راه خونین و دشوار اوکراین برای شکستن سد روسیه در جبهه جنوب
راه خونین و دشوار اوکراین برای شکستن سد روسیه در جبهه جنوب
نیویورک‌تایمز با بررسی میدانی اوضاع در جبهه‌های جنوبی اوکراین، مدعی است پس از ماه‌ها پیشروی کُند در میدان‌های مین، روستاها و دشت‌های وسیع، سربازان اوکراینی در حال پیشروی‌های بزرگتری در امتداد دو خط حمله اصلی هستند که «اهمیت تاکتیکی» بالایی دارد.

نیویورک‌تایمز با بررسی میدانی اوضاع در جبهه‌های جنوبی اوکراین، مدعی است پس از ماه‌ها پیشروی کُند در میدان‌های مین، روستاها و دشت‌های وسیع، سربازان اوکراینی در حال پیشروی‌های بزرگتری در امتداد دو خط حمله اصلی هستند که «اهمیت تاکتیکی» بالایی دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه نیویورک‌تایمز، تحلیلگران نظامی بر این باورند که مساحت پیشروی اوکراین چندان چشمگیر نیست، اما از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که مسکو را به جابجا کردن نیروهایش در دیگر نقاط خطوط حمله واداشته است. اندیشکده آمریکایی «مطالعات جنگ» مدعی است که جابجایی نیروهای روسیه در نهایت به تضعیف استحکامات دفاعی این کشور و پیشروی قاطعانه اوکراین منجر خواهد شد.

ضدحمله اوکراین با سر و صدای زیاد و همراه تجهیزات غربی در تابستان و با رویکرد حمله سریع رو به جلو آغاز شد، اما پس از تحمیل تلفات سنگین جانی و تسلیحاتی به ارتش اوکراین، فرماندهان این کشور رویکرد پیشروی آرام و پایدار را در پیش گرفتند تا علاوه بر حفظ منابع خود، منابع روسیه را تمام کنند.

همزمان با نبرد نیروهای اوکراینی در گودال‌ها و در روی زمین، ارتش این کشور با موشک‌ها و پهپادهای خود از جمله موشک انگلیسی «سایه طوفان» مواضع روسیه را کیلومترها دورتر از خطوط مقدم هدف می‌گیرد تا زنجیره تامین تدارکات نیروهای روسیه را مختل کند.

راه خونین و دشوار اوکراین برای شکستن سد روسیه در جبهه جنوب

در روز شنبه ارتش روسیه اعلام کرد که ۲ موشک اوکراینی که البته سایه طوفان نبودند و مدل تغییریافته موشک پدافندی «اس-۲۰۰» بودند و پل کریمه را هدف گرفتند، رهگیری و سرنگون کرده است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه در جنوب اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد، اما هیچ راه زمینی میان سرزمین اصلی روسیه و این شبه‌جزیره وجود نداشت. از این رو، مسکو به فکر ساخت پلی در تنگه کرچ افتاد.

این پل در سال ۲۰۱۸ توسط شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه افتتاح شد، یک مسیر ارتباطی حیاتی برای انتقال نیروهای روسیه در آغاز عملیات نظامی اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ بود و در تصرف مناطق خرسون و زاپوریژیا نقشی اساسی ایفا کرد. کی‌یف متعهد شده که آنقدر این پل را هدف قرار دهد تا بالاخره حمل‌ونقل روی آن را غیرممکن کند.

در تصاویری که شنبه از پل کریمه منتشر شد، دود بزرگی روی این پل مشاهده شد؛ اما طرف روس اعلام کرد که این دود ناشی از بمب دودزایی بوده که خود روس‌ها برای حفاظت از پل به کار گرفتند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی با ۲ موشک اس-۲۰۰ زمین به هوا به این پل حمله کردند که سامانه‌های پدافند هوایی تنگه کرچ آن‌ها را رهگیری کردند. سرگئی آکسیونوف، مقام ارشد روسیه در شبه‌جزیره کریمه گفت که این پل آسیبی ندیده است.

