رد اظهارات کنترل کیفیت هوا
رد اظهارات کنترل کیفیت هوا
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران ضمن تایید کیفیت بنزین و ارائه گزارشی از متوسط میزان گوگرد در بنزین استان تهران، انجام آزمایش بنزین منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را تکذیب و اعلام کرد: این حق را برای وزارت نفت هم قائل هستیم که در این زمینه شکایت یا پیگیری حقوقی انجام دهد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد طبق گزارشی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در روزهای آخر شهریور ماه منتشر کرد، غلظت گوگرد در تمام نمونه‌ها – شامل بنزین معمولی و سوپر – سه برابر حد مجاز اعلام شد، اما چند روز بعد سازمان ملی استاندارد ایران طی نشست خبری این موضوع را تکذیب کرد و اعلام کرد که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران باید مشخص کند نمونه‌ها براساس کدام استاندارد و در کدام آزمایشگاه بررسی شدند و روش نمونه‌برداری و حمل نمونه‌ها چگونه بوده است؛ چرا که این فاکتورها بر نتیجه آزمایش تاثیرگذار است.

روز دوم مهر ماه نیز مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن رد شایعه‌ها درباره بالا بودن گوگرد بنزین توزیعی در سطح شهر تهران گفت که کیفیت سوخت توزیعی در این کلانشهر کاملا مطابق استانداردهای سوخت یورو چهار است و آمادگی داریم در حضور نمایندگان سازمان‌های مرتبط کیفیت سوخت‌ جایگاه‌ها را آزمایش کنیم. اما در واکنش به این خبر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که آزمایش این شرکت تحت نظارت موسسه استاندارد و در آزمایشگاه‌های معتبر انجام شده است.

در این رابطه وحید مرندی مقدم – معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران – اظهار کرد: قبل از سال ۱۳۸۷ حد مجاز گوگرد در بنزین با استاندارد یورو دو،  ۳۰۰ پی‌پی‌ام بود، اما در سال ۱۳۸۷ استاندارد بنزین تغییر کرد و با اعمال استاندارد یورو چهار، حد مجاز گوگرد در بنزین شش برابر کاهش یافت و به ۵۰ رسید.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ به بعد میزان گوگرد در بنزین هر سال کاهش یافته است، گفت: میانگین گوگرد در بنزین در شهر تهران در سال ۱۳۹۳ معادل ۵۰ پی‌پی‌ام بوده، اما در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتیب به  ۴۰، ۳۲ پی‌پی‌ام رسیده است. در سال ۱۳۹۶ به دلیل مشکلات فنی در پالایشگاه شازند متوسط میزان گوگرد در بنزین به ۶۹ پی‌پی‌ام رسید که بیشتر از حد مجاز بود و اخطارهای لازم نیز به آن‌ها داده شد. در سال ۱۳۹۷ نیز متوسط میزان این آلاینده در بنزین دوباره به ۳۴ پی‌پی‌ام رسید.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه نمونه بنزین باید در فصل سرد و گرم نمونه‌برداری شود و در پایان سال میزان آلاینده‌های آن اعلام شود، میزان گوگرد در بنزین تهران در نیمه اول سال جاری را ۲۴.۹ پی‌پی‌ام عنوان کرد.

وی افزود: علاوه بر این احتمالا در تجدیدنظر استاندارد بنزین و تغییر آن به استاندارد یورو پنج، حد مجاز گوگرد را باز هم کاهش خواهیم داد.

مرندی مقدم همچنین از مردم خواست که در این زمینه نگرانی نداشته باشند و تصریح کرد: قاعدتا آزمایشی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام داده در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد انجام نشده و از نظر من در این زمینه تخلف شده است.

وی افزود: انجام این آزمایش در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را ۱۰۰ درصد تکذیب می‌کنیم و این حق را برای وزارت نفت هم قائل هستیم که در این زمینه شکایت یا پیگیری حقوقی انجام دهند، چراکه در این زمینه دروغی اعلام شده است.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران همچنین با بیان اینکه مکاتباتی با شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام شده که نام این آزمایشگاه اعلام شود، گفت که هنوز نام آزمایشگاه به سازمان ملی استاندارد داده نشده است.

وی افزود: بررسی میزان گوگرد در بنزین وظیفه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیست و این شرکت مسئولیت کنترل کیفیت هوا را به عهده دارد که مولفه‌های گوناگون از جمله بنزین و خودرو در آن تاثیرگذار هستند. مسئولیت کنترل کیفیت بنزین با سازمان ملی استاندارد و کنترل خودرو به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

مرندی مقدم با بیان اینکه به نظر می‌رسد نتایج آزمایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره میزان گوگرد در بنزین غیراستاندارد است، تصریح کرد: روش حمل، ظرف نمونه‌گیری و مدت زمان نگه‌داری نمونه از جمله فاکتورهایی هستند که بر نتایج آزمایش تاثیر دارد و در صورت تغییر این فاکتورها، ممکن است نتایج آزمایش را غیرقابل استناد کند.

وی با بیان اینکه مشکل دیگری که در نتایج این آزمایش وجود دارد این است که اعلام شده وضعیت میزان گوگرد در گازوئیل بهتر از بنزین است، تصریح کرد: این نتیجه را نیز ۱۰۰ درصد تکذیب می‌کنیم، چراکه وضعیت میزان گوگرد در بنزین به مراتب بهتر از گازوئیل است و این طبیعت بنزین است.

در بررسی جایگاه‌ها به مخلوط آب یا گازوئیل با بنزین برنخوردیم

به گفته این مقام مسئول، استاندارد گازوئیل در حال حاضر اجباری نیست و طبق مصوبه دولت این استاندارد از سال ۱۴۰۰ اجباری می‌شود.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران همچنین تاکید کرد که میزان سرب در بنزین نیز در حال حاضر مطابق استاندارد یورو چهار، صفر است.

مرندی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: اگر آب یا ماده دیگری با بنزین مخلوط شده باشد در جریان آزمایش نمونه بنزین جایگاه‌ها مشخص می‌شود که ما به این موضوع برنخوردیم و نمونه‌هایی که از پالایشگاه برداشته می‌شود هم تاکنون چنین مشکلی نداشته است.

  • منبع خبر : مهر