رئیسی: فلسطین از مسئله اول جهان اسلام به مسئله اول جهان بدل شده است
رئیسی: فلسطین از مسئله اول جهان اسلام به مسئله اول جهان بدل شده است
رئیس‌جمهور گفت: فلسطین موضوع مشترک بین همه مذاهب، فرقه‌ها و گویش‌ها در جهان اسلام است که امروز البته از مسئله اول جهان اسلام به مسئله اول جهان بدل شده است.

رئیس‌جمهور گفت: فلسطین موضوع مشترک بین همه مذاهب، فرقه‌ها و گویش‌ها در جهان اسلام است که امروز البته از مسئله اول جهان اسلام به مسئله اول جهان بدل شده است.

به گزارش صبح اقتصاد سید ابراهیم رئیسی صبح امروز یکشنبه در کنفرانس بین‌المللی «طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری» که به همت «مجمع تقریب مذاهب اسلامی» برگزار شد، با اشاره به فلسفه تشکیل این مجمع برای تحکیم اخوت اسلامی تصریح کرد: مجمع تقریب مذاهب اسلامی ضمن تلاش برای ارتقای احترام متقابل میان مذاهب و نیز تحکیم اخوت اسلامی، نهایتا به دنبال تشکیل امت واحده اسلامی و برقراری عدالت برای بشریت است.

وی مهمترین مسئله امروز جهان اسلام را موضوع فلسطین دانست و افزود: امام خمینی (ره)‌ سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مهمترین مسئله جهان اسلام را آزادی قدس شریف معرفی کرد و امروز این اجتماع به اعتبار پرداختن به مسئله اصلی و موضوع مشترک همه مذاهب، فرقه‌ها و گویش‌ها در جهان اسلام حائز اهمیت بسیاری است؛ مسئله‌ای که امروز علاوه بر جهان اسلام، مسئله اول جهان بشریت و همه وجدان‌های بیدار بشری است.

وی با اشاره به این‌که «امروز همه وجدان‌های آزاد و بیدار جهان متوجه مسئله فلسطین مظلوم و مقتدر است»، اظهار داشت: برای پرداختن به مهمترین موضوع جهان اسلام، به ویژه در نشست صاحبان اندیشه و فرهیختگان ابتدا باید تحلیل صحیحی از قضیه داشته باشیم. باید سابقه قضایا و آغاز روند اشغال و مظالم به ملت فلسطین را به دقت بررسی و مرور کرد.

رئیس جمهور با بیان این‌که «از همان ۷۵ سال قبل که روند اشغال و کشتار سرزمین و مردم فلسطین آغاز شد، ۲ رویکرد در برابر این روند وجود داشت»، گفت: از همان ابتدا یک دسته افراد به دنبال ایستادگی و مقاومت در برابر مظالم رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان او و دسته‌ای دیگر به دنبال سازش و کنار آمدن مقابل این ظلم و تعدی بودند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد طرفدار سازش هیچ‌گاه به نتیجه نرسید چرا که طرف مذاکره و سازش او به هیچ‌وجه اهل پایبندی به میثاق و پیمان نبوده و نیست. اساسا یکی از ویژگی‌های جریان سلطه  ظالم و ستمگری که امروز بر جهان و بشریت ظلم می‌کند آن است که به پیمان‌شان وفادار نیستند. بیش از ۴۰۰ بیانیه، قطعنامه و مصوبه در عرصه بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی صادر شده که این رژیم همه را نقض کرده است.

وی ادامه داد: در مقابل رویکرد و جریان مقاومت در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، یمن  و جای‌جای جهان اسلام شکل گرفت چرا که تنها راه در مقابل زیاده‌خواهی، ظلم و تعدی راه فقط مقاومت و ایستادگی می‌دانست. وقتی جریان ظالم منطق و مذاکره را برنمی‌تابد، تنها منطق در مقابل او ایستادگی و مقاومت است.

رئیسی گفت: جریان مقاومت از آنچه در جمهوری اسلامی ایران و تحت رهبری امام راحل عظیم‌الشان ما اتفاق افتاد و ایستادگی این ملت در مقابل آمریکایی‌ها، غربی‌ها و حکومت دست‌نشانده آنها در این سرزمین جواب داد، الگو گرفت و لذا شاهد پیروزی‌های مکرر فلسطینیان و جریان مقاومت در برابر صهیونیست‌ها در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه، ۲ روزه بودیم و امروز نیز رژیم صهیونیستی با وجود قریب به ۱۰۰ روز جنایت نتوانسته به هیچ کدام از اهداف خود برسد و پیروز این میدان نیز قطعا فلسطینیان مظلوم و مقتدر خواهند بود و شکست از آن صهیونیست‌هاست.