راه خونین و دشوار اوکراین برای شکستن سد روسیه در جبهه جنوب

در نبرد زمینی، اوکراینی‌ها در حال پیشروی در ۲ خط حمله اصلی هستند: از روستای شرقی «استارومایورسکه» به سمت شهر «بردیانسک» که بندری در دریای آزوف است و از مناطق غربی‌تر به سمت شهر «ملیتوپل» که یک مرکز حمل‌ونقل حیاتی در نزدیکی ساحل است.

نیروهای اوکراینی از اوایل ژوئن حدود ۱۶ تا ۲۰ کیلومتر از نقطه شروع خود در ضدحمله پیشروی کرده‌اند. هدف کی‌یف این است که به دریای آزوف رسیده و پل کریمه را تخریب کنند.

تحلیلگران نظامی هشدار داده‌اند که نیروهای اوکراینی هنوز راه خونین و دشواری برای پیشروی در مواضع دفاعی نیروهای روسیه دارند. آن‌ها باور دارند که سرنوشت نبردها به تامین مهمات و دیگر منابع و همچنین روحیه سربازان بستگی خواهد داشت؛ اما به دلیل انتشار اطلاعات نادرست توسط ارتش‌های هر دو کشور، تخمین دقیق این احتمال دشوار است.

با این وجود، حتی اگر نیروهای اوکراین بتوانند از نخستین خط دفاعی روسیه عبور کنند، باید به یاد داشت که مسکو چندین ماه برای برقراری استحکامات دفاعی خود وقت داشته و قدرتمندترین موانع دفاعی از زمان جنگ جهانی دوم را ایجاد کرده است؛ مجموعه‌ای از گودال‌ها، تله برای تانک‌ها، ‌میدان‌های مین وسیع، رگبار، بالگردهای تهاجمی و دیگر انواع پشتیبانی هوایی. اوکراین حتی با وجود سلاح‌های غربی هم در غلبه بر این موانع دفاعی ناکام بوده است؛ مخصوصا میدان‌های مین.

اما نهاد اطلاعاتی انگلیس روز شنبه ادعا کرد که نیروهای روسیه با فرسایش شدید و نبردهای سنگین در خط مقدم مواجه شده‌اند.

در عین حال، روسیه عملیاتی تهاجمی را در شهر شمالی «کوپیانسک» در دست دارد. تحلیلگران بر این باورند که مسکو می‌خواهد با تشدید فشار بر این منطقه، نیروهای اوکراین را وادار به عقب‌نشینی از مواضع تهاجمی خود در دیگر مناطق کند.

یک سخنگوی فرماندهی شرقی ارتش اوکراین گفت که نیروهای روسیه هنوز پیرامون کوپیانسک حمله می‌کنند و در هشت تلاش مختلف سعی کردند با ۳۲۸ گلوله توپ با کالیبرهای مختلف مواضع اوکراین را در این شهر هدف قرار دهند.

راه خونین و دشوار اوکراین برای شکستن سد روسیه در جبهه جنوب
وضعیت میدانی در جبهه جنوبی اوکراین

اوکراین امید دارد که فشار در خطوط مقدم همراه با حمله عمیق به مواضع فرماندهی، زنجیره تدارکات و انبارهای مهمات روسیه، در نهایت موجب شکسته‌شدن استحکامات دفاعی روسیه شود. با این حال، این مواضع دفاعی منعطف هستند و نیروهای روسیه می‌توانند با جذب حملات اوکراین، در زمان مناسب دست به ضدحمله بزنند.

تحلیل اطلاعات نظامی بریتانیا نشان می‌دهد که با اعزام مجدد نیروهای روسیه برای مقابله با پیشروی‌های اوکراین، احتمالاً دفاع این کشور در جنوب منطقه خرسون در امتداد رودخانه دنیپرو تضعیف خواهد شد.

