این است که بخش زیادی از مردم وضعیت معیشتی مطلوبی ندارند و متاسفانه زیرخط فقر زندگی می کنند . هزینه های سرسام آور زندگی ، بیکاری ، اجاره نشینی ، رکود و پایین بودن درآمد اقشاری همچون کارگران ، هر کدام کافی است که خانواده ای را زمین گیر کند و سرپرست خانواده را ناتوان […]

این است که بخش زیادی از مردم وضعیت معیشتی مطلوبی ندارند و متاسفانه زیرخط فقر زندگی می کنند . هزینه های سرسام آور زندگی ، بیکاری ، اجاره نشینی ، رکود و پایین بودن درآمد اقشاری همچون کارگران ، هر کدام کافی است که خانواده ای را زمین گیر کند و سرپرست خانواده را ناتوان از تامین مایحتاج ضروری و اولیه زندگی کند . بر این اساس است که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ، هم حسن روحانی و هم رقبایش ، شعارهایی در زمینه معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی مردم سر دادند ؛ شعارهایی مثل سه برابر کردن یارانه ها ، افزایش یارانه اقشار کم درآمد و….

البته همه می دانیم که دولت یازدهم ، میراث دار دولتی بود که ضربات ویران کننده ای به اقتصاد کشور زده بود ، ویرانه ای که دولت یازدهم تحویل گرفت در طول چهار سال گذشته ترمیم بسیاری شده است اما متاسفانه هنوز چشم انداز اقتصادی مطلوبی ، بخصوص برای قشر کم درآمد و ضعیف جامعه دیده نمی شود . تغییرات در تیم اقتصادی دولت اگر چه قطعی است و مطمئنا برای کارآمدی وهماهنگی بیشتر صورت می گیرد ، اما دولت در آن ، باید این هدف را نیز مورد توجه قراردهد که فکری عاجل برای اقشاری کند که فقر و فلاکت ، روز به روز بیشتر گلویشان را می فشارد . خانواده های بسیاری در کشور هستند که تنها منبع درآمدشان ، یارانه دریافتی است و لازم است که افزایش درآمد و بهبود زندگی این خانواده ها مورد توجه جدی دولت قرار بگیرد .

در مراسم تنفیذ هم رهبر معظم انقلاب ، یکی از سه جهت گیری اصلی دولت را «معیشت مردم» دانستند و عنوان کردند: «پرداختن به مشکلات مردم بویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی ،  به عنوان اولویت اصلی، تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملتها و دولتها، و ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه طلبان، سه جهت گیری اصلی است که باید به‌طور همزمان در دستور کار دولت باشد». به این ترتیب باید گفت که حجت بر دولت تمام شده است . چهار سال فرصت زیادی است ، اگر قدر فرصت ها را بدانیم ؛ و زمان محدودی است اگر به جای خدمت به مردم ، آن را صرف سیاست بازی و روزمرگی کنیم .دولت باید قدر تک – تک لحظه ها را بداند و رویکردی را انتخاب کند که در کوتاه ترین مدت ممکن بیشترین بازدهی را در زمینه معیشت مردم داشته باشد .مردم ، صاحبان انقلاب و ولی نعمتهای مسئولان هستند و علی رغم همه کمبودها و کاستی ها ، هیچ گاه با نظام قهر نکرده اند  که نمونه اعلای آن حضور حماسی و چشمگیر مردم در انتخابات ریاست جمهوری بود . قدردانی از این وفاداری و همبستگی ملی فقط به تقدیر و تشکر زبانی از مردم نیست ، بلکه تقدیر واقعی از مردم ، این است که فشار اقتصادی که در این سالها بسیاری از مردم را آزار داده ، از دوش آنها برداریم و روز و روزگاری بهتر را برای اقشار کم درامد جامعه مهیا سازیم ؛ ان شاء الله .

زهرا تاجیک