راه اندازی بورس نفت منجر به شفاف شدن فروش نفت در دوران تحریم خواهد شد
راه اندازی بورس نفت منجر به شفاف شدن فروش نفت در دوران تحریم خواهد شد

قائم مقام وزیر نفت با بیان اینکه راه اندازی بورس نفت منجر به شفاف شدن فروش نفت در دوران تحریم خواهد شد، گفت: بخش خصوصی توان صادرات نفت را دارد. مرضیه شاهدایی، قائم مقام وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شرایط فعلی کشور به نحوی است که باید درباره بورس نفت و ایجاد […]

قائم مقام وزیر نفت با بیان اینکه راه اندازی بورس نفت منجر به شفاف شدن فروش نفت در دوران تحریم خواهد شد، گفت: بخش خصوصی توان صادرات نفت را دارد.

مرضیه شاهدایی، قائم مقام وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شرایط فعلی کشور به نحوی است که باید درباره بورس نفت و ایجاد آن تصمیم گیری می شد، گفت: تقاضا برای فروش نفت در حال حاضر زیاد است. بسیاری معتقدند که چرا باید شرکت ملی نفت به تنهایی اقدام به فروش نفت کند؛ از سویی دیگر این دسته از افراد عقیده دارند که بخش خصوصی توانمند در کشور وجود دارد  و می تواند در حوزه صادرات و فروش نفت ورود کند.

وی ادامه داد: با توجه به تقاضای شکل گرفته در این زمینه دولت تصمیم گرفت که عرضه نفت در بورس را کلید بزند. به این ترتیب هر بخش توانمند در داخل و حتی خارجی هایی که تمایل به خرید نفت ایران دارند، البته با مشارکت بخش داخلی ، می‌توانند اقدام به خرید نفت در بورس کنند.

به گفته این مقام مسوول، علت تصمیم دولت برای عرضه نفت در بورس، ایجاد شفافیت در روند فروش نفت بود تا همانند گذشته نفت توسط افرادی خاصی و در شرایطی غیر شفاف فروخته نشود.

قائم مقام وزیر نفت در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره اینکه آیا بخش خصوصی توان فروش و صادرات نفت را دارد، توضیح داد: بله قادر به فروش و صادرات نفت است، اما نه در حجم بالا بلکه می تواند محموله های خرد را صادر کند.  در بسیاری از صنایع دیگر نیز حجم فعالیت و معاملات دولت بیش از بخش خصوصی است و این روندی طبیعی است. یکی از نکات مثبت دیگر عرضه در بورس، تسویه نقدی هزینه محموله است که در ابتدا دریافت می شود.

شاهدایی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه تسویه ارزی محموله های نفت عرضه شده در بورس در دوران تحریم قبلی با شکست رو به رو شد، آیا تضمینی وجود دارد که در دور جدید تسویه ارزی با شکست مواجه نشود، اظهار داشت: برای این موضوع تمهیداتی اندیشیده شده و معتقدم که بخش خصوصی قادر به تسویه ارزی نرخ محموله خواهد بود.

عطف به گفته های قائم مقام وزیر نفت درباره تمهیدات در نظر گرفته شده درباره امکان تسویه ارزی ارزش محموله های نفت عرضه شده در بورس ، پیش از این  سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره روش های تسویه ارزی پول نفت گفته بود: دولت در تلاش است تا در این بخش بتواند از ارزهای دیجیتال برای برخی از معاملات خود استفاده کند.