وی در ادامه تحلیل رخدادهای فعلی در غزه و فلسطین افزود: برخی‌ها می‌خواهند اینگونه القا کنند که شروع رخدادهای جاری از هفتم اکتبر است، اما این تحلیل صحیح نیست؛ سابقه این رخدادها به ۷۵ سال جنایت و کشتار و ویرانی باز می‌گردد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی پاسخ دهد که چرا مردم کرانه باختری که تحت توافق به اصطلاح صلح هستند و مسلح نیز نیستند، در ماه‌های اخیر بیش از ۲۰۰ شهید داده‌اند.

وی با بیان این‌که «امروز دست برتر و حق متعلق به کسانی است که به مقاومت باور دارند و با خلاقیت و ابتکارات خودشان از ایستادگی با سنگ به مقاومت با موشک و پهپاد دست یافته‌اند»، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بارها به شکل رسمی، با آوای بلند و بدون هیچ لکنت زبانی اعلام کرده که از جریان مقاومت و حق ملت فلسطین حمایت می‌کند. اساسا همه باید از کسانی که از هویت، دین، سرزمین و خانواده خود در برابر تجاوزگران دفاع می‌کنند، حمایت کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «پاسخ ۷۵ سال اشغال، کشتار و ظلم، در وهله اول پایان اشغال و در وهله بعد مجازات و طلب خسارت از متجاوز است»، تصریح کرد: تداوم اشغال در هیچ مکتب حقوقی و نزد هیچ وجدان آزاده‌ای برای کسی مشروعیت و مالکیت ایجاد نمی‌کند. چه کسی می‌پذیرد که تداوم اشغال برای اشتغالگر حق مالکیت و مشروعیت خلق کند؛ تداوم اشغال فقط خسارت و کیفر تجاوزگر را بیشتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کس با این نظر مخالف نیست که تداوم اشغال فقط مجازات و کیفر تجاوزگر را بیشتر می‌کند و هرگز برای او حق مالکیت و مشروعیت ایجاد نمی‌کند، اما برخی در محافل سیاسی زمزمه‌های دیگری می‌کنند. راه‌حل مسئله فلسطین فقط همان که است که جمهوری اسلامی ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی با افتخار بیان کرده‌اند؛ هر فلسطینی فارغ از دین،‌ مذهب و گویش خود یک رای داشته باشد و در فرآیندی کاملا دمکراتیک این رای را اعلام کند.

رئیس جمهور در ادامه به نقش آمریکا به عنوان عامل و مباشر اصلی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و گفت: آنچه امروز بر علیه مردم مظلوم غزه در حال وقوع است با حمایت تسلیحاتی، مالی و سیاسی آمریکا و نظام سلطه صورت می‌پذیرد که نشان می‌دهد محور اصلی شرارت آمریکاست و رژیم صهیونیستی نقش بازوی اجرایی آمریکا و متحدانش را ایفا می‌کند.

وی با بیان این‌که «امروز خون شهدای غزه نقاب از چهره نفاق کشورهای غربی کنار زده و ماهیت اصلی نظام سلطه بر ملت‌های آزاده جهان بیش از پیش آشکار شده است»، تصریح کرد: امروز همگان دریافته‌اند که مدعیان حقوق بشر در عالم از جمله آمریکا نه تنها ارزشی برای حقوق انسان‌ها قائل نیستند، بلکه خود بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند و از این عناوین صرفا در جهت منافع خود استفاده می‌کنند.

وی به ماجرای کودک‌کشی و جنایت‌های فرعون برای جلوگیری از تولد حضرت موسی اشاره کرد و گفت: خدای متعال نه تنها موسی (ع) را حفظ کرد بلکه امت موسی را از درون حکومت فرعونیان شکل داد؛ دست انتقام الهی از میان امت موسی بیرون آمد و به حکومت فرعونیان پایان داد. این سنت الهی است و قطعا با این کودک‌کشی‌ صهیونیست‌ها دست انتقام الهی از میان ملت فلسطین و امت اسلامی بیرون خواهد آمد و پایان رژیم صهیونیستی را رقم خواهد زد.

رئیسی با اشاره به این‌که «خون شهدای فلسطین به ویژه کودکان مظلوم غزه موجب جهل‌زدایی از جهان بشریت شده است»، تصریح کرد: تردید نداشته باشید آنچه موجب بیداری وجدان بشری شده و مسئله فلسطین را به مسئله تمام عالم بشریت تبدیل کرده خونِ هزاران کودک مظلوم فلسطینی است که ظالمانه به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و امروز امت اسلامی وظیفه بسیار سنگینی به عهده دارد که این بیداری ایجاد شده در ملت‌ها را حفظ کند و ارتقا بخشد.

