راهکارهایی برای جلوگیری از مقایسه خود با دیگران
راهکارهایی برای جلوگیری از مقایسه خود با دیگران
ممکن است شما پیگیر اتفاقات مختلف در زندگی دوستان و اطرافیانتان باشید، اگر از دستاوردهای آنها مثل موفقیت در شغل و ازدواج فقط خوشحال شدید، روش مناسبی را در پیش گرفته‌اید، اما اگر وضعیت و موقعیت‌های زندگی دیگران را با شرایط خودتان مقایسه کردید، قطعا خود را در موقعیت خطرناک مقایسه با دیگران قرار داده‌اید.

از نظر علم روانشناسی، زندگی شما منحصر به خودتان است. در واقع هر چیزی که شما را به عنوان یک انسان می‌سازد، گنجینه‌ای با ارزش از شخصیت وجودی شما و متعلق به شما است، پس هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید.

روانشناسان معتقدند با مقایسه کردن زندگی خود با دیگران، فرصت طلایی زندگی براساس علایق خود را از دست داده‌اید و خود را به اجبار در موقعیتی قرار داده‌اید که از داشته‌های دیگران با اینکه هرگز به آنها نیازی ندارید حسرت بخورید.

اگر شما وضعیت دارایی خود را با ثروت دیگران مقایسه می‌کنید، چرا از خودتان نمی‌پرسید که من هیچ اطلاعی از وضع زندگی آنها ندارم. شاید برای شما هم این مورد تجربه شده که بعد از اینکه در مورد وضعیت جدید دیگران مثل خرید خانه و ماشین بهتر، به شدت حسرت خورده‌اید، با گذشت زمان متوجه شده‌اید که آنها به علت عدم توانایی پرداخت اقساط، به بانک بدهکار شده‌اند.

روانشناسان معتقدند که معمولا انسان در جایگاه مقایسه، ضعف‌های خود را با توانایی‌های دیگران در دو کفه ترازو می‌گذارد که این هرگز یک قضاوت عادلانه نیست. هرچند که مقایسه توانایی‌های شما با قدرت دیگران نیز تحت هیچ شرایطی پسندیده و عاقلانه نیست چون ممکن است افراد قدرتمندتر از شما نیز وجود داشته باشند.

در واقع روش مطلوب زندگی از نظر شما هیچ ارتباطی با رتبه شما در مهارت یا جایگاهی خاص ندارد و اگر شما در کاری مطلوب نیستید، هرگز به این معنا نیست که نمی‌توانید آن را انجام دهید. پس اگر خود را با دیگران مقایسه کنید، ممکن است کاری را که از انجام آن لذت می‌برید رها کنید.

خشم و انزجار محصول مقایسه خود با دیگران است. اگر شما به جای تشویق خود و خانواده، صرفا به داشته‌های دیگران چشم دوخته‌اید، نگاه شما به زندگی به شدت تغییر کرده و صرفا از داشته‌های آنها ناراحت و از شکست آنها خرسند می‌شوید.

این باور غلط به شدت زندگی شما را تخریب می‌کند. هرگز و تحت هیچ شرایطی خود را با دیگران مقایسه نکنید، با مقایسه خود با دیگران فرصت لذت بردن از زندگی خود را فدای حسرت خوردن از داشته‌های دیگران می‌کنید.

روانشناسان بر این باورند که برای جلوگیری از مقایسه خود با دیگران در اولین گام باید به خودآگاهی دست یابید، یعنی به جای اینکه بگویید او از من قدرتمندتر یا باهوش تر است، خود را با خودتان مقایسه کنید و با خود بگویید من از ماه گذشته قدرتمندتر شده‌ام.

یاد بگیرید که همیشه به دستاوردهای دیگران لبخند بزنید و برای آنها آرزوی خوشبختی کنید. اگر شما از خوشبختی دیگران در زندگی خوشحال می شوید، در مسیر محکم شدن روابط قدم برداشته‌اید و مسلما  به دنبال آن دوستان بیشتر و فرصت‌های بهتری را پیدا می‌کنید.

منبع: بهداشت نیوز

 

  • منبع خبر : بهداشت نیوز