«دیپلماسی غیررسمی» می‌تواند تامین کننده منافع ملی باشد
«دیپلماسی غیررسمی» می‌تواند تامین کننده منافع ملی باشد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: می توان در کنار دیپلماسی رسمی، از نوع غیر رسمی آن هم جهت نیل به منافع ملی بهره برد که در این میان نهادهای مردمی، رسانه ها و نهادهای فرهنگی نقش پر رنگی دارند. نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص لزوم توجه بیشتر به دیپلماسی غیر رسمی در […]

کارشناس مسائل بین الملل گفت: می توان در کنار دیپلماسی رسمی، از نوع غیر رسمی آن هم جهت نیل به منافع ملی بهره برد که در این میان نهادهای مردمی، رسانه ها و نهادهای فرهنگی نقش پر رنگی دارند.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص لزوم توجه بیشتر به دیپلماسی غیر رسمی در سیاست خارجی کشورمان در راستای تامین حداکثر منافع ملی در سراسر جهان، اظهارداشت: در واقع متولی روابط ایران در حوزه تعاملات رسمی و غیر رسمی با جهان، وزارت امور خارجه است که باید مسئولیت این حرکت حساب شده را بر اساس فرمول های خاصی که وجود دارد به عنوان دستگاه دیپلماسی کشور اجرایی کند.

وی گفت: در دیپلماسی عمومی نقش نهادهای مردمی، رسانه ها، سفارت خانه ها و رایزنی های فرهنگی می تواند پر رنگ باشد و این به اعتبار آن است که دیگر امروز همه تعاملات دنیا در چارچوب حوزه دیپلماسی قرار ندارد  و بخش بسیار مهمی برای تعاملات غیر رسمی در حوزه روابط منطقه ای و بین المللی وجود دارد که می توان با استفاده از الگوهای متعارف بین المللی در زمینه های مختلف بازرگانی، فرهنگی، رسانه ای، دینی و مذهبی  شاکله ای ایجاد کرد که در کنار دیپلماسی رسمی، از دیپلماسی غیر رسمی و مردمی هم جهت نیل به منافع ملی بهره برد که قطعا تاثیر گذاری خاص خود را دارد.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: به همین دلیل در حوزه تعاملات عمومی و غیر رسمی می توان از ظرفیت های نهادهای فرهنگی و رسانه ای کشور در داخل و خارج از کشور استفاده کرد و این مساله را به عنوان حرکت رو به رشد مردمی تلقی کرد، اما باید به واقع برای این موضوع برنامه ریزی داشت و در جهت مناسبی آن را تنظیم کرد که متعاقب انجام آن اقدامات، حداکثر بهره به نفع کشور حاصل شود.

شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دیگری که وجود دارد موضوع همکاری سفارت خانه های ایران در حوزه های مختلفی از جمله دینی و فرهنگی است که با توجه به این، نمایندگی های ایران در خارج از کشور می توانند از ظرفیت های بالایی که دارند در جهت پیشبرد دیپلماسی عمومی کشور استفاده کنند.

وی افزود: برگزاری مراسم های دینی و مذهبی، سالگردهای پیروزی انقلاب اسلامی، مراسمات ملی و امثال آنها می تواند همگی در چارچوب سیاست های دیپلماسی غیر رسمی برای مردم و افراد تاثیرگذار کشورهای دیگر اجرایی شود و از آن در راستای تقویت، توسعه و تعمیق روابط و تعاملات ایران با کشورهای مختلف جهان بهره برد و چه بسا کارآمدتر و تاثیرگذار تر از دیپلماسی رسمی هم باشد.