وی به تلاش رسانه‌های غربی برای مخدوش کردن چهره مبارزان و مجاهدان فلسطینی اشاره کرد و گفت: تلاش بسیاری کردند تا این مجاهدان را که از خانواده، ‌وطن و دین خود دفاع می‌کنند، شرور جلوه دهند، اما امروز بر جهانیان روشن شده که مرکز همه شرارت‌ها در عالم، آمریکاست.

وی همچنین به شکست پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در میان کشورهای اسلامی متأثر از مجاهدت ملت فلسطین اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته رهبری معظم انقلاب اسلامی بارها نسبت به خطر پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار داده بودند و ذره‌ای از این مواضع عقب‌نشینی نکردند، بارها اعلام شد که عادی‌سازی روابط نه برای کشورهای منطقه و نه برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نیست و امروز به برکت مجاهدت ملت فلسطین کسی جرأت سخن گفتن از عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را ندارد و کشورهایی هم که به این خفّت تن داده‌اند نمی‌توانند در مقابل ملت‌های خود، سر بلند کنند.

رئیس‌جمهور ضمن تجلیل از حمایت شجاعانه و مقتدرانه ملت‌های قهرمان لبنان، سوریه، عراق و به ویژه ملت قهرمان یمن از ملت فلسطین، تصریح کرد: قطعا اگر امروز شرایط و زمینه فراهم باشد لشکرهایی از همه ملت‌ها برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین آماده هستند.

وی رمز استقامت و پیروزی ملت فلسطین در برابر رژیم جنایتکار صهیونیستی را قدرت ایمان، اتکاء به خدا و اعتماد به داشته‌ها و توانمندی‌های‌شان عنوان کرد و افزود: امروز وظیفه تمامی فِرَق و مذاهب امت اسلامی دفاع جانانه از ملت قهرمان فلسطین با همه توان و ظرفیت است.

وی در ادامه یکی از دلایل اصلی جرأت و جسارت رژیم صهیونیستی به ارتکاب جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین را عدم اتحاد و انسجام میان امت اسلامی دانست و گفت: به راستی اگر امت اسلامی با هم متحد بودند، امروز شاهد این همه کشتار و ظلم علیه مردم مظلوم فلسطین بودیم؟ اگر از ابتدای اشغال سرزمین فلسطین هیچ‌گونه روابط سیاسی و اقتصادی با این رژیم برقرار نمی‌شد امروز چنین فجایعی را شاهد بودیم؟ و امروز همه کشورهایی که با این رژیم رابطه دارند باید به تاریخ و وجدان بشری پاسخگو باشند.

رئیسی در ادامه با اشاره به تشکیل دادگاه بین‌المللی کیفری برای محاکمه رژیم غاصب صهیونیستی و تلاش این رژیم برای منحرف کردن مسیر محاکمه خود خطاب به حقوق‌دانان دیوان بین‌المللی کیفری گفت: اگر نتیجه اقدام شما منجر به صدور حکمی عادلانه شود، یقین بدانید سربلند خواهید بود و مورد تقدیر جامعه بشری قرار خواهید گرفت و اگر خدای ناکرده تحت تاثیر قدرت آمریکا و کشورهای غربی دست‌تان بلرزد پاسخگوی افکار عمومی نخواهید شد.

وی تاکید کرد: انتظار این اجلاس و همه ملت‌های جهان صدور حکمی عادلانه از سوی این دادگاه است چرا که امروز طبق تعریف همه نظام‌های حقوقی جهان، اقدامات رژیم صهیونیستی از مصادیق آشکار جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض حقوق بشر است.

وی ضمن ابراز تأسف عمیق از انفعال، ناکارآمدی و عدم نقش‌آفرینی موثر سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، شورای امنیت، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه ملت مظلوم فلسطین تصریح کرد: امروز انتظار امت اسلامی بلکه همه ملت‌های آزاده و آزاداندیش آن است که این سازمان‌ها از مسیر انفعال و بی‌عملی بازگشت کنند و وظایف خود در قبال ملت فلسطین را انجام دهند.

رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: یقین بدانید پیروزی ملت فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی نوید الهی است، ممکن است برخی آن را بعید بپندارند اما به اعتقاد ما این امری قطعی و قریب است و انشاءالله همگی ما در دوره حیات خود نابودی رژیم غاصب صهیونیستی را مشاهده خواهیم کرد.

  • منبع خبر : ایسنا