دولت توافقی یمن پنجشنبه اعلام می شود
دولت توافقی یمن پنجشنبه اعلام می شود
منابع آگاه یمنی گزارش دادند، تشکیل دولت مشارکتی محتمل بر اساس "توافق ریاض" روز پنجشنبه (پنجم نوامبر) اعلام خواهد شد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد جلسات فشرده‌ای توسط عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور جمهور مستعفی یمن با مشاوران و نخست وزیر وی طی ساعات گذشته برگزار شد. همزمان منابع سیاسی و دیپلماتیک یمنی بر اعلام تشکیل دولت توافقی در پنجم نوامبر جاری تاکید کردند.”دولت توافقی یمن پنجشنبه اعلام می شود”

پیش از این، رئیس جمهور مستعفی یمن در دیدار با معین عبدالملک، نخست وزیر  بر اهتمام خود به اجرای توافق ریاض و تشکیل دولت و حمایت از تلاش‌های نخست وزیر مکلف تاکید کرده بود.

همچنین هادی مشاوران خود و گروه‌های سیاسی را به حمایت و تسریع در تشکیل دولت به منظور”کاهش درد و رنج ملت یمن در همه زمینه ها “ترغیب کرد.

دولت‌انتقالی جنوب یمن و دولت منصور هادی پیش از این توافق صلحی را در نوامبر ۲۰۱۹ امضا کردند که مبتنی بر تقسیم قدرت میان آن دو بود، اما اجرای این توافق به بن بست رسید. سپس ریاض اواخر ژوئیه از مکانیزم تسریع در اجرای توافق خبر داد که این موضوع با استقبال همه طرف‌های درگیر مواجه شد.

خبر دیگری از یمن اینکه “مارتین گریفیتس” نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در روزهای آغازین هفته جاری با سفر به عمان درباره فرصت‌های به وجود آمده برای حل و فصل روند سیاسی در یمن با مقام‌های این کشور و همچنین نمایندگان انصارالله یمن بحث و تبادل نظر کرد.

گریفیتس در توئیتی با اشاره به اینکه دیدار خود از عمان را روز گذشته (یکشنبه) به پایان رساند نوشته است که در این سفر در دیدار با “بدر البوسعیدی” وزیر امور خارجه عمان درباره مذاکرات در حال انجام در مورد پیش نویس اعلامیه مشترک و فرصت‌های ایجاد شده برای حل و فصل روند سیاسی در یمن گفتگو کرده است. “دولت توافقی یمن پنجشنبه اعلام می شود”

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن همچنین در سفر خود به عمان با  “محمد عبدالسلام” سخنگو و رئیس هیات مذاکره کننده انصارالله برای صلح یمن دیدار کرده است.

در این دیدار طرفین درباره پیش نویس در حال مذاکره اعلامیه مشترک طرفین درگیر در جنگ یمن و تلاش‌های مداوم سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور گفت وگو کردند.

بر اساس اعلام رسانه‌های یمنی، آتش بس جامع و آغاز از سرگیری رایزنی‌های سیاسی در اسرع وقت و انجام اقدام‌های بشر دوستانه برای کاهش رنج مردم یمن از مهمترین بندهای این بیانیه مشترک خواهد بود.

پیشتر نیز مذاکرات بین طرف‌های درگیر جنگ یمن طی ۲ مرحله در دی ماه ۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵) و آذر ۹۷ در ژنو برگزار شد، اما پیشرفتی نداشت. “دولت توافقی یمن پنجشنبه اعلام می شود”

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و میلیون‌ها یمنی در آستانه قحطی قرار دارند و طبق اعلام سازمان ملل، یمن بدترین بحران‌های انسانی در جهان را تجربه می‌کند. “دولت توافقی یمن پنجشنبه اعلام می شود”

با وجود تلاش‌های انصارالله یمن برای برقراری صلح اما ائتلاف سعودی همچنان اصرار دارد به حملات خود و نیز محاصره این کشور ادامه دهد.

  • منبع خبر : ایسنا