رئیس سیا: پوتین باور دارد “پافشاری”، بر نتیجه جنگ اوکراین می‌افزاید/ چین، جنگ را رصد می‌کند
رئیس سیا: پوتین باور دارد “پافشاری”، بر نتیجه جنگ اوکراین می‌افزاید/ چین، جنگ را رصد می‌کند
مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت که رئیس‌جمهوری روسیه باور دارد که اصرار و پافشاری بر ادامه درگیری نظامی در اوکراین دستاورد او در این جنگ را ارتقا خواهد داد.

مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت که رئیس‌جمهوری روسیه باور دارد که اصرار و پافشاری بر ادامه درگیری نظامی در اوکراین دستاورد او در این جنگ را ارتقا خواهد داد.

به گزارش صبح اقتصاد، «ویلیام برنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا شنبه در نشست فایننشال تایمز در واشنگتن گفت: در چارچوب ذهنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، او باور ندارد که از پس باخت برآید.

این مقام ارشد سیا تاکید کرد: به اعتقاد من، او در حال حاضر اینگونه قانع شده است که اصرار و پافشاری هنوز هم می‌تواند باعث پیشرفت او شود.

ویلیام برنز در بخش دیگری از صحبت‌هایش همچنین گفت که فاز دوم جنگ در اوکراین که اکنون روی دونباس در شرق و جنوب متمرکز است، “دست‌کم به همان اندازه خطرناک‌” و شاید “حتی خطرناک‌تر” از فاز اول این درگیری باشد.
رئیس سیا گفت: فکر می‌کنم پوتین خیلی روی این فاز دوم “حمله زشت و بی‌رحمانه” علیه اوکراینی‌ها تاکید کرده است. پوتین احتمالا از برخی از ناکامی‌ها در فاز اول درس گرفته باشد. چشم‌انداز کلی جنگ و اینکه جاه‌طلبی ارضی مسکو به جنوب‌شرق محدود می‌شود یا اینکه توسعه می‌یابد که شامل اودسا، کی‌یف یا دیگر مناطق شود، به این بستگی خواهد داشت که آیا نیروهای روس می‌توانند طی هفته‌های آتی پیشرفتی داشته باشند یا خیر.
او همچنین تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر استقرار قریب‌الوقوع قابلیت‌های هسته‌ای روسیه وجود ندارد.

برنز گفت: ما به عنوان یک جامعه اطلاعاتی، شواهدی دال بر اینکه روسیه قصد داشته باشد تسلیحات هسته‌ای مستقر کرده یا حتی از آنها استفاده کند، ندیده‌ایم. با این حال نمی‌توانیم آن احتمالات را نادیده بگیریم.
ویلیام برنز همچنین در خصوص کمک اطلاعاتی آمریکا به اوکراین که طبق گزارش‌ها در کشتن ژنرال‌های روس و غرق کردن ناو مسکووا نقش داشته است، بیانیه‌های قبلی شورای امنیت ملی آمریکا و پنتاگون را تکرار کرد و گفت که  آمریکا چنین اطلاعات دقیقی ارائه نکرده است.
او گفت: کاملا موافقم که خیلی غیرمسوولانه و خیلی خطرناک است که مردم درباره مسائل اطلاعاتی خاص در عیان و نهان صحبت کنند؛ چه اینکه در خفا درز پیدا کرده باشد یا نه.
رئیس سیا همچنین گفت: این یک اشتباه فاحش بود که پوتین اوکراینی‌ها را دست‌کم گرفت –این بزرگترین اشتباه پوتین بود که برای این حمله برنامه‌ریزی و آن را اجرا کرد. همچنین فکر می‌کنم اشتباه باشد که اطلاعات جمع آوری شده نظامی اوکراین را دست‌کم بگیریم.
برنز همچنین گفت اظهارنظر پوتین درباره اینکه پیوستن احتمالی سوئد و فنلاند به ناتو را “خط قرمز” خوانده، مایه نگرانی است اما افزود که لفاظی او نباید مانعی در یک ائتلاف گسترده‌شده باشد، البته اگر همانطور که به نظر می رسد این دو کشور منطقه نوردیک و ناتو کاملا روی آن اتفاق‌نظر دارند،

چین، جنگ اوکراین را رصد می‌کند

ویلیام برنز در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مساله تایوان گفت، چین از نزدیک جنگ روسیه در اوکراین را دنبال می‌کند و این روی محاسبات رهبران چینی بر سر جزیره خودگردان تایوان که پکن روی آن ادعا دارد، تاثیر می‌گذارد.

رئیس سیا گفت که دولت چین تحت تاثیر مقاومت شدید اوکراینی‌ها مقابل حمله روسیه و هزینه‌های اقتصادی‌ای که روسیه متحمل شده، قرار گرفته است.

برنز گفت: به نظر من رهبری چین بسیار محتاطانه به تمامی این مسائل نگاه می‌کند؛ به هزینه‌ها و تبعات هرگونه تلاشی برای استفاده از قوه قهریه برای به دست گرفتن کنترل تایوان.

با این حال او هشدار داد که این موضوع به تغییر اهداف بلندمدت شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین بر سر تایوان منجر نخواهد شد. ویلیام برنز گفت: یک لحظه هم این فکر به ذهنم خطور نمی‌کند که این مساله عزم شی در طول زمان برای به دست گرفتن کنترل تایوان را دچار فرسایش کند. اما گمان می‌کنم این چیزی باشد که روی محاسبات آنها درباره اینکه چطور و چه زمانی بخواهند کاری درباره آن انجام دهند، تاثیر می‌گذارد.

چین حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده اما از تحریم‌های غرب علیه مسکو انتقاد کرده است. پکن و مسکو چند هفته پیش از حمله ۲۴ فوریه یک شراکت استراتژیک “نامحدود” اعلام کردند و در سال‌های اخیر مناسبات انرژی و امنیتی خودشان را برای عقب راندن ایالات متحده و غرب نزدیک‌تر کرده‌اند.

اما ویلیام برنز می‌گوید که به اعتقاد ایالات متحده، چین از اینکه وجهه‌اش بابت ارتباط با “بی‌رحمی” اقدام نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آسیب دیده، ناخرسند است. رئیس سیا گفت: گمان می‌کنم از بسیاری جهات، آن تجربه تلخ اقدام روسیه پوتین در اوکراین طی ۱۰ یا ۱۱ هفته گذشته نشان داده است که در واقع دوستی محدودیت‌هایی دارد.