رشدتجارت ایران وترکیه به۳۰میلیارد دلار
رشدتجارت ایران وترکیه به۳۰میلیارد دلار

رئیس کل گمرک با اشاره به تجهیز تمام گمرکات مهم و حساس کشور به دستگاه کنترلی ایکس ری تا پایان۹۷ از تدوین طرح جامع مرز بازرگان به منظور افزایش تجارت ایران و ترکیه به ۳۰میلیارد دلار خبرداد. فرود عسگری در حاشیه بهره برداری از سامانه بومی اولین ایکس ری کامیونی پر سرعت تولید داخل در گمرک […]

رئیس کل گمرک با اشاره به تجهیز تمام گمرکات مهم و حساس کشور به دستگاه کنترلی ایکس ری تا پایان۹۷ از تدوین طرح جامع مرز بازرگان به منظور افزایش تجارت ایران و ترکیه به ۳۰میلیارد دلار خبرداد.

فرود عسگری در حاشیه بهره برداری از سامانه بومی اولین ایکس ری کامیونی پر سرعت تولید داخل در گمرک بازرگان اظهار داشت: این دستگاه می تواند کامیون ها را به صورت پیشرفته و با جزئیات کامل اسکن کند.

وی افزود: تجهیز مرز بازرگان به دستگاه های کنترلی پیشرفته نقش مهمی در تسهیل تجارت در یکی از بزرگترین مرزهای زمینی کشور خواهد داشت و می‌تواند در سرعت بخشیدن به تجارت بین ایران و ترکیه و اروپا مفید باشد.

رییس کل گمرک ایران گفت: طرح جامعی برای مرز بازرگان تدوین شده است که اجرای آن نقش مهمی در توسعه مبادلات مرزی بین ایران و ترکیه و رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد دلاری تجارت بین ۲ کشور خواهد داشت.

وی یکی از مهمترین ابزارهای کنترلی در گمرک را سامانه ها و سیستم های الکترونیکی موجود دانست و گفت: در سال ۹۰ و ۹۱ ، گمرک فاقد سیستم های پیشرفته کنونی بود اما در حاضر با کمک سامانه های الکترونیکی و با استفاده از تصاویر ایکس ری می توانیم دقت و کنترل بیشتری بر روی محموله های ورودی و خروجی داشته باشیم.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه به پیشگامی گمرک در شفافیت و در دسترس قرار دادن اطلاعات اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر به کمک سامانه های هوشمند در گمرک، جزئی ترین اطلاعات ترخیص انواع کالا در تمامی گمرکات به لحظه قابل رهگیری است و روشن و مشخص است که چه کالایی به نام چه افرادی به تفکیک نوع کالا ، مجوزها ، وزن و ارزش و از کدام گمرکات ترخیص و از طریق چه کامیونی به کدام انبار بارگیری و در آنجا تخلیه شده است.

تجهیز گمرکات مهم به دستگاه ایکس ری تا پایان ۹۷

عسگری ادامه داد: تا پایان سال ۹۷ گمرکات حساس و مهم کشور به دستگاه های کنترلی ایکس مجهز خواهد شد. ایکس ری گمرک بازرگان سومین دستگاه ایکس ری کامیونی است که در سالجاری در گمرکات کشور راه اندازی و به بهره برداری می رسد.

به گفته رئیس کل گمرک ایران ایکس ری های پیشرفته کانتینری از محل اعتبارات داخلی گمرک خریداری و در گمرکات به بهره برداری رسیده است.

بنابر اعلام گمرک، در پی تاکید رهبر نقلاب برای حمایت از تولید داخلی و تجهیز مبادی ورودی به تجهیزات پیشرفته کنترلی ، سفارش ساخت پنج دستگاه ایکس ری کامیونی از سوی گمرک به تولیدکنندگان داخلی به تولیدکنندگان داخلی داده شده است.