ذخایر اسکناس در حد مطلوب است
ذخایر اسکناس در حد مطلوب است
رییس کل بانک مرکزی، ذخایر اسکناس کشور و همچنین ذخایر ارزی در خارج از کشور را بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: این شرایط در آینده بهتر خواهد شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عبدالناصر همتی در پنجاه و هشتمین مجمع سالانه بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌ها در شرایط بسیار سخت کشور مأموریت مهم خود را به خوبی انجام داده‌اند، گفت: دشمن برنامه جدی برای آسیب‌رسانی به ابعاد مختلف اقتصاد ایران داشته و با توجه به اینکه مهمترین بحث این آسیب، بازار پول و ارز است، بانک مرکزی تمام تلاش خود را بر این استوار کرده که این دو بازار را به خوبی مدیریت کرده و از آن محافظت کند.

وی افزود: باید در مقابل دشمن ایستاد و مقابله کرد که بر این اساس خوشبختانه کارهای مثبتی انجام شده و روالی که در بازار پول و ارز در حال انجام است، بر اساس آمارها، نشان از موفقیت خدمتگزاران به مردم در مجموعه سیستم بانکی و بانک مرکزی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: هفت ماه است که به بانک مرکزی آمده‌ام که در مجموع تحت شدیدترین تحریم‌ها در مرداد و آبان ماه قرار گرفتیم و نرخ ارز ظرف این هفت ماه در مجموع ۱۲ درصد افزایش داشته درحالی که رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که پول ملی ایران را نابود خواهد کرد.

همتی ادامه داد: این افتخار بزرگی برای ما به شمار می‌رود که باید تلاش کرد که موقعیت مناسب‌تری را در این رابطه کسب نمود و در شرایط فشار، ثبات نسبی در بازار را حاکم کرد.

وی گفت: بازار پول مهم‌ترین هدف دشمن بوده که هم‌اکنون مدیریت مناسبی در آن صورت گرفته است به نحوی که روند نقدینگی هم‌اکنون با ماه‌های قبل تفاوت نکرده و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نرخ رشد نقدینگی کاهش یافته است و این روند ادامه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: التهابات اخیر، کوچک‌ترین تأثیری در نقدینگی نداشته و وضعیت بانک‌ها نیز به نسبت قبل بهتر شده است. این در حالی است که شاید اتفاق افتادن چنین روندی در شرایط عادی افتخار نباشد ولی هم‌اکنون در شرایط خاص، وضعیت خوبی را تجربه می‌کنیم.

همتی با بیان اینکه رابطه بانک‌ها با دولت و مجموعه اقتصادی کشور کاملاً مشخص و مطلوب است و کمک به نقدینگی واحدهای تولیدی با سرعت و قدرت انجام می‌شود، افزود: هم‌اکنون شرایط حاکم در بازار ارز مناسب است و در ماه‌های آتی تصمیمات بهتری را اتخاذ خواهیم کرد که بر رفاه مردم مؤثر است.

وی ذخایر اسکناس کشور را بسیار مطلوب ارزیابی و تأکید کرد: توانستیم با کمترین هزینه، بازار را کنترل کرده و آرامش را برقرار سازیم درحالی‌که ذخایر کشور به سرعت بالا رفته و ذخیره‌های ارزی خارج از کشور نیز برای واردات مطلوب است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: به جز جو روانی، هیچ چیز دیگری بر بازار ارز اثرگذار نیست و فاکتورهای اقتصادی نشان می‌دهد که توانستیم بازار را متعادل کرده و عرضه و تقاضا در بازار پول را به نحوی رقم بزنیم که در ثبات نسبی به سر ببریم.

  • منبع خبر : مهر