ذوب یخ قطب شمال جریان‌های اقیانوس را تغییر می دهد
ذوب یخ قطب شمال جریان‌های اقیانوس را تغییر می دهد
یک مطالعه جدید از ناسا نشان می دهد که یک جریان اصلی اقیانوس در قطب شمال به دلیل ذوب شدن سریع یخ های دریایی سریعتر و آشفته تر می شود. آب و هوای قطب شمال در حال حاضر توسط ورود جریان آب جدید و فعالیت های انسانی تغییر میکند.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد یک مطالعه جدید از ناسا نشان می دهد که یک جریان اصلی اقیانوس در قطب شمال به دلیل ذوب شدن سریع یخ های دریایی سریعتر و آشفته تر می شود. آب و هوای قطب شمال در حال حاضر توسط ورود جریان آب جدید و فعالیت های انسانی تغییر میکند.

دانشمندان با استفاده از ۱۲ سال داده ماهواره ای، دریافتن كه چگونه این جریان دایره ای موسوم به “بافورت گایر” با دقت، هجوم مقادیر بی سابقه ای از آب سرد و شیرین را متعادل می کند. – تغییری كه می تواند جریانات اقیانوس اطلس را تغییر داده و آب و هوا اروپای غربی را سردتر كند.

بوفورت گایر با ذخیره آب شیرین در نزدیکی سطح اقیانوس، محیط قطبی را در تعادل نگه می دارد. وزش باد را در جهت عقربه‌های ساعت در حوالی اقیانوس قطب شمال غربی، شمال کانادا و آلاسکا ، جایی که به طور طبیعی آب شیرین را از ذوب یخچال، رودخانه و بارش جمع می کند ، می وزد. این آب شیرین تا حدودی در قطب شمال حائز اهمیت است زیرا بالای آب گرم و نمکی شناور می شود و از ذوب شدن یخ دریا محافظت می کند ، که به نوبه خود به تنظیم آب و هوای زمین کمک می کند. سپس این رودخانه به مدت چند دهه به آرامی این آب شیرین را درون اقیانوس اطلس آزاد می کند و به جریان های اقیانوس اطلس اجازه می دهد تا مقدار کمی از آن استفاده کنند .

وزش باد مداوم و بادگیر همچنین بیش از ۲۰ سال جریان را در یک جهت قرار داده و سرعت و اندازه جریان ساعت را افزایش داده و از خروج آب شیرین از اقیانوس قطبی جلوگیری می کند. وزش این باد غربی برای چند دهه در منطقه غیرمعمول است، جایی که قبلاً وزش باد هر پنج تا هفت سال تغییر می کرد.

اگر بافورت گایر آب اضافی شیرین را درون اقیانوس اطلس آزاد کند، به طور بالقوه می تواند گردش آن را کند کند. تام آرمیتاژ ، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشمند قطبی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا ، کالیفرنیا ، گفت: و این می تواند پیامدهای گسترده ای در نیمکره برای آب و هوا ، به ویژه در اروپای غربی داشته باشد.

آب شیرین که از اقیانوس قطب شمال به اقیانوس اطلس شمالی رها می شود می تواند تراکم آب های سطحی را تغییر دهد. به طور معمول ، آب از قطب شمال گرما و رطوبت هوا را از دست می دهد و غرق در اقیانوس می شود ، جایی که آب را از اقیانوس اطلس شمالی به پایین می برد و مانند استوانه نقاله به مناطق استوایی می رود.

این جریان مهم به نام گردش خون واژگون اطلس (Atlantic Meridional Overturning Circulation) نامیده می شود و با انتقال گرما از آب گرم شده گرمسیری به عرض های شمالی مانند اروپا و آمریکای شمالی ، به تنظیم آب و هوای کره زمین کمک می کند. اگر به اندازه کافی کند شود، می تواند بر زندگی دریایی و جوامع وابسته به آن تأثیر منفی بگذارد.

الک پتی ، نویسنده مقاله و دانش قطبی در گادارد ناسا گفت: “ما انتظار خاموش کردن جریان خلیج فارس را نداریم ، اما انتظار داریم تأثیراتی بگذارد. به همین دلیل ما با دقت بسیار زیاد مانیتورینگ بائوفورت گایر را انجام می دهیم.” مرکز پرواز فضایی در گرینبلت ، مریلند.

این مطالعه همچنین نشان داد که ، گرچه بافورت گایر به دلیل انرژی اضافه شده از باد از تعادل خارج نیست، اما جریان با ایجاد لبه های کوچک و دایره ای از آب ، انرژی اضافی را به تعادل می رساند. در حالی که افزایش تلاطم به تعادل سیستم کمک کرده است، این پتانسیل را دارد که منجر به ذوب بیشتر یخ شود زیرا باعث ایجاد لایه های آب سرد و شیرین با آب نسبتاً گرم و نمکی زیر می شود. به نوبه خود ، یخ ذوب می تواند به تغییر نحوه ترکیب مواد مغذی و مواد آلی موجود در اقیانوس منجر شود و تأثیر بسزایی بر زنجیره غذایی و حیات وحش در قطب شمال داشته باشد. نتایج تعادل ظریف بین باد و اقیانوس با بسته شدن یخ دریا تحت تأثیر تغییرات آب و هوا نشان می دهد.

پتی گفت: “آنچه این تحقیق نشان می دهد این است که از بین رفتن یخ دریا تأثیرات مهمی بر سیستم آب و هوایی ما دارد که ما فقط در حال کشف آن هستیم.” نمودارهای زیر میزان تغییر دما و سطح آب دریا را نشان میدهد.