دو نماینده جمهوریخواه کنگره: بلینکن باید از کار برکنار شود
دو نماینده جمهوریخواه کنگره: بلینکن باید از کار برکنار شود
همزمان با خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان و تبعات فضاحت بار آن برای واشنگتن، دو عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان این کشور خواستار استیضاح وزیر امور خارجه ایالات متحده شدند.

به نقل از فاکس نیوز، «اندی هریس» نماینده ایالت «مریلند» و «رالف نورمن» نماینده ایالت «کارولینای جنوبی» که هر دو از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا هستند؛ اعلام کردند که خواستار استیضاح «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شده اند.

اندی هریس طی بیانیه‌ای در این باره گفت که افغانستان به یک فاجعه تمام عیار و یک تراژدی قابل پیشگیری تبدیل شده است که مسئولیت آن فقط بر دوش بایدن و دولتش، علی الخصوص «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا است.

هریس در ادامه مدعی شد: ما قدرتمندترین ملت روی زمین هستیم و باید برای طالبان مشخص کنیم که هر چقدر که طول بکشد برای خارج کردن افرادمان در آنجا خواهیم ماند. ناکامی محض بلینکن در مدیریت این تراژدی که قابل پیشگیری نیز بود نشان می‌دهد که وی صلاحیت این منصب را ندارد و امیدوارم که همکارانم جهت برکناری وی، به من ملحق شوند.

وی در گفتگو با فاکس نیوز افزود که عقیده مشترکی بین نمایندگان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات وجود دارد مبنی بر اینکه دولت بایدن در خروج از افغانستان افتضاح به بار آورده است و آمریکایی‌ها باید بدانند که مسئولیت این تلاش‌ها بر دوش وزارت خارجه است و نه وزارت دفاع (پنتاگون). رالف نورمن نیز در همین رابطه گفت: او (بلینکن) وزیر امور خارجه است. وی در ۲۶ ژانویه (۲۰۲۰) قسم یاد کرد که از قانون اساسی دفاع و از مردم آمریکا حفاظت خواهد کرد. وی از هر لحاظ کوتاهی کرده است.

پیشتر نیز «مارشا بلکبرن»، سناتور جمهوریخواه و عضو کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا در واکنش به حوادث روز پنجشنبه در کابل، خواستار استعفای مقامات دولت بایدن شده بود.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر با درخواست استعفای جو بایدن و برخی مقامات دولت او نوشته است: جو بایدن، کاملاً هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و ژنرال مارک میلی همگی باید استعفا دهند.

بلکبرن همچنین به بایدن هشدار داده که اگر استعفا ندهد، با استیضاح و برکناری مواجه خواهد شد.

«لیندسی گراهام» دیگر سناتور جمهوریخواه نیز در گفتگو با شبکه خبری نیوزمکس اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به دلیل افتضاحی که در افغانستان به بار آورده است، باید استیضاح شود.

گراهام گفت: فکرش را نمی‌کردم کسی بتواند طی هفت ماه این افتضاح را در جهان به باور آورد.

اوضاع امنیتی در افغانستان مناسب نیست و پنج شنبه گذشته انفجار بمب در محل تجمع شهروندان این کشور در مجاورت فرودگاه کابل به کشته شدن حداقل ۱۷۰ نفر ازجمله ۱۳ نظامی آمریکایی انجامید.

این حمله تروریستی که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفت؛ نخستین تلفاتِ نظامیان آمریکا در افغانستان را از فوریه سال ۲۰۲۰ رقم زد، مرگبارترین حادثه رخ داده برای نیروهای نظامی آمریکا ظرف یک دهه گذشته است.