رای گیری سازمان ملل درباره حملات شیمیایی در سوریه
رای گیری سازمان ملل درباره حملات شیمیایی در سوریه

دیپلمات‌ها اعلام کردند، شورای امنیت سازمان ملل امروز (پنجشنبه) درباره دو پیش‌نویس قطعنامه یکی متعلق به آمریکا و دیگری متعلق به روسیه که در زمینه تمدید ماموریت کمیته تحقیقات بین‌المللی درباره حملات شیمیایی در سوریه است،‌ رای‌گیری می‌کند. گامی که احتمالا روسیه را وامی‌دارد از حق وتو استفاده کند. به نقل از روزنامه مستقل رای […]

دیپلمات‌ها اعلام کردند، شورای امنیت سازمان ملل امروز (پنجشنبه) درباره دو پیش‌نویس قطعنامه یکی متعلق به آمریکا و دیگری متعلق به روسیه که در زمینه تمدید ماموریت کمیته تحقیقات بین‌المللی درباره حملات شیمیایی در سوریه است،‌ رای‌گیری می‌کند. گامی که احتمالا روسیه را وامی‌دارد از حق وتو استفاده کند.

به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، نیمه‌های امشب ماموریت واگذار شده بهکمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی پایان می‌یابد. این کمیته به این نتیجه رسیده که دولت سوریه در حمله چهارم آوریل از گاز سارین استفاده کرده است. آمریکا مبادرت به درخواست برای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه خود کرده که روسیه نیز همین درخواست را بلافاصله مطرح کرده است.

تصویب هر قطعنامه‌ای در شورای امنیت نیاز به رای مثبت ۹ عضو و عدم استفاده هیچ عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین از حق وتو دارد.

دیپلمات‌ها می‌گویند، هیچ حمایتی از سوی ۱۵ عضو شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه روسیه وجود ندارد که واسیلی نبنزیا، سفیر دائم روسیه می‌گوید این طرح تصحیح اشتباهات برنامه‌ریزی شده کمیته تحقیقات معروف به “سازوکار تحقیقات مشترک” را هدف قرار داده است.

روسیه از ابتدای درگیری‌های این کشور در سال ۲۰۱۱ به ۹ پیش‌نویس قطعنامه درباره سوریه اعتراض کرده که از جمله آن ممانعت در مسیر تلاش آمریکا در ۲۴ اکتبر برای تمدید ماموریت کمیته تحقیقات است.

روسیه معتقد است، دو روز منتظر می‌ماند تا جدیدترین گزارش کمیته مشترک که دولت سوریه را به استفاده از گاز سارین متهم کرد، منتشر شود.

هیئت آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، امیدوار است سازمان ملل و شورای امنیت در برابر استفاده از سلاح‌ شیمیایی علیه غیرنظامیان وارد عمل شده و ماموریت این گروه مهم را تمدید کنند.

هیئت آمریکا افزود: عدم گام برداشتن در این زمینه به منزله موافقت با این اقدامات وحشیانه و تنها گذاشتن ملت سوریه است که از این اقدامات رنج می‌برند.

سخنگوی هیئت آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه گفت: روسیه ورود به مذاکرات در زمینه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا را رد کرد در حالیکه دیپلمات‌ها می‌گویند آمریکا پیش‌نویس طرحش را در جهت کسب حمایت روسیه تغییر داد.