است گفت:  برآورد این است که میزان مصرف بنزینی که با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته می شود به همان میزان نیز بنزین با مبلغ ۳ هزار تومان مصرف می شود یعنی از ۱۰۵ میلیون لیتر مصرف روزانه ای  که راهور اعلام کرده است حداقل ۵۲میلیون لیتر آن به قیمت ۳ هزار تومان فروخته می شود که در این شرایط ۵۲ میلیون تومان ضرب در ۲ هزار تومان مابه التفاوت قیمت بنزین  شود ملاحظه می شود که مجموع آن در ماه از مجموع مبلغی که به صورت ماهیانه به خانوارها  پرداخت می شود بیشتر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید مجدد بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه نویسی کشور افزود: اگر بر اساس توصیه مقام معظم رهبری  به دولت وقت در سال ۱۳۷۰ مبتنی بر اینکه بایستی اقتصاد کشور و بودجه بر اساس عدم اتکا به نفت پی ریزی شود عمل می شد  و سالی ۳ درصد این توصیه پیاده سازی می شود؛ به عبارت دیگر اگر سالی ۳ درصد از درآمدهایی که از فروش نفت خام به دست می آید کاسته می شد؛  اکنون ۸۷ درصد بودجه وابسته به نفت نبود و  آن موقع دیگر اقتصاد تحت الشعاع  تحریم و اتفاقات بیرونی نبود.

* ابهام در موفقیت نهادهای نظارتی برای کنترل قمیت بازار با افزایش قمیت بنزین

وی در پاسخ به اینکه آیا نهادهای نظارتی مجلس برای عدم افزایش افسار گسیخته مجلس اقدامی انجام داده اند یا خیر افزود: بله در این رابطه کمیسیونهای تخصصی مختلفی فعال شده است اما اینکه چه میزان مؤثر باشد مبهم است چرا که  برخی از کالاها به  سرعت  در حال افزایش قمیت هستند و به نوعی سرعت افزایش قمیت در آنها از نظارت بازرسین بیشتر بوده است همچون برنج که قوت اصلی مردم است و علی رغم افزایش قمیت آن برخوردی با آن صورت نگرفته است.

* بالا بردن قمیت برخی کالاهای وابسته به مجموعه های دولتی با افزایش قمیت بنزین

حاجی دلیگانی با انتقاد از مجموعه های وابسته به دولت که در جریان افزایش قمیت بنزین قمیتهای خود را بالا برده اند گفت: انتظار نمی رفت کالاهایی چون میلگرد، آهن آلات و سیمان که عمدتا مجموعه های دولت تولید کننده آن هستند شاهد افزایش قیمت باشیم و متأسفانه علی رغم این افزایش هیچ نظارتی وجود ندارد که این خود باعث افزایش قیمت مسکن می شود.

  • منبع خبر : تسنیم