دولت کسری بودجه‌اش را با مالیات جبران کند
دولت کسری بودجه‌اش را با مالیات جبران کند
عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه هرچه سریع‌تر باید در مجلس تصویب شود.افرادی با سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد همچون، طلا، سکه و دلار یک شبه پول زیادی به دست می‌آورند. با سازوکار مالیاتی می‌توان سوداگری در این بخش را خنثی کرد.

دولت کسری بودجه‌اش را با مالیات از سوداگران ارز، طلا، مسکن، خودرو و پزشکان و وکلا جبران کند

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه هرچه سریع‌تر باید در مجلس تصویب شود.افرادی با سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد همچون، طلا، سکه و دلار یک شبه پول زیادی به دست می‌آورند. با سازوکار مالیاتی می‌توان سوداگری در این بخش را خنثی کرد.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیرامون لزوم افزایش درآمدهای مالیاتی کشور گفت: با توجه به کسری بودجه و کاهش منابع مالی دولت افزایش درآمدهای مالیاتی برای اداره کشور الزامی است. متاسفانه میزان فرار و تخلف‌های مالیاتی در کشور چشمگیر است. درحال حاضر افرادی با سوداگری در بخش‌های نظیر مسکن، ارز، طلا و خودرو درآمدهای فراوانی بدست می‌آورند و هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: به یاد دارم سال ۱۳۹۴ قانونی تحت عنوان مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس تصویب شد. قرار بود سامانه‌ای برای این موضوع ایجاد شود ولی متاسفانه آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی وقت اقدامی در این راستا انجام نداد. در صورت راه‌اندازی سامانه مذکور منابع مالی فراوانی نصیب کشور می‌شد.

وی ادامه داد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه هرچه سریع‌تر باید در مجلس بررسی و تصویب شود. در حال حاضر مشاهده می‌شود افرادی با سرمایه‌گذاری در بازارهای غیر مولد همچون، طلا، سکه و دلار یک شبه پول زیادی به دست می‌آورند. با سازوکارهای مالیاتی به راحتی می‌توان سوداگری در این بخش را خنثی کرد.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به فرار مالیاتی در بعضی از مشاغل گفت: دریافت مالیات از بعضی گروه‌های شغلی پُردرآمد همچون وکلا و پزشکان ازجمله دیگر راه‌های افزایش منابع مالی برای دولت است. دولت هرچه سریع‌تر باید نسبت به شفاف‌سازی درآمدی این گروه‌های شغلی اقدام کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره تخلف‍‌‌های مالیاتی فراوان با استفاده از کارت‌های بازرگانی گفت: براساس گزارش‌های رسیده، متخلفان با سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی و ایجاد شرکت‌های صوری درآمدهای بالای کسب می‌کنند و فرار مالیاتی زیادی در این بخش دارند. مسئولین و متولیان این بخش ازجمله وزارت صمت در این زمینه باید دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: پدید حساب‌های اجاره‌ای و نیابتی هم درحال حاضر ابزاری برای فرار مالیاتی هستند که امیدواریم بانک مرکزی هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی و مسدودسازی آن‌ها اقدام کند.

ابوترابی در پایان تصریح کرد: ملغی کردن معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد همچون مالیات بر ارزش افزود و … هم می‌تواند کمک فراوانی به افزایش منابع مالی دولت کند.