راهکارهای افزایش امنیت کیف پول ارز دیجیتال
راهکارهای افزایش امنیت کیف پول ارز دیجیتال
یکی از مهم‌ترین ابزارها برای خرید و فروش ارز دیجیتال و سرمایه گذاری در این حوزه، داشتن کیف پول دیجیتالی امن است. کاربران ارزهای دیجیتال علاوه بر اینکه می‌بایست کیف پول امنی را برای رمزارزهای خود انتخاب کنند، می‌بایست نکات امنیتی را نیز در این خصوص رعایت نمایند.

یکی از مهم‌ترین ابزارها برای خرید و فروش ارز دیجیتال و سرمایه گذاری در این حوزه، داشتن کیف پول دیجیتالی امن است. کاربران ارزهای دیجیتال علاوه بر اینکه می‌بایست کیف پول امنی را برای رمزارزهای خود انتخاب کنند، می‌بایست نکات امنیتی را نیز در این خصوص رعایت نمایند. در مقاله پیش رو، ابتدا انواع کیف پول دیجیتالی و امنیت آنها را بررسی کرده و سپس به راهکارهای افزایش امنیت کیف پول‌های دیجیتال می‌پردازیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

برای درک بهتر کیف پول دیجیتالی، ابتدا شما را با دو مفهوم کلید خصوصی و کلید عمومی آشنا می‌کنیم:

کلید خصوصی (Private Key): کلید خصوصی یک رشته متنی بلند، متشکل از اعداد و حروف انگلیسی است که برای خرج کردن ارز دیجیتال یا ارسال آن به کیف پول دیگر به کار می‌رود. از آن جایی‌که اطلاعات هویتی در بلاک چین ثبت نمی‌شوند، شبکه ارزهای دیجیتال، از طریق کلید خصوصی تشخیص می‌دهد که شما مالک یک کیف پول و دارایی‌های درون آن هستید.

کلید عمومی (Public Key): کلید عمومی رشته‌ای از اعداد و حروف انگلیسی است که از روی کلید خصوصی، با استفاده از توابع رمزنگاری به دست می‌آید. در واقع اگر کسی بخواهد یکی از ارزهای دیجیتالی را برای ما ارسال کند، باید کلید عمومی کیف پول ارز دیجیتال خود را در اختیار او قرار دهیم.

به بیان ساده‌تر، کلید یا آدرس عمومی برای ارزهای دیجیتال، مانند شماره کارت بانکی شما عمل می‌کند، درحالی که کلید خصوصی همانند رمزعبور حساب شما عمل می‌کند.  ذکر این نکته لازم است که برای ارسال ارز دیجیتال، کلید خصوصی که در کیف پول شما ذخیره شده‌ است باید با کلید عمومی شما هماهنگی داشته باشد.

کیف پول‌های ارز دیجیتال، یک برنامه نرم‌افزاری است که کلیدهای عمومی و خصوصی مرتبط با بلاک چین را ذخیره می‌کند. این کلیدها با بلاک‌چین‌ در تعامل هستند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا ارزهای دیجیتال خود را از طریق آنها ارسال، دریافت و مانده‌حساب ارزهای دیجیتالی را ردیابی کنند. هنگام خرید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری، شما به یک کیف پول دیجیتالی نیاز دارید.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه عمل می‌کند؟

کیف پول دیجیتال یا اصطلاحا والت (wallet)، ارز فیزیکی را در خود جای نمی‌دهد و ارز دیجیتالی نیز هیچ‌گاه نمی‌تواند در یک کیف پول فیزیکی نگه‌داری شود. کریپتوکارنسی (رمزارز) وجود فیزیکی ندارد و به‌صورت کلیدهای رمزنگاری شده عمومی و خصوصی ذخیره می‌شود.

هنگامی که فردی برای شما ارز دیجیتال ارسال می‌کند، یا شما به کیف پول ارز دیجیتال شخص دیگری ارز انتقال می‌دهید، درواقع مالکیت ارزها به کیف پول‌ها شما منتقل می‌شود و هیچ‌گونه انتقال فیزیکی در این میان اتفاق نمی‌افتد و تراکنش‌ها به‌صورت یک گزارش بر روی بلاکچین ثبت می‌شود. ازآنجایی‌که بلاک‌چین‌ها کاملاً شفاف هستند، مقدار پول و تراکنش‌های مالی یک کیف پول خاص قابل مشاهده می‌باشد. اما آدرس یک کیف پول دیجیتالی، هویت واقعی صاحب خود را آشکار نمی‌کند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال کدام‌اند؟

کیف پول‌ها را می‌توان بر اساس روش ذخیره‌سازی و دسترسی به ارزهای دیجیتال، در انواع، دسکتاپ، تحت وب، موبایل، سخت‌افزاری و کاغذی دسته‌بندی کرد:

 

 

