رئیس سازمان میراث فرهنگی به بهانه گردشگری، مجتمع تجاری افتتاح کرد
رئیس سازمان میراث فرهنگی به بهانه گردشگری، مجتمع تجاری افتتاح کرد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بهانه نمایشگاه بین المللی اقتصاد و گردشگری ، از بزرگترین مجتمع تجاری خاورمیانه بازدید و برای اولین بار این مجتمع نیمه ساز را افتتاح کرد. ظهر روز یکشنبه چهارم شهریور ماه یک نمایشگاه با عنوان نخستین نمایشگاه بین المللی اقتصاد و گردشگری (شهر گردشگر) با حضور […]

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بهانه نمایشگاه بین المللی اقتصاد و گردشگری ، از بزرگترین مجتمع تجاری خاورمیانه بازدید و برای اولین بار این مجتمع نیمه ساز را افتتاح کرد.

ظهر روز یکشنبه چهارم شهریور ماه یک نمایشگاه با عنوان نخستین نمایشگاه بین المللی اقتصاد و گردشگری (شهر گردشگر) با حضور جمعی از فعالان صنعت گردشگری در بزرگترین مجتمع تجاری تهران درحالی افتتاح شد که هنوز مسافت زیاد این نمایشگاه و نیمه ساز بودن این مجتمع تجاری، کمتر بازدیدکننده ای را می تواند به سوی خود جذب کند. چرا که شرکت کنندگان در مراسم افتتاحیه هم به راحتی نتوانستند سر وقت در برنامه حاضر شوند.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه فعالان بخش خصوصی گردشگری مانند هتلداران، آژانس ها مسافرتی، ایرلاین ها به همراه اداره های کل میراث فرهنگی استان ها حضور داشتند. بیشتر غرفه های ایجاد شده در بخش نمایشگاهی این مجتمع تجاری خالی از ارائه محصول و یا پکیج های مربوط به گردشگری، اقتصاد و یا سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بود. اداره های کل میراث فرهنگی استان ها که به اجبار در این برنامه حضور پیدا کرده بودند تنها این فرصت را داشتند تا مقداری بروشور و نقشه گردشگری به همراه خود به این نمایشگاه بیاورند. برخی دیگر نیز تعدادی اقلام صنایع دستی و سوغات را به همراه داشتند.

در کنار تلاش استان ها برای معرفی جاذبه های گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی، برخی از غرفه های بخش خصوصی شال و روسری هم می فروختند.

عنوان این نمایشگاه از چند ماه پیش تا کنون تغییرات متعددی داشته است یک بار به نام نمایشگاه شهر گردشگر معرفی شد بار دیگر نمایشگاه اقتصاد و گردشگری و یک بار هم سرمایه گذاری در گردشگری با رویکرد اقتصادی و شهر گردشگری این بار هم که نمایشگاه بین المللی اقتصاد و گردشگری (شهر گردشگر) برای آن انتخاب شده بود. اما نه بین المللی بود نه اقتصادی و نه معرف یک شهر گردشگری.

غرفه های نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته بود و از هر استان چند نفر مأمور به شرکت در این نمایشگاه شده بودند. بیشتر مدیران کل میراث فرهنگی استان ها نیز به این برنامه دعوت شده بودند اما این نمایشگاه در مکانی برپا شد که در حاشیه شهر تهران و در مکانی قرار گرفته که برای رفتن به آن هر بازدیدکننده دچار مشکل خواهد شد.

از چند کیلومتری نرسیده به محل برپایی این نمایشگاه، تعدادی از افراد از هر بازدیدکننده کارت مخصوص ورود به نمایشگاه را طلب می کنند، چرا که ورود به این نمایشگاه مستلزم پر کردن فرم ثبت نام در سایت این مجتمع تجاری بوده است. از سوی دیگر مبلغ ۱۰ هزار تومان از هر بازدیدکننده بابت ورود به نمایشگاه دریافت می شود. پس از ورود به محوطه این مجتمع تجاری بزرگ، ون های مخصوص حمل بازدیدکنندگان قرار دارد که آنها را تا ساختمان اصلی هدایت می کنند.

در بخشی از این مجتمع تجاری یک مراسم افتتاحیه برگزار شد که در این مراسم تنها فعالان گردشگری دعوت شده حضور داشتند و نه مردم عادی. در این مراسم افتتاحیه محمد محب خدایی معاون گردشگری کشور که اصرار زیادی برای برپایی این نمایشگاه در چنین مکانی داشت سخنرانی کرد و گفت: امروزه به این باور رسیده ایم که با کمترین هزینه و مدیریت نوین می توان شهرها را بر اساس شهر گردشگری شکل داد. این تبلور را در برنامه هایمان داریم و می خواهیم به اهداف موردنظرمان برسیم. یکی از بارزترین مراکز که نیازهای یک شهر گردشگر را در خود دارد همین مرکز تجاری و فرهنگی است، بنابراین صرفا شهر گردشگر محدود به یک شهر نیست بلکه شهر گردشگر مقصدی است که میزبان خود را برای پذیرایی از میهمان آماده کرده است.

پس از سخنرانی محب خدایی، گروه موسیقی رستاک به اجرای برنامه پرداختند. در این هنگام علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بازدید از نمایشگاه رفت. تقریبا نیمی از این سالن نیز به این واسطه خالی شد. مونسان از تک تک غرفه های این نمایشگاه بازدید کرد. نمایشگاه شهر گردشگر در حالی در این مجتمع تجاری برپا شده که تبلیغات زیادی برای معرفی آن نشده بود اما حضور معاون رئیس جمهور در این برنامه موجب شد تا توجهات به این مجتمع تجاری بزرگ بیشتر جلب شود. در واقع برپایی نمایشگاهی با نام گردشگری در این مجتمع تجاری به نوعی معرفی این مجتمع بود، چرا که این نمایشگاه هیچ چیزی برای عرضه به بازدیدکننده نداشت آن هم در صورتی که همزمان با این برنامه، نمایشگاه ملی صنایع دستی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست.

شرکت کنندگان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شهر گردشگر با مشکل خروج از این منطقه نیز روبرو بودند. این نمایشگاه تا نهم شهریورماه همچنان در این مجتمع تجاری برپا خواهد بود.