رایزنی ترامپ و ترزا می درباره ایران و کره شمالی
رایزنی ترامپ و ترزا می درباره ایران و کره شمالی

کاخ سفید از گفتگوی رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس درباره توافق هسته ای ایران و کره شمالی خبر داده است. کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه با ترزا می نخست وزیر انگلیس درباره مسائل مختلف از جمله توافق هسته ای ایران رایزنی کرده است. این گفتگو یک هفته […]

کاخ سفید از گفتگوی رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس درباره توافق هسته ای ایران و کره شمالی خبر داده است.

کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه با ترزا می نخست وزیر انگلیس درباره مسائل مختلف از جمله توافق هسته ای ایران رایزنی کرده است.

این گفتگو یک هفته قبل از آن انجام شده است که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد درباره خروج از توافق هسته ای ایران تصمیم گیری کند.

ترامپ قصد دارد ۱۲ ماه می یعنی ۲۲ اردیبهشت درباره این مساله تصمیم بگیرد که آیا ایالات متحده را از توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران خارج کند یا نه.

برخی منابع آگاه کاخ سفید اعلام کرده اند که ترامپ احتمالا از توافق هسته ای خارج خواهد شد. البته به نظر می رسد ترامپ به دنبال راهی است تا در توافق هسته ای باقی بماند.

دفتر نخست وزیر انگلیس اواخر آوریل اعلام کرده است که “بریتانیا، فرانسه و آلمان بر این مساله اتفاق نظر دارند که توافق هسته ای بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته ای است.”

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه ماه گذشته در سفر به واشنگتن از ترامپ خواست تا در توافق هسته ای باقی بماند.

کاخ سفید افزود: ترامپ در گفتگوی تلفنی با ترزا می بر تعهد خود بر این مساله تاکید کرده است که ایران هرگز به تسلیحات هسته ای دست پیدا نخواهد کرد.

رهبران آمریکا و انگلیس درباره کره شمالی نیز صحبت کردند. کاخ سفید در این باره اعلام کرد: در حالی که برنامه ریزی برای نشست آتی رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی ادامه دارد، ترامپ بر هدف خود برای خلع سلاح کره شمالی تاکید کرده است.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز قرار است امروز یکشنبه برای بازدیدی ۲ روزه عازم واشنگتن شود. وی قرار است با مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کند.

وزیر خارجه انگلیس در نظر دارد طی این سفر با مقام های آمریکایی درباره ایران، کره شمالی و سوریه و سایر مسائل رایزنی داشته باشد.

جانسون طی بیانیه ای اظهار داشت: انگلیس، آمریکا و شرکای اروپایی در تلاش های خود برای مقابله با رفتار ایران که منطقه خاورمیانه را ناامن کرده است، متحد هستند، از جمله فعالیت های سایبری ایران، حمایت از گروه هایی مثل حزب الله و برنامه موشکی خطرناک، ایران همچنین در حال مسلح کردن شبه نظامیان حوثی یمن است.

ترامپ قرار است در ماه جولای سفری رسمی به انگلیس داشته باشد.