رابی مولر،استاد نور درگذشت
رابی مولر،استاد نور درگذشت

رابی مولر فیلمبردار هلندی، مشهور به «استاد نور» که با کارگردانان بزرگی چون جیم جارموش، لارس فون تریه و ویم وندرس همکاری داشت در سن ۷۸ سالگی درگذشت. به نقل از ایندپندنت، رابی مولر فیلمبردار برجسته ای که بیش تر برای نوآوریش در کار با دوربین و استفاده منحصر به فرد از نور شناخته می […]

رابی مولر فیلمبردار هلندی، مشهور به «استاد نور» که با کارگردانان بزرگی چون جیم جارموش، لارس فون تریه و ویم وندرس همکاری داشت در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

به نقل از ایندپندنت، رابی مولر فیلمبردار برجسته ای که بیش تر برای نوآوریش در کار با دوربین و استفاده منحصر به فرد از نور شناخته می شد در آمستردام در سن ۷۸ سالگی درگذشت. در بیانیه خانواده اش آمده که وی مدت ها از بیماری دمانس عروقی رنج می برده است.

مولر در طول دوران کاری خود با کارگردانان بزرگی چون جیم جارموش، لارس فون تریه و ویم وندرس در فیلم های برجسته ای چون «مرد مرده»، «شکستن امواج» و فیلم برنده نخل طلای کن«پاریس، تگزاس» همکاری داشته است.

استیو مک کویین کارگردان فیلم «۱۲ سال بردگی» که با مولر در فیلم «جهش کاریب» در سال ۲۰۰۲ همکاری داشت درباره وی چنین گفته بود: من او را با یک موزیسین بلوز مقایسه می کنم، او فقط با اجرای چند آکورد آن چه را که باید منتقل کند منتقل می کند. او یک کمال گراست.

مولر در کوراسائو جزیره ای در کارائیب بدنیا آمد و بعدها تحصیلات خود را در آکادمی فیلم  هلند در شهر آمستردام گذراند.

«تابستان در شهر» به کارگردانی ویم وندرس نخستین فیلم بلند وی در مقام فیلمبردار بود. او و وندرس پس از این فیلم در ۹ اثر دیگر از جمله سه گانه فیلم های جاده ای به نام های «آلیس در شهرها»، «حرکت اشتباه» و «سلاطین جاده» با یکدیگر همکاری داشتند.

مولر همچنین به خاطر همکاریش با جیم جارموش شناخته می شود. فیلم «مغلوب قانون» اولین همکاری آن هاست که برای مولر نامزدی بهترین فیلمبرداری را در جوایز مستقل اسپریت به ارمغان آورد.

جیم جارموش در واکنش به خبر درگذشت مولر چنین نوشت: بدون او، فکر نمی کنم چیزی درباره فیلمسازی بدانم.