رد پای رژیم صهیونیستی در کودتای سودان
رد پای رژیم صهیونیستی در کودتای سودان
یک خبرنگار صهیونیست فاش کرد که تل‌آویو از طریق موساد، شورای امنیت داخلی و وزارت خارجه این رژیم در حوادث اخیر سودان نقش داشته و علنا از نظامیان در سودان حمایت می‌کند و معاون رئیس شورای حاکمیتی که در واقع فرد شماره دو در سودان است، علنا با موساد همکاری می‌کند.

یک خبرنگار صهیونیست فاش کرد که تل‌آویو از طریق موساد، شورای امنیت داخلی و وزارت خارجه این رژیم در حوادث اخیر سودان نقش داشته و علنا از نظامیان در سودان حمایت می‌کند و معاون رئیس شورای حاکمیتی که در واقع فرد شماره دو در سودان است، علنا با موساد همکاری می‌کند.

به گزارش صبح اقتصاد، روزنامه عبری زبان “یسرائیل هیوم” در گزارشی درباره اتفاقات اخیر سودان نوشت که یک منبع اسرائیلی مطلع از این اتفاقات از موضع جفری فلتمن، فرستاده آمریکا به شاخ آفریقا در این باره که در توییتی گفته بود کودتا در سودان قابل قبول نیست، انتقاد کرده است.

یسرائیل هیوم به نقل از این منبع که نامش را فاش نکرده است نوشت: آمریکا باید از ارتش سودان و عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی آن دفاع کند نه عبد الله حمدوک، نخست‌وزیر این کشور که از غیرنظامیان است.

این منبع گفت: کودتای امروز حتمی بود و نمی‌شد جلوی آن را گرفت، چرا که چندین سال است نخست‌وزیر از یک طرف و رئیس شورای حاکمیتی از سوی دیگر، در دو مسیر مخالف حرکت می‌کنند و کاملا واضح بود که امور به اینجا ختم خواهد شد.

وی ادامه داد: اگرچه البرهان و حمدوک به ضرورت تقویت روابط سودان با غرب پی برده‌اند، اما شرایط حاکم در این کشور، وضعیت مصر در زمان پایان دوران حسنی مبارک را به ذهن‌ها متبادر می‌کند؛ چراکه دموکراسی در این کشور حکمفرما نیست و به ۳۰ سال حکومت یک فرد به رهبری عمر البشیر عادت کرده است.

وی تاکید کرد: “آرزوهای آمریکا برای دموکراسی‌سازی در سودان قابل درک است، اما از میان البرهان و حمدوک، این البرهان است که بیش از حمدوک تمایل به تقویت روابط با آمریکا و اسرائیل دارد.”

طبق گفته این منبع، با توجه به اینکه ارتش در سودان از دولت قوی‌تر است و البرهان فرمانده کل ارتش است، تحولات شب گذشته فرصتی را برای ثبات اوضاع در سودان ایجاد خواهد کرد؛ اتفاقی که در صورت تحقق هم برای منطقه ضروری است و هم به نفع تقویت روابط سودان با آمریکا و غرب و به طور ویژه اسرائیل خواهد بود.

یسرائیل هیوم گزارش داد؛ علی‌رغم اینکه سودان یکی از چهار کشوری بود که به روند عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر ملحق شد اما هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداده است و دفتر نمایندگی در اراضی اشغالی افتتاح نکرده است. یکی از دلایل این اتفاق؛ مخالفت حمدوک با عادی سازی روابط با اسرائیل بوده است.

این روزنامه به نقل از الی کوهن، وزیر اطلاعات سابق دولت رژیم صهیونیستی که هماهنگ کننده تماس‌ها در زمینه عادی سازی روابط با سودان بود، نوشت: سودان کشور بزرگی است و از موقعیت راهبردی برخوردار است و ثبات آن برای حفظ امنیت منطقه‌ای مهم است. می‌توان گفت که تمایل سودان برای پیشبرد روابط با آمریکا و غرب و همچنین اسرائیل ادامه خواهد یافت، زیرا این کاملا به نفع سودان است که بتواند اقتصاد خود را توسعه دهد و ثبات را در آن حفظ و از نفوذ و ورود عناصر تندرو اسلامی در این کشور جلوگیری کند.

در همین حال، “باراک رافید” خبرنگار سیاسی وبسایت عبری زبان “واللاه” نیز در مصاحبه با رادیو “اف‌ام۱۰۳” در تل‌آویو در این باره فاش کرد که رژیم صهیونیستی در سال گذشته میلادی و حتی در هفته‌های اخیر نقش مهم و گسترده‌ای را در سودان ایفا کرده است و فعالیت‌های قابل توجهی در سودان وجود دارد و می‌توان به همکاری محمد حمدان دقلو (مشهور به حمیدتی)، معاون اوعبدالفتاح البرهان با “موساد” اشاره کرد.

وی همچنین تصریح کرد؛ در سفر اخیرش به آمریکا به همراه یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از یک مقام آمریکایی مطلع از فعالیت‌های اسرائیل در سودان شنیده است که واشنگتن از این فعالیت رضایت ندارد و طبق گفته او، اسرائیل از بازوی نظامی شورای حاکمیتی سودان حمایت می‌کند و در تنش میان البرهان و عبد الله حمدوک نقش داشته است.

رافید ادامه داد؛ آنچه در سودان درحال رخ دادن است باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ چراکه تل‌آویو از طریق موساد، شورای امنیت داخلی و وزارت خارجه این رژیم در حوادث اخیر سودان نقش داشته و علنا از نظامیان در سودان حمایت کرده است، معاون البرهان و فرد شماره دو سودان علنا با موساد همکاری می‌کند.

وی گفت: وقایع جاری در سودان این سوال را مطرح می‌کند که اسرائیل در هفته‌های اخیر در سودان چه کرده است و چه نقشی در سیاست داخلی آن به ویژه با توجه به خشم آمریکا از مداخله اسرائیل در سیاست داخلی سودان ایفا کرده است. یک علامت سوال بزرگ درباره اقدامات اخیر اسرائیل در سودان و نقش آن در کودتا وجود دارد.