ذوب یخ در قطب جنوب و گرینلند شش برابر افزایش یافته است
ذوب یخ در قطب جنوب و گرینلند شش برابر افزایش یافته است
یک مطالعه در مجله Nature show نشان داد، قطب جنوب و گرینلند شش برابر سریعتر از دهه 1990 یخ را از دست می دهند.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد به گفته تیم بین المللی اقلیم شناسان پشت این تحقیق، میزان بی سابقه ذوب قبلاً در سه دهه گذشته ۰٫۷ اینچ (۱٫۷۸ سانتی متر) در افزایش سطح آب دریای آمریکا نقش داشته است و این سیاره را در بدترین حالت سناریوی گرم شدن آب و هوا قرار داده است. آخرین گزارش هیئت بین دولتی در مورد تغییرات آب و هوا (IPCC). سناریوی ترسناک که پیش بینی می شود تا سال ۲۱۰۰ سطح دریا ۲۳٫۶ اینچ (۶۰ سانتی متر) افزایش یابد، صدها میلیون نفر از ساکنان جوامع ساحلی را در معرض خطر از دست دادن خانه های خود یا زندگی خود قرار می دهند.”ذوب یخ در قطب جنوب و گرینلند شش برابر افزایش یافته است”

اندرو شفرد، نویسنده مطالعه، استاد رصد زمین در دانشگاه لیدز انگلیس ، در بیانیه ای گفت: “هر سانتیمتر از افزایش سطح دریا منجر به جاری شدن سیلاب و فرسایش ساحلی می شود، زندگی مردم را در اطراف کره زمین مختل می کند.” “اگر قطب جنوب و گرینلند به دنبال بدترین حالت سناریوی گرم شدن آب و هوا، آنها تا پایان قرن باعث ۶٫۷ اینچ اضافی (۱۷ سانتی متر) از سطح دریا شوند.”

“این بدان معنی است که ۴۰۰ میلیون نفر در معرض خطر جاری شدن سیل سالانه ساحلی تا سال ۲۱۰۰ هستند.”

برای مطالعات جدید، تیمی متشکل از ۸۹ دانشمند داده های از بین رفتن یخ را از ۱۱ ماهواره ای که از اوایل دهه ۱۹۹۰ بر قطب جنوب و گرینلند نظارت می کنند، ارزیابی کردند. این داده ها تصویری دقیق از چگونگی ذوب انبوه یخچال های طبیعی هر منطقه در طی ۳۰ سال گذشته و سرعت جریان یخ باقیمانده در دریا رانشان می دهد.

این تیم دریافتند که گرینلند و قطب جنوب ۷ تا ۲ تریلیون یخ (۶٫۴ تریلیون تن متریک) از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ از دست داده اند. تقریباً تمام یخ های از دست رفته در قطب جنوب و تقریبا نیمی از یخ های از دست رفته در گرینلند به دلیل گرم شدن آبهای اقیانوس هستند. ذوب شدن لبه های یخچال های طبیعی، باعث می شود که یخ های هر منطقه با سرعت بیشتری به سمت دریا حرکت کنند. محققان گفتند، بقیه ریزش یخ گرینلند ناشی از گرم شدن دمای هوا است که باعث می شود ورق های یخ در سطوح آنها ذوب شود.

نرخ ریزش یخ در هر ورق یخ نیز به طور قابل ملاحظه ای در طی آن دوره افزایش یافت، از ۸۹ میلیارد تن ترکیبی (۸۱ میلیارد تن متریک) در سال در دهه ۱۹۹۰ به ۵۲۳ میلیارد تن (۴۷۵ میلیارد تن تن) در سال در سال ۲۰۱۰ افزایش یافت.

محققان گفتند این افزایش شش برابری در میزان از بین رفتن یخ به این معنی است که ذوب شدن یخ های قطبی مسئول یک سوم افزایش سطح دریا است.