  • دسکتاپ: این نوع از کیف پول ارز دیجیتال را می‌توانید روی رایانه و لپ‌تاپ خود دانلود و نصب کنید. در صورت هک شدن یا ویروسی شدن کامپیوتر شما، امنیت کیف پول ارز دیجیتال از بین می‌رود. این کیف پول‌ها، کلید خصوصی شما را به صورت آنلاین ذخیره می‌کنند.
  • تحت وب: از آن آنجایی که این نوع از کیف پول‌های ارز دیجیتال در بستری آنلاین اجرا می‌شوند، در هر دستگاهی و در هر شرایطی قابل‌استفاده می‌باشند. بنابراین، به دلیل آنکه این کیف پول‌ها کلیدهای شما را بصورت آنلاین ذخیره می‌کنند، در معرض حملات و دزدی‌های هکرها قرار دارند.
  • موبایل: کیف پول‌های موبایلی نرم افزارهایی هستند که بر روی گوشی‌های موبایل قابل نصب و راه اندازی می‌باشند و ارزهای دیجیتال را بصورت آنلاین ذخیره می‌کنند. دسترسی به کیف پول دیجیتالی از طریق موبایل نسبت به دسکتاپ، ساده‌تر و کاربردی‌تر است.
  • سخت‌افزاری: کیف پول‌های سخت افزاری دستگاه‌های فیزیکی هستند که برای ذخیره کلید‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کیف پول‌ها، چون کلیدهای شما را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند، ایمنی خیلی زیادی نسبت به سایر مدل‌ها دارند.
  • کاغذی: کیف پول‌های کاغذی دسته دیگری از کیف پول‌های دیجیتال می‌باشند که کلید خصوصی آن روی کاغذ چاپ شده و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. برای انتقال ارزهای دیجیتال از کیف پول کاغذی، باید آنها را به کیف پول نرم‌افزاری انتقال دهید.

کیف پول‌های دیجیتالی در چه سطحی از امنیت قرار دارند؟

درجه‌بندی‌های مختلفی در زمینه امنیت کیف پول دیجیتالی وجود دارد. میزان امنیت کیف پول دیجیتالی به نوع آن و ارائه‌دهنده سرویس شما بستگی دارد. یک کیف پول آفلاین نسبت به یک سرور تحت وب از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است. کیف پول‌های آنلاین به‌واسطه آنلاین بودنشان می‌توانند طعمه خوبی برای هکرها باشند. در حالی که کیف پول‌های آفلاین، به دلیل ذخیره آفلاین ارزهای دیجیتال، عدم دسترسی به اینترنت و سازنده شخص ثالث از امنیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

اینکه کیف پول‌های آفلاین آسیب‌پذیری کمتری دارند، دلیل بر این نیست که در رابطه با اقدامات امنیتی کوتاهی کنید. صرف‌نظر از نوع کیف پولی که دارید، باید بدانید که ازدست‌دادن کلیدهای خصوصی به معنای ازدست‌دادن پول شما است. از سوی دیگر، اگر شما به اشتباه برای فردی ارز دیجیتال بفرستید یا اینکه هک شوید، هیچ راهی وجود ندارد که ادعای خود را اثبات کنید و امکان برگشت تراکنش وجود نخواهد داشت.

راهکارهایی برای اطمینان از امنیت کیف پول ارز دیجیتال

هنگام انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب، برای حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال خود والت‌های آفلاین را در اولویت قرار دهید. اما چنانچه کیف پول دیگری انتخاب کردید جهت افزایش امنیت دارایی خود موارد زیر را مدنظر قرار دهید.

·         از کیف پول دیجیتالی خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید

تهیه یک نسخه پشتیبان به شما کمک می‌کند در صورت وقوع نقص‌های رایانه‌ای کیف پولتان را بازیابی کنید. گرچه ریسک هک‌شدن توسط هکرها همیشه در نسخه‌های آنلاین وجود خواهد داشت.

·         نرم‌افزارهای کیف پول خود را به‌روزرسانی کنید

نرم‌افزارهای کیف پول دیجیتالی را که در رایانه یا تلفن همراه خود نصب کرده‌اید، به‌روزرسانی کنید. با این کار، امن‌ترین محیط را برای ارزهای دیجیتال خود فراهم خواهید کرد. علاوه بر کیف پول، تلفن همراه و رایانه خود را نیز به‌روز نگه دارید تا اطمینان بیشتری در رابطه با امنیت کیف پول دیجیتالی خود داشته باشید.

·         لایه‌های امنیت کیف پول ارز دیجیتال را افزایش دهید

هر چه لایه‌های امنیتی بیشتر باشند، اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت. به کار بردن رمزهای عبور طولانی و پیچیده و انتقال پول از آدرستان توسط رمزعبور، راهکارهای اضافی برای بالا بردن امنیت کیف پول ارزهای دیجیتالی هستند.

همچنین، استفاده از کیف پول‌های مشهور و دارا بودن قابلیت تأیید دوعاملی و درخواست رمز عبور اضافی در هنگام اجرا کردن نرم‌افزار را می‌توان از دیگر اقدامات برای بالابردن امنیت کیف پول دیجیتالی دانست. همچنین می‌توانید از کیف پول‌هایی با قابلیت «چند امضایی» استفاده کنید. در این صورت، هر تراکنش شما باید توسط کاربری دیگر یا حتی چند کاربر دیگر تأیید شود.

جمع‌بندی موضوع امنیت کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال برای پاسخگویی به نیازهای مختلفی طراحی شده‌اند. هنگام انتخاب بهترین کیف پول علاوه بر تامین نیازهای خود، می‌بایست امنیت دارایی‌های دیجیتال خود را با راهکارهای گوناگون افزایش دهید. اگر تجربه‌ای در زمینه امنیت کیف پول دیجیتالی دارید حتما با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

 

تولید محتوا توسط تیم صرافی ارز دیجیتال همتاپی