تحلیلگران غربی گفتند که نیروهای اوکراینی که قلمرو غرب رودخانه دنیپرو را در اختیار دارند، اخیراً به شهر «کوزاچی لاهری» در کرانه شرقی تحت کنترل روسیه حمله کردند. اما هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا نیروها می‌توانند حضوری پایدار در آنجا داشته باشند یا خیر. ارتش اوکراین این عملیات را تایید نکرده است.

ریبار، یک وبلاگ‌نویس نظامی بانفوذ روسی، روز شنبه گزارش داد: دشمن همچنان یک پل کوچک در غرب کوزاچی لاهری را در دست دارد.

در یکی از دو خط حمله اصلی، خطی که هدف آن بندر ساحلی بردیانسک است، اوکراین مواضع خود را در اطراف روستای ویران‌شده «استارومایورسکه» مستحکم کرده و به نظر می‌رسد که به سمت مقر مستحکم روسیه در «اوروژاین» پیش می‌رود.

اوکراین هزاران سرباز، از جمله کارکشته‌ترین تفنگ‌داران نیروی دریایی و همچنین تجهیزات زرهی خود را به کارزار نبرد جنوب در پایین رود «موکری والی» اختصاص داده است.

اگر نیروهای اوکراین بتوانند از میان یا اطراف اوروژاین عبور کنند، به ۸۰ کیلومتری دو شهر بندری اصلی بردیانسک و ماریوپل در دریای آزوف رسیده و با هر کیلومتر پیشروی، فشار بیشتری بر خطوط تدارکات روسیه وارد می‌کنند.

راه خونین و دشوار اوکراین برای شکستن سد روسیه در جبهه جنوب

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، روز جمعه گفت که نیروهای کشورش «موفقیت‌های جزئی» در جهت اوروژاین و جنوب و جنوب شرقی استارومایورسکه به دست آورده‌اند.

گردان وستوک روسی، یک گروه نظامی که در این منطقه می‌جنگد، روز جمعه گزارش داد که «توپخانه‌های دو طرف چنان منطقه اوروژاین را چنان شخم زده‌اند که حتی وقتی ما برخی از مواضع را رها کردیم، نیروهای اوکراین جرات تصاحب مالکیت آن را به خود ندادند.»

در روز شنبه وبلاگ‌نویس‌های نظامی روس از تداوم نبرد در این شهر مورد مناقشه خبر دادند.

علاوه بر حمله در جهت «ملیتوپل» نیروهای اوکراین از نبردی شدید با پیشرفتی پایدار پیرامون «روبوتین» در منطقه زاپوریژیا خبر دادند.

روبوتین همان جایی است که در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی که در جنگ طرف روس‌ها را گرفته‌اند به «میدان بردلی» معروف شده است چراکه در ابتدای ضدحمله، اوکراینی‌ها با تانک‌های آلمانی «لئوپارد» و نفربرهای آمریکایی بردلی تلاش کردند از این مسیر پیشروی کنند اما این تجهیزات نظامی ساخت ناتو طعمه بالگردهای «تمساح‌» و دیگر تجهیزات روسیه شدند.

اندیشکده مطالعات جنگ در مورد آن نبرد گفت: حتی اگر دستاوردهای اوکراین در این زمان محدود باشد، توانایی نیروهای اوکراینی برای پیشروی به حومه روبوتین – که نیروهای روسی تلاش زیادی برای دفاع از آن کرده‌اند – همچنان قابل توجه است.

والری شرشن، نماینده نیروهای اوکراینی که در این منطقه می‌جنگند، هفته گذشته گفت که روسیه در حال فراخواندن نیروهای کمکی خطوط دوم دفاعی خود از جمله تفنگداران دریایی، چتربازان و نیروهای ویژه برای توقف پیشروی اوکراین است.

اوکراین در حال پیشروی است، اما به گفته شرشن، موانع متعدد از جمله زمین‌های مین‌گذاری‌شده، راه اوکراین را سد کرده‌اند.

به گفته او، هواپیماهای روس حملات شدیدی را علیه خطوط اوکراین آغاز کرده‌اند و در یک هفته گذشته ده‌ها بار این نیروها را هدف گرفته‌اند.