دولت لیبی: تهدید سیسی به منزله “اعلام جنگ” است/ نیروهای حفتر استقبال کردند
دولت لیبی: تهدید سیسی به منزله “اعلام جنگ” است/ نیروهای حفتر استقبال کردند
دولت وفاق ملی لیبی ضمن مخالفت با تهدید ضمنی رئیس جمهور مصر درباره دخالت نظامی مستقیم در لیبی، آن را ادامه جنگ علیه مردم یمن و دخالت در امور آنها دانست. در مقابل نیروهای حفتر از اظهارات سیسی استقبال کرده و مصر را "تنها شریک واقعی" برای برقراری امنیت در لیبی دانستند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از شبکه خبری المیادین، دولت وفاق ملی لیبی به شدت اظهارات عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر که گفته بود “اگر نیروهای دولت وفاق به پیشروی خود به سمت شهر استراتژیک سرت که در کنترل نیروهای خلیفه حفتر است، ادامه دهند، احتمال دخالت نظامی مستقیم در لیبی وجود دارد”، را محکوم کرد.

سیسی گفته بود، دو شهر سرت و الجفره در لیبی “خط قرمز” برای مصر هستند.

شبکه “لیبی آزادگان” گزارش داد، خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی این اظهارات سیسی را “ضربه زدن به حاکمیت ملی لیبی و دخالتی آشکار در امور لیبی” دانست و گفت: این اظهارات سیسی غیر قابل قبول هستند.

محمد قنونو، سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی نیز در گفتگویی ویژه با عربی ۲۱ تاکید کرد: سخنرانی “تحریک‌آمیز” سیسی هیچ انگیزه و دلیلی ندارد، او و دولتش نمی‌توانند برای نیروهای ما در داخل کشورمان خطوط قرمز تعیین کنند و این مردم لیبی هستند که درباره چنین مساله‌ای تصمیم‌گیری می‌کنند، متاسفانه این سخنان در سطح رئیس جمهور کشور مصر نبودند.

قنونو در ادامه گفت: سیسی همواره تلاش می‌کند بحران‌های خود را صادر کند، پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات سد النهضه، بی‌تردید در حال حاضر او با بحران سختی با اتیوپی مواجه است، این مساله ما را به یاد آن زمانی می‌اندازد که گروه تروریستی داعش کنترل شبه جزیره سینا را از او گرفت و او در مقابل دستور حمله به شهر درنه را داد که در بمباران جنگنده‌های کشورش کودکان درنه کشته شدند.

سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی افزود: سیسی بهتر است که از موضعگیری‌های قبلی خود درباره لیبی عقب‌نشینی کرده و اعتراف کند که با حمایت از کودتاچیان لیبی(شورشیان شرق لیبی)، متحمل خسارت شده و باید به شکست اعتراف کند و تلاش کند هر آنچه را که می‌تواند با رایزنی با دولت مشروع لیبی، جبران کند اما با این تنش فعلی مطمئنا خودش به تنهایی هزینه آن را متحمل خواهد شد.

همچنین الهادی دراه، سخنگوی اتاق عملیات تامین امنیت و حفاظت از سرت و الجفره در ارتش لیبی با انتشار بیانیه‌ای‌ در صفحه خود در فیس‌بوک اظهارات سیسی درباره این دو شهر را دخالت آشکار در امور کشورش دانست و تاکید کرد: ما تهدید سیسی را به منزله اعلام آشکار جنگ علیه لیبی می‌دانیم و نیروهای دولت وفاق قصد دارند راه را ادامه داده و تمام منطقه را آزاد کنند.

محمد عماری زاید، عضو شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی ضمن مخالفت شدید با سخنرانی اخیر سیسی، آن را به منزله ادامه جنگ علیه مردم لیبی و دخالت در امور آنها و نیز تهدیدی بزرگ برای امنیت ملی لیبی و نقض آشکار هنجارها و منشورهای سازمان ملل دانست و گفت: هیچ خط قرمزی در داخل مرزها و اراضی ما وجود ندارد با هرگونه تلاش برای چند دسته کردن مردم و تقسیم جغرافیایی کشور مخالفیم، ما کاملا حق داریم شورش علیه دولت مشروع را پایان دهیم.

زاید در ادامه مخالفت قاطع خود را با گفته‌های سیسی درباره قصد مصر برای تشکیل گروه‌های مزدور . شبه‌نظامی و مجهز کردن آنها به اسلحه جهت مقابله با دولت مشروع در لیبی ابراز داشته و آن را تهدیدی برای صلح  داخلی و بین‌المللی و تکرار اسلوب‌های شورشی دانست که به صورت نظامی نابود شده بودند.

این عضو شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی تاکید کرد: لیبی کشوری برخوردار از حاکمیت است که یک دولت مشروع دارد و آن هم دولت وفاق ملی است و هرگز طرف خارجی بر مردم، منابع و ثروت‌های آن کنترل نداشته و نمی‌تواند به وحدت و استقلال آن آسیبی بزند.

او افزود: امنیت همسایگان ما تنها با توقف دخالت در امور داخلی ما محقق می‌شود.
دولت وفاق ملی لیبی پیشتر اعلام کرده بود که هرگز در نشست آتی اتحادیه عرب ویژه بررسی درگیری‌هایی که از بیش از یک سال قبل علیه نیروهای حفتر آغاز کرده، شرکت نخواهد کرد.

استقبال حفتر

در مقابل نیروهای خلیفه حفتر از اظهارات سیسی استقبال کردند.

خالد المحجوب، مسؤول مرکز پشتیبانی روحی نیروهای حفتر گفت: مصر “تنها شریک واقعی” برای برقراری امنیت در لیبی است.

او افزود: مصر از خطر دخالت‌های خارجی در لیبی و تهدیدهای تروریستی آگاه است.

  • منبع خبر : ایسنا