رافائل گروسی: اوکراین برای دریافت تجهیزات مورد نیاز تاسیسات هسته‌ای خود درخواست داده است
رافائل گروسی: اوکراین برای دریافت تجهیزات مورد نیاز تاسیسات هسته‌ای خود درخواست داده است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد، اوکراین "فهرستی جامع از تجهیزات مورد نیاز" برای اداره نیروگاه‌های اتمی خود در جریان جنگ با روسیه را نزد این آژانس مطرح کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد، اوکراین “فهرستی جامع از تجهیزات مورد نیاز” برای اداره نیروگاه‌های اتمی خود در جریان جنگ با روسیه را نزد این آژانس مطرح کرده است.

به گزارش صبح اقتصاد، به نقل از خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای تصریح کرد، این فهرست اوکراین شامل دستگاه‌های اندازه گیری تشعشع، تجهیزات محافظتی، تجهیزات کمکی رایانه‌ای، سیستمهای تامین برق و ژنراتورهای دیزلی هستند.

او خاطرنشان کرد: ما به هماهنگ کردن اجرای کمکهایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو در آن ارائه خواهند کرد، از جمله با تحویل مستقیم تجهیزات مورد نیاز به تاسیسات هسته‌ای اوکراین خواهیم پرداخت.

در ادامه این بیانیه تصریح شد: نیازها زیاد هستند و من بسیار قدردان حمایتهای قابل توجهی که کشورهای عضو در نهاد ما تا کنون خبر از در دسترس قرار دادنشان داده‌اند، هستم.

اوکراین ۱۵ راکتور هسته‌ای در چهار نیروگاه دارد، در حالی که بر اساس گزارشها هم اکنون هفت تای آنها به شبکه تامین برق این کشور متصل هستند؛ این رقم شامل دو راکتور مستقر در تاسیسات زاپروژیا که هم اکنون تحت کنترل روسیه است، می‌شود.

گروسی خاطرنشان کرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز داده‌های سیستم‌های نظارتی نصب شده خود در محل نیروگاه از کار افتاده چرنوبیل را دریافت نکرده است.

گروسی قرار است چند روز دیگر به بازدید از این نیروگاه که نیروهای روسی بلافاصله بعد از حمله به اوکراین اشغال کرده و سپس در تاریخ ۳۱ مارس آنجا را ترک کردند، برود. او بیان کرد که به تحویل تجهیزات رصد تشعشع و همچنین تجهیزات حفاظت شخصی خواهد پرداخت.